Samma läge för mig. Kör en oljeradiator för att hålla rimligt jämn temperatur så luftfuktigheten och temperatur inte varierat allt för kraftigt. Med ökade energipriser har termostaten gått från 18C till snarare 8-10C vilket gör att den i mitt område mest kickar in sent på kvällen numera. Valde en billig oljeradiator då jag ibland slipar där inne och dessa ofta känns bättre tillslutna. När jag under bygget körde en billigare radiator med exponerade värmetrådar och slipade något kändes det som bara det fina slipdammet som normal luftcirkulation kunde föra med sig genererade en rätt otrevlig bränd lukt

• Gilla
rk89
  • Laddar…
Fulkemisten
Jo. Så är det ju. Jag har både enklare spånuppsamlare samt luftrenare i mitt utrymme. Det är lika bäst för lungorna, ögonen och grejorna. Så jag klarar mig på en frostvakt från jula med exponerat värmeelement.

Vad gäller fukten så kör jag med den klassiska Torrbollen. Funkar hur bra som helst. Byte av påse med kalciumklorid två gånger på vinterhalvåret. Jul och tidig vår typ. På sommarn torkar det ut. Mycket spring och öppen dörr samt att jag tror att mycket är markfukt genom plattan på okänt underlag (inte jag som byggt boden).

Redigerat:
  • Gilla
rk89
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det var en sanning förr i tiden när man hade bimetalltermostater. Nu för tiden har de flesta radiatorer elektroniska termostater med PWM-reglering. Då spelar massan inte alls lika stor roll.

De billiga modellerna kör fortfarande med olja för att dölja dålig reglering.
Helt sant. Dock fortfarande så att icke oljefyllda ger snabbare värme eftersom de värmer luften direkt och inte först hettar upp en vätska.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Det finns en poäng att använda en sluten radiator i ett snickeri med tanke på slipdamm och annat. Ditt resonemang om temperaturreglering mellan olika radiatortyper håller jag med om till 100%.
Ja, det är en stor fördel med en stängd radiator i detta läge. Brandrisk med öppna som fylls med spån och damm.

• Gilla
rk89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.