Hej,
Vi har bott i Stockholm i ett och ett halvt år i ett 1 1/2-planshus på 142 m2, byggt 2004, med radiatorvärme (det finns ingen radiator eller annan uppvärmning i badrummet på bottenvåningen) och mekanisk ventilation. Huset har energiklass C med tvåglasfönster. I mitten av september i år bytte vi ut vår Nibe 310P frånluftsvärmepump mot en Nibe S735-4. Sedan vi installerade den nya värmepumpen har vi ständigt haft problem med uppvärmningen och temperaturen i huset. Till en början gjorde jag några justeringar av fabriksinställningarna baserat på rekommendationer från forumen. Rumstemperaturen istället för 20,5 till 22 grader, värmekurvan från 9.3 till 7.1, kompressorn startar vid -120GM, den relativ GM tillsats är -950 GM. För 2 veckor sedan, runt klockan 9, var det 7 grader ute och molnigt. Rumstemperaturen var 22,4 grader (behövs 22 graderna) och elementen var varma. Runt klockan 10 kom solen fram, men pumpen fortsatte att värma och rumstemperaturen nådde 24,4 grader. Efter ett tag slutade pumpen att värma och detta varade till kvällen då rumstemperaturen sjönk under 20 grader och först då började den värma igen.
Igår var den kallaste dagen i höst och problemet med uppvärmningen var mest uppenbart. När jag kom hem från jobbet igår runt 16:15 var rumstemperaturen 22,4 grader (behövs 20 grader), och utetemperaturen var +1 grad och elementen var helt kalla. Vid den tidpunkten visade värmepumpen att den var i värmeläge och kompressorn arbetade på 25 Hz Redan klockan 19 var rumstemperaturen 21,2 grader och huset kändes kallt och dragigt från ventilationen. Efter klockan 19 började värmepumpen värma och kompressorn arbetade större delen av tiden på en maxhastighet på 95 Hz. Fram till klockan 23 värmdes elementen då och då upp lite (utetemperatur -1 grad), men inte för mycket, och sedan svalnade de helt igen, och rumstemperaturen steg till 21,6 grader. Kompressorn tinade upp flera gånger från klockan 19 till 23, och en gång klockan 20:50 och först efter 30 minuter återigen klockan 21:20 (avfrostningarna var vanligtvis cirka 7-8 minuter). Under hela perioden från klockan 19 till 23 märkte jag inte att cirkulationspumpen gick på en hastighet högre än 51%, trots att det är kallt hemma. Under kompressorns avfrostning var cirkulationspumpens hastighet 25 %. Först idag när jag gick upp runt klockan 9:30 var elementen mycket varma och rumstemperaturen var 22,4 grader. Under natten gick även elpatronen på i cirka 40 minuter. Från klockan 00:00 till 21:30 förbrukade pumpen 16,2 kW, vilket jag tycker är mycket för ett hus med solid isolering.Nu är jag intresserad av vad problemet är och varför värmepumpen beter sig så här. Jag har några frågor, så om någon kunde svara på dem vore det bra.1. Varför arbetar inte cirkulationspumpen på hög hastighet när rumstemperaturen är lägre än 22 grader, för att överföra värmen som produceras av pumpen till radiatorerna?För mig är det mycket mer logiskt att till exempel cirkulationspumpen arbetar på hög hastighet i natt, och att kompressorn arbetar på någon normal hastighet. Detta skulle minska antalet kompressoravfrostningar och minska elförbrukningen.
2. Avfrostar inte kompressorn väldigt ofta, eftersom utomhustemperaturen i natt var -1 grad och bara 47 % luftfuktighet (hur många gånger skulle den avfrostas om det var kallare och luftfuktigheten var över 95 %)?
3. Fungerar kompressorn som den ska? Jag frågar eftersom kompressorn tidigare dagar när värmebehovet var lågt ständigt ändrade sin driftshastighet, och därmed ökar även antalet starter. Varför arbetar den till exempel inte konstant i intervallet 25 till 35 Hz, utan arbetar på 25 Hz, sedan 55 Hz, och stängs sedan av?
4. Är inte antalet kompressorstarter stort, 469 starter under en period på cirka 50 dagar, när värmebehovet under den perioden var ganska lågt?
5. Är lösningen kanske att ändra cirkulationspumpens hastighet från automatiskt till manuellt läge?
