3 512 läst ·
31 svar
4k läst
31 svar
Uppvärmningsproblem Nibe S735-4
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 265 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 265 inlägg
Verkar vara lite fel inställning. Vilken beräknad framledning fås då vid -20?V Vojdan skrev:
Jag har en Nibe F470 med radiatorer, värmekurva 9/-3, Sthlm, rumsgivare och inställd rumstemp på 20 grader. Kallaste natten hittills i år har varit -8,2 grader enligt Nibes utegivare (19/11). Då var beräknad framledning 42 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 265 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 265 inlägg
Vad samlar in all data du visar i bild 🤔K Kane skrev:Verkar vara lite fel inställning. Vilken beräknad framledning fås då vid -20?
Jag har en Nibe F470 med radiatorer, värmekurva 9/-3, Sthlm, rumsgivare och inställd rumstemp på 20 grader. Kallaste natten hittills i år har varit -8,2 grader enligt Nibes utegivare (19/11). Då var beräknad framledning 42 grader.
[bild]
Det är ingen felberäkning. Beroende på vilken den faktiska inomhustempen är och vad börvärdet är inställt på, så kan den räkna fram en anmärkningsvärd hög framledning för att snabbare uppnå börvärdetK Kane skrev:Verkar vara lite fel inställning. Vilken beräknad framledning fås då vid -20?
[bild]
Fel inställning skrev jag. Jag undrade vad den beräknade framledningen är med kurvan 9/+2 vid -20.Randomguy skrev:
Jag tror att det är något fel på värmesystemet. Kanske är Nibe F730 för liten för den yta du värmer upp, kanske behövs större radiatorer, eller så är helt enkelt isoleringen i ditt hus inte bra så du måste använda en elpatron på + grader. Som jag skrev ovan har jag en Nibe S735 - 4Knj och huset (142m2) är välisolerat. På bottenvåningen värmer jag inte badrummet och i två sovrum är termostaterna halvöppna. I de andra rummen (ca 115-120 m2) är alla termostater helt öppna. Det är för närvarande +5 grader ute och pumpen värmer hela dagen med endast en kompressor som arbetar nästan hela tiden mellan 40 och 50 Hz, och max är 95 Hz, rumstemperatur över 22 grader, värmekurva 7 och offset +1. Elpatronen är inställd på att slå på vid +8 grader och från fabrik rekommenderas -700 GM. Idag badade min dotter i minst 15 minuter under dagen. Även om vi använder upp allt varmvatten tror jag inte att det kommer att finnas något behov av en elpatron under natten. Nu vet jag inte vad kompressoreffekten på Nibe F730 är, men den är säkerligen inte mindre än 4kN. Den kanske har en lägre COP än Nibe S735 eftersom det är äldre teknik, men det är konstigt att behöva en elpatron vid +5 grader. Det vore bra om någon på forumet som har en pump som din kunde dela med sig av sina erfarenheter.Randomguy skrev:
Vi installerade en S735 i juni och jag tror jag varit igenom varenda variant och inställning man kan göra nu. Också i Stockholm. Några iakttagelser:
Elpatron och filtreringstid - det är medeltemperaturen som används för att tillåta elpatron. Om du har filtreringstid på 12 timmar kommer det att vara en fördröjning om temperaturen sjunker snabbt. Detta får extra stor effekt på hösten när det kan vara ganska varmt på dagen och kallt på natten, då det dröjer in på morgonen innan medeltempen kommit ner så pass att elpatronen får aktiveras.
Rumstemp och frånluftstemp - du har en ganska stor diff på rumstemperaturen och frånluftstemperaturen. Rumsgivaren visar ca en halv grad för mycket för oss men vi har aldrig men differens mellan rumstemp och frånluft 0,5 grader, baserat på andra givare. Har du dåligt isolerade kanaler eller tjuvluft som kommer inifrån vinden?
Fläkthastighet - nu finns ingen data från dig på luftflödet, men fläkthastigheten är ganska hög. Vi kör på 69% på 175 kvm och då ligger vi verkligen i överkant på luftflöde. Skulle vara intressant att se data på luftflöde. Dock är det en S735-7, vet inte om fläktstorleken skiljer sig.
Avfrostning - vi avfrostar ca 1 g/h nu på hösten när pumpen får jobba hårt.
Flöde och cirkulationspump - vi ligger mellan 45% och 62% (25% har du satt som värde när pumpen in värmer) i autoläget men det som spelar någon roll är deltat mellan framledning och retur. Exakt vad det ska vara finns många bud om men någonstans mallan 7 och 10 grader när man närmar sig DUT. Det innebär att det DUT du angett i meny 7.1.6.1 har påverkan på hastigheten på cirkulationspumpen. Varför står det -20 där? Vår installatör sa att man traditionellt sett satt -18 för Stockholm men att -16 inte är fel baserat på nya värden (DVUT).
