Vi har ett enkelgarage som brukar hålla ca 8-10 grader på vintern utan värmekälla. Ibland går jag ut där för att meka eller lacka och behöver då förhållandevis snabbt (30 min) få upp temperaturen. Idag sitter det ett oljefyllt elelement under garagets enda fönster och det tar flera timmar innan tempen är uppe till 16-17 grader. Vad ska man satsa på istället? Ett konvektorelement, med eller utan fläkt? Vill helst inte ha något som blåser för mycket pga lackeringsarbeten. Ventilation finns, en pax-fläkt som går 24/7 och på turboläget endast när jag lackat och vill dra ut ångor från lösningsmedel. Lackar dock inte speciellt ofta... mest mekar eller snickrar.

Luftvärmepump finns på önskelistan men inte aktuellt nu.

/S
 
Med en fläkt så kan man få upp temperaturen betydligt snabbare än utan fläkt med samma värmeavgivande yta.

Om man vill få upp temperaturen snabbt utan fläkt så gäller det att ha stor värmeavgivande yta.

S steve5432 skrev:
en pax-fläkt som går 24/7 och på turboläget endast när jag lackat och vill dra ut ångor från lösningsmedel.
NEJ! Det där är inte bra.
Du skulle behöva en fläkt som är ATEX-klassad.

Paxfläkten kan antända lösningsmedelsångorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.