Nedan finns bilder bifogade, och de två första bilderna är ett diagram över den totala elförbrukningen för hela huset. Jag använder Myuplink basic-versionen, så jag har ingen mätarställning för enbart värmepumpen. På natten använder resten av huset 200 watt per timme, och resten går på värmepumpen. Den första bilden är från igår kväll till idag, och den andra bilden är från de föregående dagarna då det inte fanns något stort värmebehov och den visar hur ojämnt kompressorn arbetar.När vi använde den gamla värmepumpen hade vi ingen sensor för att mäta innertemperaturen, men jag tror att den låg runt 22 grader. När det blev kallt som i natt var radiatorerna konstant varma, ibland mer, ibland mindre beroende på hur mycket som behövdes, men aldrig kalla och med sådana svängningar i rumstemperaturen som med den nya värmepumpen.Jag ber om ursäkt för det långa inlägget och den dåliga svenskan.
Vi har bott i Stockholm i ett och ett halvt år i ett 1 1/2-planshus på 142 m2, byggt 2004, med radiatorvärme (det finns ingen radiator eller annan uppvärmning i badrummet på bottenvåningen) och mekanisk ventilation. Huset har energiklass C med tvåglasfönster. I mitten av september i år bytte vi ut vår Nibe 310P frånluftsvärmepump mot en Nibe S735-4. Sedan vi installerade den nya värmepumpen har vi ständigt haft problem med uppvärmningen och temperaturen i huset. Till en början gjorde jag några justeringar av fabriksinställningarna baserat på rekommendationer från forumen. Rumstemperaturen istället för 20,5 till 22 grader, värmekurvan från 9.3 till 7.1, kompressorn startar vid -120GM, den relativ GM tillsats är -950 GM. För 2 veckor sedan, runt klockan 9, var det 7 grader ute och molnigt. Rumstemperaturen var 22,4 grader (behövs 22 graderna) och elementen var varma. Runt klockan 10 kom solen fram, men pumpen fortsatte att värma och rumstemperaturen nådde 24,4 grader. Efter ett tag slutade pumpen att värma och detta varade till kvällen då rumstemperaturen sjönk under 20 grader och först då började den värma igen.
Igår var den kallaste dagen i höst och problemet med uppvärmningen var mest uppenbart. När jag kom hem från jobbet igår runt 16:15 var rumstemperaturen 22,4 grader (behövs 20 grader), och utetemperaturen var +1 grad och elementen var helt kalla. Vid den tidpunkten visade värmepumpen att den var i värmeläge och kompressorn arbetade på 25 Hz Redan klockan 19 var rumstemperaturen 21,2 grader och huset kändes kallt och dragigt från ventilationen. Efter klockan 19 började värmepumpen värma och kompressorn arbetade större delen av tiden på en maxhastighet på 95 Hz. Fram till klockan 23 värmdes elementen då och då upp lite (utetemperatur -1 grad), men inte för mycket, och sedan svalnade de helt igen, och rumstemperaturen steg till 21,6 grader. Kompressorn tinade upp flera gånger från klockan 19 till 23, och en gång klockan 20:50 och först efter 30 minuter återigen klockan 21:20 (avfrostningarna var vanligtvis cirka 7-8 minuter). Under hela perioden från klockan 19 till 23 märkte jag inte att cirkulationspumpen gick på en hastighet högre än 51%, trots att det är kallt hemma. Under kompressorns avfrostning var cirkulationspumpens hastighet 25 %. Först idag när jag gick upp runt klockan 9:30 var elementen mycket varma och rumstemperaturen var 22,4 grader. Under natten gick även elpatronen på i cirka 40 minuter. Från klockan 00:00 till 21:30 förbrukade pumpen 16,2 kW, vilket jag tycker är mycket för ett hus med solid isolering.Nu är jag intresserad av vad problemet är och varför värmepumpen beter sig så här. Jag har några frågor, så om någon kunde svara på dem vore det bra.1. Varför arbetar inte cirkulationspumpen på hög hastighet när rumstemperaturen är lägre än 22 grader, för att överföra värmen som produceras av pumpen till radiatorerna?För mig är det mycket mer logiskt att till exempel cirkulationspumpen arbetar på hög hastighet i natt, och att kompressorn arbetar på någon normal hastighet. Detta skulle minska antalet kompressoravfrostningar och minska elförbrukningen.
2. Avfrostar inte kompressorn väldigt ofta, eftersom utomhustemperaturen i natt var -1 grad och bara 47 % luftfuktighet (hur många gånger skulle den avfrostas om det var kallare och luftfuktigheten var över 95 %)?
