95 735 läst ·
234 svar
96k läst
234 svar
Urbanfront - medvetet bedrägeri eller bara dåligt affärssinne?
Renoverare
· Örnsköldsvik
· 109 inlägg
Är det någon annan som har erfarenheter, goda eller dåliga, av bolaget Urbanfront som säljer köksluckor och fronter?
Själva har vi enbart dåliga erfarenheter och är nu i läget att inleda rättsliga åtgärder mot bolaget och mot dess huvudmän.
Vår följetong började i våras när vi demonterade vårt kök för att kunna genomföra ett golvbyte, för att sedan bygga upp köket igen. Våra tidigare köksluckor var slitna, så vi bestämde oss för att passa på att investera i nya luckor och fronter.
Efter en del research på nätet fastnade vi till sist för Urbanfront som i vårt tycke hade en professionell framtoning och framförallt hade en luckmodell som vi hade letat efter
I maj lade vi beställning på ett ganska stort antal luckor, fronter, täckskivor och socklar, och betalade in den nätta summan på 65 000 kr i förskott (i efterhand dumt, men inte helt ovanligt när det gäller specialtillverkade varor).
Leveranstiden uppgavs till 8-10 veckor, så vi såg fram emot att kunna få tillbaka ett fungerande kök igen mot slutet av sommaren, efter stöket med att ha använt ett pentry i källaren.
När leveranstiden hade gått kom den första besvikelsen efter att vi efterfrågat uppdatering på leveransen: Urbanfront hade problem med sin lackeringsmaskin, bad om ursäkt och meddelade att man behövde 3-4 veckor ytterligare.
När dessa veckor passerats, utan leveransbesked, tog vi återigen kontakt med bolaget. Denna gång var ursäkten att man hade kö i produktionen pga driftstoppet tidigare, men i vilket fall låg nu leveransen en vecka bort. Som kompensation för förseningen utlovades 10% i återbetalning.
Efter ytterligare två veckor utan varken leverans eller information tog vi igen kontakt med Urbanfront. Personen i kundtjänst hade ingen information att delge, utan lovade att produktionen skulle återkomma med information. Detta är snart tre veckor sedan, men informationen lyser med sin frånvaro. Det är nu över fyra månader sedan vi beställde...
Vi har nu gett Urbanfront fram till kommande fredag på sig att leverera vår beställning. Har vi inte fått leverans då kommer vi att häva köpet, kräva pengarna tillbaka och vidta alla rättsliga åtgärder som går. Förutom anmälan till ARN kommer vi polisanmäla bolaget och styrelsen för bedrägeri, och vi kommer eventuellt försöka begära handräckning hos Kronofogden för att försöka få tillbaka våra pengar.
När vi insåg att vi antagligen inte kommer att få vår beställning började vi göra ytterligare research på Urbanfront:
Den senaste månaden har det kommit många väldigt negativa omdömen om bolaget på Trustpilot, alla med liknande erfarenheter som vår. Intressant är att Urbanfront själva har flaggat de två senaste negativa omdömena, varpå Trustpilot har tagit bort dem för granskning. Bara en dag senare dyker det upp två nya omdömen om Urbanfront, båda med högsta betyg. Och båda lämnade av användare som aldrig förr lämnat en enda recension... Sammanträffande?
Att vi har blivit lurade på våra pengar står helt klart för oss nu, men förhoppningsvis kan detta inlägg göra att andra undviker att gå i samma fälla.
Är det fler som råkat ut för detta hos Urbanfront?
Det jag har svårt att avgöra är om det är ett medvetet bedrägeri som är satt i system sedan länge, eller om man faktiskt haft en fungerande affärsverksamhet en gång men numera inte klarar av att hantera den?
Själva har vi enbart dåliga erfarenheter och är nu i läget att inleda rättsliga åtgärder mot bolaget och mot dess huvudmän.
Vår följetong började i våras när vi demonterade vårt kök för att kunna genomföra ett golvbyte, för att sedan bygga upp köket igen. Våra tidigare köksluckor var slitna, så vi bestämde oss för att passa på att investera i nya luckor och fronter.
