P
Hej!

Ska ha husvagnen hos mina föräldrar och vill kunna mäta hur mycket min portabla AC drar i sommar så jag kan ersätta dom för det - finns det elmätare som inte kostar skjortan som klarar av så mkt power? :)

En AC drivs mest troligt med en motor, motorer har en effektfaktor på 0,7-0,8 och det diskvalificerar de billigaste elmätarna.
Jag hoppas ni inte tillämpar millimeterrättvisa, du och dina föräldrar. Titta vilken effekt din AC har och uppskatta hur länge den behöver gå, medan du bygger på ditt limträhus behövs ju ingen AC vara på. En stund på kvällen kan vara skönt och på natten är det svalare ute. Ställ husvagnen så inte morgonsolen värmer så mycket.

Betala nu de 2-3 kronor kilowatten (eller om det är dyrare) och lägg på de tusen kronorna en bra elmätare hade kostat så är du ett mönsterbarn.

tillämpar ni millimeterrättvisa ska dina föräldrar ha betalt för ställplatsen också. Vatten?
Protte

prototypen prototypen skrev:
En AC drivs mest troligt med en motor, motorer har en effektfaktor på 0,7-0,8 och det diskvalificerar de billigaste elmätarna.
Mätaren jag länkade till från Classe mäter även effektfaktorn, så varför betala 1000:-? Dessutom är det väl inte så noga om inte om man inte mätningen ska vara underlag för fakturering av tredjepart eller liknande?

• Gilla
1
  • Laddar…
Jag ger mig, om det fungerar så visar den rätt även om det är reaktiv effekt.
Protte

• Gilla
useless
  • Laddar…
Mäter den fel så är väl enda risken att man betalar 20% för lite till sina föräldrar.

• Gilla
1
  • Laddar…
Visar den VA som är enkelt att göra så betalar man mer till föräldrarna.

Protte

• Gilla
Skidkunnig
  • Laddar…
P
prototypen prototypen skrev:
tillämpar ni millimeterrättvisa ska dina föräldrar ha betalt för ställplatsen också. Vatten?
Protte
Betalar bara för att inte leva på andra och göra rätt för mig. Betala för elen är inget mina föräldrar ens nämnt, däremot har dom lärt mig att vilja göra rätt för mig.

P
useless useless skrev:
Jag köpte en skjorta igår för 199:-. Den här elmätaren är billigare:

[länk]

Klarar 16A/3680W.
Stort tack, blir till att köpa en sån idag. :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.