3. Fungerar kompressorn som den ska? Jag frågar eftersom kompressorn tidigare dagar när värmebehovet var lågt ständigt ändrade sin driftshastighet, och därmed ökar även antalet starter. Varför arbetar den till exempel inte konstant i intervallet 25 till 35 Hz, utan arbetar på 25 Hz, sedan 55 Hz, och stängs sedan av?
4. Är inte antalet kompressorstarter stort, 469 starter under en period på cirka 50 dagar, när värmebehovet under den perioden var ganska lågt?
5. Är lösningen kanske att ändra cirkulationspumpens hastighet från automatiskt till manuellt läge?
Nedan finns bilder bifogade, och de två första bilderna är ett diagram över den totala elförbrukningen för hela huset. Jag använder Myuplink basic-versionen, så jag har ingen mätarställning för enbart värmepumpen. På natten använder resten av huset 200 watt per timme, och resten går på värmepumpen. Den första bilden är från igår kväll till idag, och den andra bilden är från de föregående dagarna då det inte fanns något stort värmebehov och den visar hur ojämnt kompressorn arbetar.När vi använde den gamla värmepumpen hade vi ingen sensor för att mäta innertemperaturen, men jag tror att den låg runt 22 grader. När det blev kallt som i natt var radiatorerna konstant varma, ibland mer, ibland mindre beroende på hur mycket som behövdes, men aldrig kalla och med sådana svängningar i rumstemperaturen som med den nya värmepumpen.Jag ber om ursäkt för det långa inlägget och den dåliga svenskan.
Det ser ut som att du pillat på inställningarna. Sätt tillsatsdrift till 8+ istället för 0. Sedan sätter du högsta framledning till 45. Kurvlutning till 9 parallellförskutning 0.V Vojdan skrev:Hej,
Vi har bott i Stockholm i ett och ett halvt år i ett 1 1/2-planshus på 142 m2, byggt 2004, med radiatorvärme (det finns ingen radiator eller annan uppvärmning i badrummet på bottenvåningen) och mekanisk ventilation. Huset har energiklass C med tvåglasfönster. I mitten av september i år bytte vi ut vår Nibe 310P frånluftsvärmepump mot en Nibe S735-4. Sedan vi installerade den nya värmepumpen har vi ständigt haft problem med uppvärmningen och temperaturen i huset. Till en början gjorde jag några justeringar av fabriksinställningarna baserat på rekommendationer från forumen. Rumstemperaturen istället för 20,5 till 22 grader, värmekurvan från 9.3 till 7.1, kompressorn startar vid -120GM, den relativ GM tillsats är -950 GM. För 2 veckor sedan, runt klockan 9, var det 7 grader ute och molnigt. Rumstemperaturen var 22,4 grader (behövs 22 graderna) och elementen var varma. Runt klockan 10 kom solen fram, men pumpen fortsatte att värma och rumstemperaturen nådde 24,4 grader. Efter ett tag slutade pumpen att värma och detta varade till kvällen då rumstemperaturen sjönk under 20 grader och först då började den värma igen.
Igår var den kallaste dagen i höst och problemet med uppvärmningen var mest uppenbart. När jag kom hem från jobbet igår runt 16:15 var rumstemperaturen 22,4 grader (behövs 20 grader), och utetemperaturen var +1 grad och elementen var helt kalla. Vid den tidpunkten visade värmepumpen att den var i värmeläge och kompressorn arbetade på 25 Hz Redan klockan 19 var rumstemperaturen 21,2 grader och huset kändes kallt och dragigt från ventilationen. Efter klockan 19 började värmepumpen värma och kompressorn arbetade större delen av tiden på en maxhastighet på 95 Hz. Fram till klockan 23 värmdes elementen då och då upp lite (utetemperatur -1 grad), men inte för mycket, och sedan svalnade de helt igen, och rumstemperaturen steg till 21,6 grader. Kompressorn tinade upp flera gånger från klockan 19 till 23, och en gång klockan 20:50 och först efter 30 minuter återigen klockan 21:20 (avfrostningarna var vanligtvis cirka 7-8 minuter). Under hela perioden från klockan 19 till 23 märkte jag inte att cirkulationspumpen gick på en hastighet högre än 51%, trots att det är kallt hemma. Under kompressorns avfrostning var cirkulationspumpens hastighet 25 %. Först idag när jag gick upp runt klockan 9:30 var elementen mycket varma och rumstemperaturen var 22,4 grader. Under natten gick även elpatronen på i cirka 40 minuter. Från klockan 00:00 till 21:30 förbrukade pumpen 16,2 kW, vilket jag tycker är mycket för ett hus med solid isolering.Nu är jag intresserad av vad problemet är och varför värmepumpen beter sig så här. Jag har några frågor, så om någon kunde svara på dem vore det bra.1. Varför arbetar inte cirkulationspumpen på hög hastighet när rumstemperaturen är lägre än 22 grader, för att överföra värmen som produceras av pumpen till radiatorerna?För mig är det mycket mer logiskt att till exempel cirkulationspumpen arbetar på hög hastighet i natt, och att kompressorn arbetar på någon normal hastighet. Detta skulle minska antalet kompressoravfrostningar och minska elförbrukningen.