Inne/utegivare - vi blev rekommenderade av installatör att enbart köra utgivare. Dock har jag kompletterat med innegivare. Det jag tycker är lite konstigt med det du skriver är att du har innegivare men att du ändå kan välja en kurva. Det är inte möjligt om du använder Smart Room Comfort och låter innegivaren styra pumpen. Är du säker på att du aktiverat styrning av pumpen med givaren, eller är den bara där för att visa innetemp?
Elpatron och filtreringstid - det är medeltemperaturen som används för att tillåta elpatron. Om du har filtreringstid på 12 timmar kommer det att vara en fördröjning om temperaturen sjunker snabbt. Detta får extra stor effekt på hösten när det kan vara ganska varmt på dagen och kallt på natten, då det dröjer in på morgonen innan medeltempen kommit ner så pass att elpatronen får aktiveras.
Rumstemp och frånluftstemp - du har en ganska stor diff på rumstemperaturen och frånluftstemperaturen. Rumsgivaren visar ca en halv grad för mycket för oss men vi har aldrig men differens mellan rumstemp och frånluft 0,5 grader, baserat på andra givare. Har du dåligt isolerade kanaler eller tjuvluft som kommer inifrån vinden?
Fläkthastighet - nu finns ingen data från dig på luftflödet, men fläkthastigheten är ganska hög. Vi kör på 69% på 175 kvm och då ligger vi verkligen i överkant på luftflöde. Skulle vara intressant att se data på luftflöde. Dock är det en S735-7, vet inte om fläktstorleken skiljer sig.
Flöde och cirkulationspump - vi ligger mellan 45% och 62% (25% har du satt som värde när pumpen in värmer) i autoläget men det som spelar någon roll är deltat mellan framledning och retur. Exakt vad det ska vara finns många bud om men någonstans mallan 7 och 10 grader när man närmar sig DUT. Det innebär att det DUT du angett i meny 7.1.6.1 har påverkan på hastigheten på cirkulationspumpen. Varför står det -20 där? Vår installatör sa att man traditionellt sett satt -18 för Stockholm men att -16 inte är fel baserat på nya värden (DVUT).
Inne/utegivare - vi blev rekommenderade av installatör att enbart köra utgivare. Dock har jag kompletterat med innegivare. Det jag tycker är lite konstigt med det du skriver är att du har innegivare men att du ändå kan välja en kurva. Det är inte möjligt om du använder Smart Room Comfort och låter innegivaren styra pumpen. Är du säker på att du aktiverat styrning av pumpen med givaren, eller är den bara där för att visa innetemp?
750 och 730 har en kompressoreffekt på 5-6kw, men mer åt 5kw. 735 är byggd på ett bättre sätt, då den tar hand om värmen från kompressorn och fläktens elmotor också, det görs inte i 730/750. Dessutom körs 735 på R290 vilket är ett väldigt effektivt köldmedium samt att de har elektronisk expansionsventil, som reglerar mer effektivt än de äldre termostatiska ventilerna.
Kör man däremot kurva 9, så kommer elpatron gå in tidigt, eftersom den har ganska hög framledning, och gradminutrarna räknar ganska snabbt neråt.
Kör man däremot kurva 9, så kommer elpatron gå in tidigt, eftersom den har ganska hög framledning, och gradminutrarna räknar ganska snabbt neråt.
Produkter som diskuteras: "fläktens"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Elpatron och filtreringstid - min filtreringstid är 12 timmar. Fabriksinställningen är 24 timmar. Om jag återställer den till fabriksinställningen tror jag att värmepumpen kommer att reagera ännu långsammare och att det blir en ännu större fördröjning. Har du 0 filtreringstid?A antwn skrev:Vi installerade en S735 i juni och jag tror jag varit igenom varenda variant och inställning man kan göra nu. Också i Stockholm. Några iakttagelser:
Rumstemperatur och avgastemperatur - den större skillnaden som uppstår mellan rumstemperaturen och avgastemperaturen i mitt fall är normal eftersom jag redan skrev att jag inte har någon värme alls i badrummet på bottenvåningen (den tidigare ägaren tog bort radiatorn när han renoverade badrummet och installerade golvelvärme som vi aldrig sätter på). Med tanke på att rumstemperaturen i badrummet alltid är 4–5 grader lägre än i andra rum, och 1/3 av frånluften kommer från badrummet, är den större temperaturskillnaden normal.
Fläkthastighet – fläkthastigheten är 66 %, fabrikshastigheten är 65 %
Avfrostning – för mig sker avfrostning också i genomsnitt varje timme och varar cirka 7 minuter
Flödes- och cirkulationspump – jag har inte ändrat värdena på cirkulationspumpen, om dessa värden inte är fabriksinställda har installatören ställt in dem. Även DUT – 20 grader ställdes in av installatören.
