939 läst ·
5 svar
939 läst
5 svar
UPS + Styrning
Jag har just köpt en UPS det blev en APC Back-UPS Pro BR900GI.
Sen har jag en Netgear RedyNAS och en Windows home server.
Dom tänkte jag styra med UPS:en. Man kan koppla UPS:en direkt till NAS:en och den kan sen sända ett fördefinierat meddelande till en IP-adress på specifik port till servern jag kan då göra ett program som lyssnar på porten och stänger servern. Allt funkar fint.
Men då kommer jag inte åt att läsa statusen från UPS:en, eftersom den är kopplad till NAS:en.
Så jag måste i stället koppla den till servern och ha ett program där som kommunicerar med UPS:en
och sänder Stäng meddelande till NAS:en.
Känner någon till ett program för detta som inte kostar skjortan?
Eller måste jag skriva programmet själv?
Jag måste ha styrkommandona till UPS:en och till NAS:en för att kunna fixa det själv.
Jag tror att jag har hittat dom på nätet.
Jag har aldrig byggt upp ett sånt här system förut, det finns säker sånt jag inte tänkt på.
Är det någon som har erfarenhet?
Sen har jag en Netgear RedyNAS och en Windows home server.
Dom tänkte jag styra med UPS:en. Man kan koppla UPS:en direkt till NAS:en och den kan sen sända ett fördefinierat meddelande till en IP-adress på specifik port till servern jag kan då göra ett program som lyssnar på porten och stänger servern. Allt funkar fint.
Men då kommer jag inte åt att läsa statusen från UPS:en, eftersom den är kopplad till NAS:en.
Så jag måste i stället koppla den till servern och ha ett program där som kommunicerar med UPS:en
och sänder Stäng meddelande till NAS:en.
Känner någon till ett program för detta som inte kostar skjortan?
Eller måste jag skriva programmet själv?
Jag måste ha styrkommandona till UPS:en och till NAS:en för att kunna fixa det själv.
Jag tror att jag har hittat dom på nätet.
Jag har aldrig byggt upp ett sånt här system förut, det finns säker sånt jag inte tänkt på.
Är det någon som har erfarenhet?
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Har inte gjort detta själv men vad jag läst så skall detta gå, kan ha varit en fork till denna, men det fanns så att man kan specificera till vilken ip man skall skicka shutdown.
https://community.spiceworks.com/topic/post/755130
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=apc+ups+send+shutdown+multiple+servers
Fanns flera idéer på google också
https://community.spiceworks.com/topic/post/755130
https://www.google.se/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=apc+ups+send+shutdown+multiple+servers
Fanns flera idéer på google också
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
WoW
tack för den. så här stod det i din första länk, en bit ner.
"you could install the Powerchute software that comes with the UPS and tell it to execute a file/script when the power goes off"
Jag letade i manualen efter nått sånt men hittade inte.
Då kan jag ju använda programmet som följde med.
Jag måste hitta vilka växlar som det finns och vad man kan göra.
Jag har ju bara standard varianten av programmet så man kan kanske inte göra detta med den.
Det finns en fil som heter ExecuteProcess.exe i mappen
även en webserverRequest.dll
Jag måste få en ordentlig dokumentation på programmet, tydligen kan man göra mycket mer än vad som står i hjälpen.
2:a länken det hade jag missat att man kan kommunicera via NASen till UPSen . Jag trodde bara nasen kunde sända vidare info.. Kanon.
Tack Jensnorrland! Nu får jag nog till det hela.
tack för den. så här stod det i din första länk, en bit ner.
"you could install the Powerchute software that comes with the UPS and tell it to execute a file/script when the power goes off"
Jag letade i manualen efter nått sånt men hittade inte.
Då kan jag ju använda programmet som följde med.
Jag måste hitta vilka växlar som det finns och vad man kan göra.
Jag har ju bara standard varianten av programmet så man kan kanske inte göra detta med den.
Det finns en fil som heter ExecuteProcess.exe i mappen
även en webserverRequest.dll
Jag måste få en ordentlig dokumentation på programmet, tydligen kan man göra mycket mer än vad som står i hjälpen.
2:a länken det hade jag missat att man kan kommunicera via NASen till UPSen . Jag trodde bara nasen kunde sända vidare info.. Kanon.
Tack Jensnorrland! Nu får jag nog till det hela.
Redigerat:
Klicka här för att svara