2. Avfrostar inte kompressorn väldigt ofta, eftersom utomhustemperaturen i natt var -1 grad och bara 47 % luftfuktighet (hur många gånger skulle den avfrostas om det var kallare och luftfuktigheten var över 95 %)?
3. Fungerar kompressorn som den ska? Jag frågar eftersom kompressorn tidigare dagar när värmebehovet var lågt ständigt ändrade sin driftshastighet, och därmed ökar även antalet starter. Varför arbetar den till exempel inte konstant i intervallet 25 till 35 Hz, utan arbetar på 25 Hz, sedan 55 Hz, och stängs sedan av?
4. Är inte antalet kompressorstarter stort, 469 starter under en period på cirka 50 dagar, när värmebehovet under den perioden var ganska lågt?
5. Är lösningen kanske att ändra cirkulationspumpens hastighet från automatiskt till manuellt läge?
Nedan finns bilder bifogade, och de två första bilderna är ett diagram över den totala elförbrukningen för hela huset. Jag använder Myuplink basic-versionen, så jag har ingen mätarställning för enbart värmepumpen. På natten använder resten av huset 200 watt per timme, och resten går på värmepumpen. Den första bilden är från igår kväll till idag, och den andra bilden är från de föregående dagarna då det inte fanns något stort värmebehov och den visar hur ojämnt kompressorn arbetar.När vi använde den gamla värmepumpen hade vi ingen sensor för att mäta innertemperaturen, men jag tror att den låg runt 22 grader. När det blev kallt som i natt var radiatorerna konstant varma, ibland mer, ibland mindre beroende på hur mycket som behövdes, men aldrig kalla och med sådana svängningar i rumstemperaturen som med den nya värmepumpen.Jag ber om ursäkt för det långa inlägget och den dåliga svenskan.
Sedan slutar du att läsa på forum vad som skulle vara bättre inställningar än fabriksvärden
Tack för svaret. Jag tycker att värmekurva 9 med offset 1 är för hög för ett nyare hus som vårt. Många skriver på forumen att de har kurva 6 med offset 0 eller till och med 5 med offset 1 i hus upp till 150m2. Varför tycker du at tillsatsdrift ska stå på +8? Nibe S735-4 behöver hjälp av elpatronen när utetemperaturen sjunker till -4, -5 grader. På den gamla pumpen hade jag värmekurva 7 med offset 1 och den värmde mycket bra med nästan inga svängningar i rumstemperaturen. När det var kallare var radiatorerna varma eller till och med varma om de var väldigt kalla, men de var inte alls helt kalla som nu med den nya pumpen vissa delar av dygnet. Normalt sett slog elpatronen på vid +3, +4 grader, men Nibe 310P har en mycket svagare kompressor än Nibe S735-4. Om Nibe S735-4 också behöver en elpatron vid några plusgrader, var är verkningsgraden då?Randomguy skrev:
Värmepumpen avfrostar mycket oftare och kan isa igen om den inte får support av elpatronen.V Vojdan skrev:Tack för svaret. Jag tycker att värmekurva 9 med offset 1 är för hög för ett nyare hus som vårt. Många skriver på forumen att de har kurva 6 med offset 0 eller till och med 5 med offset 1 i hus upp till 150m2. Varför tycker du at tillsatsdrift ska stå på +8? Nibe S735-4 behöver hjälp av elpatronen när utetemperaturen sjunker till -4, -5 grader. På den gamla pumpen hade jag värmekurva 7 med offset 1 och den värmde mycket bra med nästan inga svängningar i rumstemperaturen. När det var kallare var radiatorerna varma eller till och med varma om de var väldigt kalla, men de var inte alls helt kalla som nu med den nya pumpen vissa delar av dygnet. Normalt sett slog elpatronen på vid +3, +4 grader, men Nibe 310P har en mycket svagare kompressor än Nibe S735-4. Om Nibe S735-4 också behöver en elpatron vid några plusgrader, var är verkningsgraden då?