Inomhus-/utomhussensor – Smart Room Comfort aktiverades och eftersom rumssensorn reagerade för långsamt begränsade den uppvärmningen av huset trots att det var mycket kallt.
Har du provat funktionen för snabb uppvärmning av tappvarmvatten efter att du har förbrukat det? Jag försökte två gånger genom att aktivera funktionerna 'Mer varmvatten' och 'Snabbstart med elvärmare', men vattnet värms bara upp av kompressorn och väntetiden är för lång, och under hela den tiden, som vanligt, stannar även uppvärmningen av huset. Jag frågade säljaren av värmepumpen och de sa att detta är normalt eftersom värmepumpen bara kan värma varmvatten med kompressorn, bara om den inte kan det, i vilket fall elpatronen slås på. Varför då funktionen 'Snabbstart med elvärmare'?
Här är några fler bilder på värmepumpen. Om någon har några förslag på ännu mer optimal drift, skriv gärna.
Varför har du kurva 7 inställd? I Sthlm är det väl 10/11 Nibe rekommenderar?V Vojdan skrev:Elpatron och filtreringstid - min filtreringstid är 12 timmar. Fabriksinställningen är 24 timmar. Om jag återställer den till fabriksinställningen tror jag att värmepumpen kommer att reagera ännu långsammare och att det blir en ännu större fördröjning. Har du 0 filtreringstid?
Rumstemperatur och avgastemperatur - den större skillnaden som uppstår mellan rumstemperaturen och avgastemperaturen i mitt fall är normal eftersom jag redan skrev att jag inte har någon värme alls i badrummet på bottenvåningen (den tidigare ägaren tog bort radiatorn när han renoverade badrummet och installerade golvelvärme som vi aldrig sätter på). Med tanke på att rumstemperaturen i badrummet alltid är 4–5 grader lägre än i andra rum, och 1/3 av frånluften kommer från badrummet, är den större temperaturskillnaden normal.
Fläkthastighet – fläkthastigheten är 66 %, fabrikshastigheten är 65 %
Avfrostning – för mig sker avfrostning också i genomsnitt varje timme och varar cirka 7 minuter
Flödes- och cirkulationspump – jag har inte ändrat värdena på cirkulationspumpen, om dessa värden inte är fabriksinställda har installatören ställt in dem. Även DUT – 20 grader ställdes in av installatören.
Inomhus-/utomhussensor – Smart Room Comfort aktiverades och eftersom rumssensorn reagerade för långsamt begränsade den uppvärmningen av huset trots att det var mycket kallt.
Har du provat funktionen för snabb uppvärmning av tappvarmvatten efter att du har förbrukat det? Jag försökte två gånger genom att aktivera funktionerna 'Mer varmvatten' och 'Snabbstart med elvärmare', men vattnet värms bara upp av kompressorn och väntetiden är för lång, och under hela den tiden, som vanligt, stannar även uppvärmningen av huset. Jag frågade säljaren av värmepumpen och de sa att detta är normalt eftersom värmepumpen bara kan värma varmvatten med kompressorn, bara om den inte kan det, i vilket fall elpatronen slås på. Varför då funktionen 'Snabbstart med elvärmare'?
Här är några fler bilder på värmepumpen. Om någon har några förslag på ännu mer optimal drift, skriv gärna.
Dom där siffrorna som nibe rekommenderar är inget att gå efter. Hur kan dom veta vad du har för isolering,antal element och storleken på dom mm. Jag ex har kurva 5 där nibe rekommenderar kurva 12 och förskjutning 5. Man ska ha så låg kurvlutning som möjligt utan att frysa då går värmepumpen som billigastK Kane skrev:
Nej, det är ju som de skriver ett grundvärde att utgå ifrån.V Vector skrev:Dom där siffrorna som nibe rekommenderar är inget att gå efter. Hur kan dom veta vad du har för isolering,antal element och storleken på dom mm. Jag ex har kurva 5 där nibe rekommenderar kurva 12 och förskjutning 5. Man ska ha så låg kurvlutning som möjligt utan att frysa då går värmepumpen som billigast
"Kartans värden är oftast ett bra utgångsval som syftar att ge ca 20 °C rumstemperatur. Värdena kan vid behov efterjusteras."
Men låga kurvlutningar ger ju långsammare temphöjning när utetempen går ner. Var det inte det som är ditt problem?
Jag har inga problem med någon långsam temphöjning. Har en bra kombo med inne och utegivare så min innetemp flukterar väldigt liteK Kane skrev:Nej, det är ju som de skriver ett grundvärde att utgå ifrån.
"Kartans värden är oftast ett bra utgångsval som syftar att ge ca 20 °C rumstemperatur. Värdena kan vid behov efterjusteras."
Men låga kurvlutningar ger ju långsammare temphöjning när utetempen går ner. Var det inte det som är ditt problem?