17 700 läst ·
64 svar
18k läst
64 svar
Upptäckta brister/fel efter slutbesiktning
Tack för svaret. Vi hade slutbesiktning 18e januari och jag antar att en överbesiktning nu är försent?M May skrev:Hej, Vi var i samma läge och har gjort hela resan. 2-årsbesiktning igår. Många läxor lärda. Detta är en skitbransch och de som inte byggt förut eller har egen byggkompetens får problem. Om du vill skulle vi kunna ge er råd i ett samtal, eller så kan vi föra en diskussion via detta forum. Kortfattat:
Acceptera inte skitsnacket. Begär direkt en överbesiktning. Den får ni betala och det är det värt. Absolut krav är att den som gör nya besiktningen inte är ansluten till ett försäkringsbolag som samarbetar med husföretaget. Ta noggranna referenser på besiktningsmannen. Bor ni i Gbg kan vi rekommendera en kompetent och mycket nogrann person.
Med vänlig hälsning,
Vi tar gärna emot alla råd och tips vi kan få. Vi är nya inom detta och sedan dag 1 har de kört över oss. Mindre punkter som de lovade att åtgärda direkt efter slutbesiktningen om vi nollade protokollet, har de fortfarande skitit i. Jag har nästintill daglig kontakt med dem och senast igår fick jag höra allt från att jag skall tänka på att en slutbesiktning redan varit och att jag inte kan ta upp vad som helst etc... De ljuger om mycket, allt från att innedörrarnas handtag från hoppe skall peka uppåt eller nedåt pga fjädringen, jag kontaktade själv Hoppe som tydligt informerade mig om att de var felmonterade. Hela köket från vedum ser förjävligt ut, hälften snett, skivor som är sågade så de flisat sig etc. Vet inte hur mycket mer vi orkar nu...
Redigerat:
Hej, har ni en länk dit ni felanmäler till företaget så är mitt råd att fota allt och skicka in via den. Allt menar jag då så det finns dokumentetat i text och bild innan 6 månader gått.1 1sthusbygge skrev:Tack för svaret. Vi hade slutbesiktning 18e januari och jag antar att en överbesiktning nu är försent?
Vi tar gärna emot alla råd och tips vi kan få. Vi är nya inom detta och sedan dag 1 har de kört över oss. Mindre punkter som de lovade att åtgärda direkt efter slutbesiktningen om vi nollade protokollet, har de fortfarande skitit i. Jag har nästintill daglig kontakt med dem och senast igår fick jag höra allt från att jag skall tänka på att en slutbesiktning redan varit och att jag inte kan ta upp vad som helst etc... De ljuger om mycket, allt från att innedörrarnas handtag från hoppe skall peka uppåt eller nedåt pga fjädringen, jag kontaktade själv Hoppe som tydligt informerade mig om att de var felmonterade. Hela köket från vedum ser förjävligt ut, hälften snett, skivor som är sågade så de flisat sig etc. Vet inte hur mycket mer vi orkar nu...
Ha bara mailkontakt så du har allt i skrift och bild.
Det är ett helvete men bit ihop, det är en massa pengar ni betalat för ert kanske största livsprojekt. Man blir utmattad och besviken.
Lycka till!
Såklart... Som beställare är det Ni som utser besiktningsman. Leta rätt på en snarast som ni känner förtroende för.1 1sthusbygge skrev:
Meddela byggföretaget att Ni kommer göra en ny besiktning. De kommer förmodligen bli sura men skit i det.
Har Ni betalat allt till dem?
1 1sthusbygge skrev:Tack för svaret. Vi hade slutbesiktning 18e januari och jag antar att en överbesiktning nu är försent?
Frågan är när ni fick protokollet från besiktningen? Om ni fick det den 21:e är det idag 4 v sedan. Det ska stå i slutbesiktningen hur länge den kan överklagas och ”göras om”, dvs att överbesiktning görs. Normalt är att man har en månad på sig att begära att överbesiktning skall göras.1 1sthusbygge skrev:Tack för svaret. Vi hade slutbesiktning 18e januari och jag antar att en överbesiktning nu är försent?
https://www.gar-bo.se/bygga-hus/fler-besiktningar
Jag tolkar detta som att det inte är för sent, men att ni i princip bara har dagen idag på er att anmäla till entreprenör/besiktningsman. Om ni går vidare - välj en besiktningsman som inte är ansluten till ett försäkringsbolag som låter husföretag sälja in ex 10-års byggförsäkring, dvs en helt oberoende person.
Ring allmännyttan på orten och kolla med deras projektledare om tips på byggbesiktningsman. Denne kommer troligen inte ha tid att hjälpa dig men ger säkert nytt tips på nån. Ring vidare tills du får napp, ge inte upp!