Kör vilken kurva du vill. Men 0 grader på elaptron en fungerar inte.
Att kompressorn fick stöttning av elpatronen på en 310 vid 3+ stämmer inte. På en Nibe 370 som är motsvarigheten till 310, startar denna i fabriksvärden 7+
Vad jag vet så går väl det inte att ändra när elpatron att går in på en nibe 310P. Å om det nu skulle vara så så kan ju det ha ändras för den lilla kompressorn inte orkar hålla temp.Randomguy skrev:
Så är det, men jag tror ändå inte 3+ var fabriksvärden. Många väljer att stänga av elpatron helt på 310 och låta kompressorn jobba, vilket knäcker kompressorn mycket tidigare än nödvändigtV Vector skrev:
Här är en guide för att optimera en Nibe S735
Kommer från Värmepumpsforum .
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=84262.0
Kommer från Värmepumpsforum .
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=84262.0
Jag väntade ett tag för att se resultatet. Jag flyttade värmekurvan till 9 med en offset på +2, men det var bara något bättre och när det var kallt veckan innan (-5 grader) frös vi bokstavligen. Till slut låg problemet i rumstemperaturgivaren som jag fick tillsammans med värmepumpen när jag köpte den (THS 10) och som visade felaktiga värden. Rumstemperaturgivaren var monterad på väggen av installatören och det finns inget som skulle påverka dess normala drift. Den dagen när det var kallt kom vi tillbaka från jobbet och rumstemperaturgivaren visade 22 grader och frånluften 20,6. Efter några timmar visade rumstemperaturgivaren 21,4 grader (och det var mycket kallare) och frånluften mindre än 18 grader. Vid -5 grader utetemperatur är den beräknade framledningstemperaturen 49 grader med värmekurva 9 och offset +2, men rumsgivaren ger fel rumstemperatur och blockerar därmed kompressorn och cirkulationspumpen från att värma huset och radiatorerna var kalla. Nu har jag värmekurva 7 med offset +1 och radiatorerna är konstant varma. Dessutom är elpatronen inställd på att slå på om det är kallare än +3 grader. Häromdagen när det var -4 ute slog inte elpatronen på alls. Jag rekommenderar att alla som har en sådan rumstemperaturgivare tar bort den eftersom den reagerar för långsamt. När värmepumpen inte värmer huset på länge ökar de - GM snabbt så de använder även en elpatron när det inte är särskilt kallt ute.Randomguy skrev:
Ja. Jag rekommenderar ingen att använda innegivare. Man borde enbart köra på utegivarstyrning. Eventuellt är din innegivare trådlös?V Vojdan skrev:Jag väntade ett tag för att se resultatet. Jag flyttade värmekurvan till 9 med en offset på +2, men det var bara något bättre och när det var kallt veckan innan (-5 grader) frös vi bokstavligen. Till slut låg problemet i rumstemperaturgivaren som jag fick tillsammans med värmepumpen när jag köpte den (THS 10) och som visade felaktiga värden. Rumstemperaturgivaren var monterad på väggen av installatören och det finns inget som skulle påverka dess normala drift. Den dagen när det var kallt kom vi tillbaka från jobbet och rumstemperaturgivaren visade 22 grader och frånluften 20,6. Efter några timmar visade rumstemperaturgivaren 21,4 grader (och det var mycket kallare) och frånluften mindre än 18 grader. Vid -5 grader utetemperatur är den beräknade framledningstemperaturen 49 grader med värmekurva 9 och offset +2, men rumsgivaren ger fel rumstemperatur och blockerar därmed kompressorn och cirkulationspumpen från att värma huset och radiatorerna var kalla. Nu har jag värmekurva 7 med offset +1 och radiatorerna är konstant varma. Dessutom är elpatronen inställd på att slå på om det är kallare än +3 grader. Häromdagen när det var -4 ute slog inte elpatronen på alls. Jag rekommenderar att alla som har en sådan rumstemperaturgivare tar bort den eftersom den reagerar för långsamt. När värmepumpen inte värmer huset på länge ökar de - GM snabbt så de använder även en elpatron när det inte är särskilt kallt ute.
Det är möjligt att 735 klarar lägre temp utan elpatron. 730 får problem om du ställer den lägre än 5+.
Ja, den här levereras med pumpen.Randomguy skrev:
https://shop.myuplink.com/products/ths-10
När en elpatron behövs beror också på husets storlek, isoleringen, värmepumpens effekt och vilken rumstemperatur som krävs.






