Efter en del research på nätet fastnade vi till sist för Urbanfront som i vårt tycke hade en professionell framtoning och framförallt hade en luckmodell som vi hade letat efter
I maj lade vi beställning på ett ganska stort antal luckor, fronter, täckskivor och socklar, och betalade in den nätta summan på 65 000 kr i förskott (i efterhand dumt, men inte helt ovanligt när det gäller specialtillverkade varor).
Leveranstiden uppgavs till 8-10 veckor, så vi såg fram emot att kunna få tillbaka ett fungerande kök igen mot slutet av sommaren, efter stöket med att ha använt ett pentry i källaren.
När leveranstiden hade gått kom den första besvikelsen efter att vi efterfrågat uppdatering på leveransen: Urbanfront hade problem med sin lackeringsmaskin, bad om ursäkt och meddelade att man behövde 3-4 veckor ytterligare.
När dessa veckor passerats, utan leveransbesked, tog vi återigen kontakt med bolaget. Denna gång var ursäkten att man hade kö i produktionen pga driftstoppet tidigare, men i vilket fall låg nu leveransen en vecka bort. Som kompensation för förseningen utlovades 10% i återbetalning.
Efter ytterligare två veckor utan varken leverans eller information tog vi igen kontakt med Urbanfront. Personen i kundtjänst hade ingen information att delge, utan lovade att produktionen skulle återkomma med information. Detta är snart tre veckor sedan, men informationen lyser med sin frånvaro. Det är nu över fyra månader sedan vi beställde...
Vi har nu gett Urbanfront fram till kommande fredag på sig att leverera vår beställning. Har vi inte fått leverans då kommer vi att häva köpet, kräva pengarna tillbaka och vidta alla rättsliga åtgärder som går. Förutom anmälan till ARN kommer vi polisanmäla bolaget och styrelsen för bedrägeri, och vi kommer eventuellt försöka begära handräckning hos Kronofogden för att försöka få tillbaka våra pengar.
När vi insåg att vi antagligen inte kommer att få vår beställning började vi göra ytterligare research på Urbanfront:
Den senaste månaden har det kommit många väldigt negativa omdömen om bolaget på Trustpilot, alla med liknande erfarenheter som vår. Intressant är att Urbanfront själva har flaggat de två senaste negativa omdömena, varpå Trustpilot har tagit bort dem för granskning. Bara en dag senare dyker det upp två nya omdömen om Urbanfront, båda med högsta betyg. Och båda lämnade av användare som aldrig förr lämnat en enda recension... Sammanträffande?
Att vi har blivit lurade på våra pengar står helt klart för oss nu, men förhoppningsvis kan detta inlägg göra att andra undviker att gå i samma fälla.
Är det fler som råkat ut för detta hos Urbanfront?
Det jag har svårt att avgöra är om det är ett medvetet bedrägeri som är satt i system sedan länge, eller om man faktiskt haft en fungerande affärsverksamhet en gång men numera inte klarar av att hantera den?
Redigerat:
Om de har problem med lackeringsmaskinen är ni nog inte ensamma om att ha drabbats av försening eller utebliven leverans. Inte konstigt alls om det har drösat in många negativa omdömen den senaste tiden i så fall. Det är heller inte konstigt om det tar en stund att komma ikapp efter ett produktionsstopp. Alla ordrar som låg i kö när maskinen pajade måste ju betas av i turordning. Synd bara att de inte lyckas komma med tydliga besked till dig så fort de vet något mer om situationen.
Renoverare
· Örnsköldsvik
· 109 inlägg
Mja... i måndags fick jag ytterligare ett löfte om leverans under veckan. Nu är det söndag och ingen leverans i sikte... 🙄
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Kolla med Skatteverket om de har momsskulder. Har de det kolla även med kronofogden.John Vestberg skrev:
Är det någon annan som har erfarenheter, goda eller dåliga, av bolaget Urbanfront som säljer köksluckor och fronter?
Själva har vi enbart dåliga erfarenheter och är nu i läget att inleda rättsliga åtgärder mot bolaget och mot dess huvudmän.
Vår följetong började i våras när vi demonterade vårt kök för att kunna genomföra ett golvbyte, för att sedan bygga upp köket igen. Våra tidigare köksluckor var slitna, så vi bestämde oss för att passa på att investera i nya luckor och fronter.