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Jag tänker så här, vilken entreprenad har ni haft? Dvs beställt allt färdigt från husleverantör? Har ni beställt nyckelfärdigt och haft en SB så är den för att se att entreprenören har gjort sitt åtagande mot beställaren, det ni kan göra är en reklamationsbesiktning mot eran beställare i sin tur inom skälig tid, dvs 2 månader och reklamera att det inte är enligt eran beställning
Ja vi beställde ett nyckelfärdigt hus och har haft en SB. Det vi nu gjort är att dokumentera allt vi anser inte uppfyller kraven till vad vi blivit lovade, alla fel och brister. Vi har även tagit en drös med bilder och skickat detta vidare som ett reklamationsärende. Nästa steg blir att vi kommer göra en särskild besiktning på det vi reklamerat. Jag hoppas vi gör det i rätt ordning nu.Peter_Henry skrev:
Jag tänker så här, vilken entreprenad har ni haft? Dvs beställt allt färdigt från husleverantör? Har ni beställt nyckelfärdigt och haft en SB så är den för att se att entreprenören har gjort sitt åtagande mot beställaren, det ni kan göra är en reklamationsbesiktning mot eran beställare i sin tur inom skälig tid, dvs 2 månader och reklamera att det inte är enligt eran beställning
Vi hade SB 18/1 och fick protokollet via e-mail samma kväll. Vi har noterat alla punkter för reklamation och även dokumenterat med bilder som vi igår skickade iväg till Arbetsledaren. Vi tänkte göra en särskild besiktning på dessa punkter då vi märkt att de inte är samarbetsvilliga. Det är uselt att man betalar runt 400 k för tillval som inte lever upp till förväntningarna och vad som lovats och sen får man svaret "Det får ni leva med...".M May skrev:Frågan är när ni fick protokollet från besiktningen? Om ni fick det den 21:e är det idag 4 v sedan. Det ska stå i slutbesiktningen hur länge den kan överklagas och ”göras om”, dvs att överbesiktning görs. Normalt är att man har en månad på sig att begära att överbesiktning skall göras.
[länk]
Jag tolkar detta som att det inte är för sent, men att ni i princip bara har dagen idag på er att anmäla till entreprenör/besiktningsman. Om ni går vidare - välj en besiktningsman som inte är ansluten till ett försäkringsbolag som låter husföretag sälja in ex 10-års byggförsäkring, dvs en helt oberoende person.
H1 1sthusbygge skrev:Tack för svaret. Vi hade slutbesiktning 18e januari och jag antar att en överbesiktning nu är försent?
Hej är i liknande situation med husbygge. Vet inte om det är ok att ställa en fråga i annans tråd men är det inte det så tar jag bort det här.1 1sthusbygge skrev:Vi hade SB 18/1 och fick protokollet via e-mail samma kväll. Vi har noterat alla punkter för reklamation och även dokumenterat med bilder som vi igår skickade iväg till Arbetsledaren. Vi tänkte göra en särskild besiktning på dessa punkter då vi märkt att de inte är samarbetsvilliga. Det är uselt att man betalar runt 400 k för tillval som inte lever upp till förväntningarna och vad som lovats och sen får man svaret "Det får ni leva med...".
Vi passerar om ett par veckor 6 månaders gränsen efter slutbesiktning, är det nåt vi ska tänka på innan den dagen kommer?
Vi har också bombat husföretaget med bilder på fel och brister. En del är åtgärdat men inte allt. Svar på mail uteblir i stort sett. Vill inte ha telefonkontakt utan vill bara ha mailkontakt så att allt är skriftligt. Helt sjukt men är ett måste, ord mot ord får man kastat i ansiktet annars. Sorgligt!
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Skicka med mottagningsbevis eller sänd ett brev om åtgärder som skall vidtagas. Om du har ett SB- protokoll som inte åtgärdas kan du meddela ettsista datum och sedan anlita annan på deras bekostnad. Såvida inte felen är motstridiga.Lisa&Sluggo skrev:
Hej är i liknande situation med husbygge. Vet inte om det är ok att ställa en fråga i annans tråd men är det inte det så tar jag bort det här.
Vi passerar om ett par veckor 6 månaders gränsen efter slutbesiktning, är det nåt vi ska tänka på innan den dagen kommer?
Vi har också bombat husföretaget med bilder på fel och brister. En del är åtgärdat men inte allt. Svar på mail uteblir i stort sett. Vill inte ha telefonkontakt utan vill bara ha mailkontakt så att allt är skriftligt. Helt sjukt men är ett måste, ord mot ord får man kastat i ansiktet annars. Sorgligt!
Helt rätt, håll kontakten skriftlig och är det några telefonsamtal så skicka bekräftelsemail vad som har sagts. Och låt det inte ta för mycket tid, ligg på så att dom vet att ni är lite jobbiga också1 1sthusbygge skrev:Ja vi beställde ett nyckelfärdigt hus och har haft en SB. Det vi nu gjort är att dokumentera allt vi anser inte uppfyller kraven till vad vi blivit lovade, alla fel och brister. Vi har även tagit en drös med bilder och skickat detta vidare som ett reklamationsärende. Nästa steg blir att vi kommer göra en särskild besiktning på det vi reklamerat. Jag hoppas vi gör det i rätt ordning nu.
Tack för tipsen. De tycker redan att vi är lite jobbiga, en av dem råkade vidarebefordra ett svar från en av deras säljare till mig av misstag där de skrev lite nedvärderande om ossPeter_Henry skrev:
Jag hittade idag lite fler fel i ett av badrummen. Kommoden sitter snett och fog saknas på en del ställen. Får bli ett till reklamationsmail till dem...