3 340 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Uppvärmning Attefall/Småhus och Garage
Har lite funderingar kring vad man ska räkna med för extra elförbrukning för att värma upp två fristående byggnader med varsin enkel luft/luft-pump.
Det handlar om ett småhus/gästhus på ca 30-40kvm samt ett garage på 30kvm.
Vad kan man räkna med - i kwh förbrukning per månad eller år tror ni?
Förstår det är svårt att säga bara sådär då det är mycket som påverkar, men tänk normal-isolerat och nybyggt.
Det handlar om ett småhus/gästhus på ca 30-40kvm samt ett garage på 30kvm.
Vad kan man räkna med - i kwh förbrukning per månad eller år tror ni?
Förstår det är svårt att säga bara sådär då det är mycket som påverkar, men tänk normal-isolerat och nybyggt.
Luft-luft-värmepumpar brukar ofta gå att ställa ner till minimum 15-16 grader så kolla specen ordentligt om du vill ha en som går att köra så kallt som +8 grader. Tror det har med avfrostningen av utedelen att göra att de inte kan gå för lågt
Har inga riktigt relevanta jämförbara förhållanden, men en grov uppskattning från mina siffror blir då ca 200 kWh per hus under årets kallaste månader (dec - mar), med en innetemp på 19-20C. Förmodligen då mindre med lägre temp, och antagandet att dina hus är bättre isolerade och vindtätade än vårt. Så, kanske runt 100 kWh/mån fyra kalla mån och hälften för fyra halvkalla mån och 0 för de fyra varma mån.
P
Posselosse
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 326 inlägg
Posselosse
Lösvirkesbyggare
- Stockholm
- 326 inlägg
https://hemmet.trygghansa.se/fritidshus/hosten/tank-pa-detta-nar-du-stanger-fritidshusetH Husvagnsthord skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Försäkringsbolagens råd är minst +15 gr .
Mitt råd är +16 gr efter att läst på om just detta ämne . Råden kommer från en Finsk fastighetsexpert .
Till syvende och sist handlar det om vart daggpunkten hamnar i klimatskalet .
Man vill tex ej ha daggpunkten innanför (mot den varma sidan) ev fuktspärr / fuktbroms .
Mitt råd är +16 gr efter att läst på om just detta ämne . Råden kommer från en Finsk fastighetsexpert .
Till syvende och sist handlar det om vart daggpunkten hamnar i klimatskalet .
Man vill tex ej ha daggpunkten innanför (mot den varma sidan) ev fuktspärr / fuktbroms .
Jag har ett attefallshus som jag håller varmt (18-20 grader), dessutom är det uthyrt stora delar av tiden. Där ligger förbrukningen på ca 10-13kwh per dag då det är "ledigt". Så jag skulle nog räkna på ca 200-300kwh/månad per byggnad om de ska hållas varma (ca 16-18 grader). Allt beror såklart på hur välisolerade de är och hur stor fönsteryta som finns mm.
Klicka här för att svara