Efter en del research på nätet fastnade vi till sist för Urbanfront som i vårt tycke hade en professionell framtoning och framförallt hade en luckmodell som vi hade letat efter
I maj lade vi beställning på ett ganska stort antal luckor, fronter, täckskivor och socklar, och betalade in den nätta summan på 65 000 kr i förskott (i efterhand dumt, men inte helt ovanligt när det gäller specialtillverkade varor).
Leveranstiden uppgavs till 8-10 veckor, så vi såg fram emot att kunna få tillbaka ett fungerande kök igen mot slutet av sommaren, efter stöket med att ha använt ett pentry i källaren.
När leveranstiden hade gått kom den första besvikelsen efter att vi efterfrågat uppdatering på leveransen: Urbanfront hade problem med sin lackeringsmaskin, bad om ursäkt och meddelade att man behövde 3-4 veckor ytterligare.
När dessa veckor passerats, utan leveransbesked, tog vi återigen kontakt med bolaget. Denna gång var ursäkten att man hade kö i produktionen pga driftstoppet tidigare, men i vilket fall låg nu leveransen en vecka bort. Som kompensation för förseningen utlovades 10% i återbetalning.
Efter ytterligare två veckor utan varken leverans eller information tog vi igen kontakt med Urbanfront. Personen i kundtjänst hade ingen information att delge, utan lovade att produktionen skulle återkomma med information. Detta är snart tre veckor sedan, men informationen lyser med sin frånvaro. Det är nu över fyra månader sedan vi beställde...
Vi har nu gett Urbanfront fram till kommande fredag på sig att leverera vår beställning. Har vi inte fått leverans då kommer vi att häva köpet, kräva pengarna tillbaka och vidta alla rättsliga åtgärder som går. Förutom anmälan till ARN kommer vi polisanmäla bolaget och styrelsen för bedrägeri, och vi kommer eventuellt försöka begära handräckning hos Kronofogden för att försöka få tillbaka våra pengar.
När vi insåg att vi antagligen inte kommer att få vår beställning började vi göra ytterligare research på Urbanfront:
Den senaste månaden har det kommit många väldigt negativa omdömen om bolaget på Trustpilot, alla med liknande erfarenheter som vår. Intressant är att Urbanfront själva har flaggat de två senaste negativa omdömena, varpå Trustpilot har tagit bort dem för granskning. Bara en dag senare dyker det upp två nya omdömen om Urbanfront, båda med högsta betyg. Och båda lämnade av användare som aldrig förr lämnat en enda recension... Sammanträffande?
Att vi har blivit lurade på våra pengar står helt klart för oss nu, men förhoppningsvis kan detta inlägg göra att andra undviker att gå i samma fälla.
Är det fler som råkat ut för detta hos Urbanfront?
Det jag har svårt att avgöra är om det är ett medvetet bedrägeri som är satt i system sedan länge, eller om man faktiskt haft en fungerande affärsverksamhet en gång men numera inte klarar av att hantera den?
Hobbysnickare
· Järved
· 15 inlägg
Vi har tyvärr en typ liknande (pågående) resa med Urbanfront. Beställde i juli med löfte om ”preliminär leverans” för snart fyra veckor sedan. Därefter knäpptyst. De har ändrat sina telefontider från tis-tors till ons-fre på hemsidan men när man ringer är det tis-tors som gäller och inget svar på mail på över en vecka. Tror vi närmar oss 13-14 veckor sedan beställning…
Litet företag med växtvärk. Utvecklingen och siffor på allabolag gör att jag nog inte skulle tro det handlar om en blåsning.
Den här typen av småbolag sköter kundtjänst med vänsterhanden, mao man har ingen. Jag tror inte du är blåst bara illa behandlad.
Den här typen av småbolag sköter kundtjänst med vänsterhanden, mao man har ingen. Jag tror inte du är blåst bara illa behandlad.
Jag säger inte att de är skötsamma men jag har gjort en del beställningar senaste året (hos andra leverantörer) och det har varit lång leveranstid på köksgrejer som luckor. Skillnaden kanske är att det företag jag varit i kontakt med hade koll på det och att vi själva hade lång framförhållning på det i vårt bygge. Beställning många månader före.
Dvs, de kanske är lika som andra men att de pressar in så mycket de kan då de gissar på nedgång i försäljning när som helst (och kör på mer än de har anställda). Och att det är en gissningstävling när grejerna kommer. Trist ja, bättre hos andra, nja.
Om de blåst er eller är notoriska fuffenslirare är ju givetvis också ett senario.
Dvs, de kanske är lika som andra men att de pressar in så mycket de kan då de gissar på nedgång i försäljning när som helst (och kör på mer än de har anställda). Och att det är en gissningstävling när grejerna kommer. Trist ja, bättre hos andra, nja.
Om de blåst er eller är notoriska fuffenslirare är ju givetvis också ett senario.
Låter som en scam tyvärr. Kan mycket väl vara så att de bestämt sig för att "casha ut". Alltså packa orderboken, tömma bolaget och så bara ta in pengar tills det brister. Den här rean de kör nu är väl sista rycket. Jag tror inte det finns någon produktion längre.
Jag tror tyvärr de kommer konkursa bolaget.
Jag tror tyvärr de kommer konkursa bolaget.
Kursar kanske dom gör, men jag tror inte de gör det som en scam. Har titta lite mer på dom i creditsafe. Som visar lite mer än tex alla bolag. Dom ahr 2 bolag, Modum kök och Urban Group. Modum är på väg i KK, de har lög omsättning, flera anmärkningar, mål hos KF inkl skatteskulder. Urban Group däremot omsätter ca 12 milj, bra avkastning. Omsatte hälften för 2 år den, det är en utmaning att växa så mycket i litet bolag. Men inte så stort att man tar pengarna och drar. Detta bolag har en anmärkning till DHL för drygt ett år sen. Det är inget anmärkningsvärt. De betalar löpande arbetsgivaravgifter. Senast 98K vilket tyder på ca 6 normal avlönade. Eller färre högavlönade. Månaden innan Hälften så de har definitivt gjort en förändring i sommar, vilket kan vara nyanställningar, eller extra löneuttag.. Detta bolag har för mycket värde för att medvetet kursa. Det som är viktigt är att kontrollera att man inte gjort affären med deras andra bolag Modum Kök, för det är jag mindre säker på kommer överleva nästa skatteinbetalning om 1V. Baserat på arb avgifter så avlönar detta bolag troligen 2 personer. God kreditvärdighet. 59%Farstatjej90 skrev:
Låter som en scam tyvärr. Kan mycket väl vara så att de bestämt sig för att "casha ut". Alltså packa orderboken, tömma bolaget och så bara ta in pengar tills det brister. Den här rean de kör nu är väl sista rycket. Jag tror inte det finns någon produktion längre.
Jag tror tyvärr de kommer konkursa bolaget.
Tiden utvisar vem av oss som har rätt! Vi får återkomma i ärendet!☺️M mojjen skrev:Kursar kanske dom gör, men jag tror inte de gör det som en scam. Har titta lite mer på dom i creditsafe. Som visar lite mer än tex alla bolag. Dom ahr 2 bolag, Modum kök och Urban Group. Modum är på väg i KK, de har lög omsättning, flera anmärkningar, mål hos KF inkl skatteskulder. Urban Group däremot omsätter ca 12 milj, bra avkastning. Omsatte hälften för 2 år den, det är en utmaning att växa så mycket i litet bolag. Men inte så stort att man tar pengarna och drar. Detta bolag har en anmärkning till DHL för drygt ett år sen. Det är inget anmärkningsvärt. De betalar löpande arbetsgivaravgifter. Senast 98K vilket tyder på ca 6 normal avlönade. Eller färre högavlönade. Månaden innan Hälften så de har definitivt gjort en förändring i sommar, vilket kan vara nyanställningar, eller extra löneuttag.. Detta bolag har för mycket värde för att medvetet kursa. Det som är viktigt är att kontrollera att man inte gjort affären med deras andra bolag Modum Kök, för det är jag mindre säker på kommer överleva nästa skatteinbetalning om 1V. Baserat på arb avgifter så avlönar detta bolag troligen 2 personer. God kreditvärdighet. 59%
