17 700 läst ·
64 svar
18k läst
64 svar
Upptäckta brister/fel efter slutbesiktning
Hej, Vi var i samma läge och har gjort hela resan. 2-årsbesiktning igår. Många läxor lärda. Detta är en skitbransch och de som inte byggt förut eller har egen byggkompetens får problem. Om du vill skulle vi kunna ge er råd i ett samtal, eller så kan vi föra en diskussion via detta forum. Kortfattat:1 1sthusbygge skrev:Vi har nu efter slutbesiktning fått tillträde till vårt nybygge. Under slutbesiktningen gjordes några små anmärkningar men inget större.
Nu när vi flyttat in så har vi upptäckt väldigt många brister. Bland annat lister som är spruckna, kakelplattor som är flisade i kanterna. Dörrkarmar som är flisade. Trösklar som är lösa, luckor i kök som sitter snett och/eller är felmonterade.Sprucken platta vid grunden, saknad av fog. Snedmonterad bänkskiva i tvättrum etc.
Det är väldigt många slarvfel enligt mig själv.
Vi valde att byta ut vitvarorna och märkte bland annat att de inte skurit ett snyggt hål för eluttaget till bland annat Micro och inbyggnadsugn utan de har karvat ut hålet med en kniv eller något annat verktyg. Otroligt fult även om man inte ser det.
Som tillval valde vi slätgips tak. Vid dagsljus kan vi se utbuktningar överallt. Listan kan göras lång. Vi har betalt runt 6 miljoner för tomt+hus med alla kostnader. Vi förväntar oss att få valuta för pengarna där man inte slarvar som de gjort.
Vi hade i veckan en genomgång av alla brister jag upptäckt, mycket av det fick jag höra "det får du leva med, det är ett hantverk", "du får ha i åtanke att vi redan haft en slutbesiktning", "Nu är du nere på detaljnivå och det kostar mer att ta hit en hantverkare för att fylla fogen än vad det egentligen är värt..." etc. Jag har hört allt möjligt från dem och är nu måttligt trött.
Jag vill veta vad vi har för rättigheter, vad kan vi anmärka/felanmäla/reklamera och vad bör vi göra?
Acceptera inte skitsnacket. Begär direkt en överbesiktning. Den får ni betala och det är det värt. Absolut krav är att den som gör nya besiktningen inte är ansluten till ett försäkringsbolag som samarbetar med husföretaget. Ta noggranna referenser på besiktningsmannen. Bor ni i Gbg kan vi rekommendera en kompetent och mycket nogrann person.
Med vänlig hälsning,
Självklart får kund komma med lista på saker som är fel i ett nybyggt hus efter slutbesiktningen.
Är det något som byggaren gjort fel så ska det åtgärdas oavsätt vad det står i besiktningen.
Men vi åtgärdar inte märken i golv eller på väggar efter kund har flyttat in, och tro mig det är otroligt vanligt att kunder kommer med långa listor på märken i dörrar på golv väggar efter inflyttning.
Är det något som byggaren gjort fel så ska det åtgärdas oavsätt vad det står i besiktningen.
Men vi åtgärdar inte märken i golv eller på väggar efter kund har flyttat in, och tro mig det är otroligt vanligt att kunder kommer med långa listor på märken i dörrar på golv väggar efter inflyttning.
En överbesiktning innebär att man tar in tre besiktningsmän, en från E, en från B och en som de båda besiktningsmännen utser tillsammans, åtminstone i AB och ABT.
Jag hade försökt med särskild besiktning i första hand, om det fortsatt inte går att diskutera med entreprenören.
Om entreprenören vägrar kanske det är värt att titta på en överbesikning. Min uppfattning är att det är ganska ovanligt dock.
Skicka lista med alla fel till entreprenören så snart du hittar dem, det är din skyldighet likväl som att fel som BM missat ska åtgärdas lika gärna som ifall BM sett dem vid slutbesiktning. Fel är fel.
Rent juridiskt är det svårare att bevisa eller bedöma det utan BMs utlåtande.
Jag hade försökt med särskild besiktning i första hand, om det fortsatt inte går att diskutera med entreprenören.
Om entreprenören vägrar kanske det är värt att titta på en överbesikning. Min uppfattning är att det är ganska ovanligt dock.
Skicka lista med alla fel till entreprenören så snart du hittar dem, det är din skyldighet likväl som att fel som BM missat ska åtgärdas lika gärna som ifall BM sett dem vid slutbesiktning. Fel är fel.
Rent juridiskt är det svårare att bevisa eller bedöma det utan BMs utlåtande.
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 1 841 inlägg
Bra att du tar upp detta, felen som avses inom 6 månadersregeln avser arbeten som ej är kontraktsenliga. Slitage borde vara självklart att kunden ansvarar för.T twoody skrev:Självklart får kund komma med lista på saker som är fel i ett nybyggt hus efter slutbesiktningen.
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Det är ju precis det jag skrivit! BM utför SB enl p53 enl gofkänner el underkänner entreprenaden! Enl paragraf 60 får inte andra fel åberopas n de noterade!Villa vista skrev:
Redigerat:
Hej är i samma situation som frågeställaren.T Thomas_Blekinge skrev:
Testade detta med diskhon sen jag läst ditt svar.
Sprutade vatten som bara den!
Nåt annat man kan testa?
Jag skulle snabbt råda dig att göra en överbesikting, den första BM du hade var säkerligen korrupt eller på byggares sida. Jag har själv hamnat i liknande soppa, 40 anm på SB, ytterligare 30 reklamerades inom föreskriven tid. Det är svårt att göra nått åt reklamationerna om de inte dokumenteras i samband med SB. Vänta inte och låt inte byggaren köpa tid. Agera direkt och kraftfullt.1 1sthusbygge skrev:Vi har nu efter slutbesiktning fått tillträde till vårt nybygge. Under slutbesiktningen gjordes några små anmärkningar men inget större.
Nu när vi flyttat in så har vi upptäckt väldigt många brister. Bland annat lister som är spruckna, kakelplattor som är flisade i kanterna. Dörrkarmar som är flisade. Trösklar som är lösa, luckor i kök som sitter snett och/eller är felmonterade.Sprucken platta vid grunden, saknad av fog. Snedmonterad bänkskiva i tvättrum etc.
Det är väldigt många slarvfel enligt mig själv.
Vi valde att byta ut vitvarorna och märkte bland annat att de inte skurit ett snyggt hål för eluttaget till bland annat Micro och inbyggnadsugn utan de har karvat ut hålet med en kniv eller något annat verktyg. Otroligt fult även om man inte ser det.
Som tillval valde vi slätgips tak. Vid dagsljus kan vi se utbuktningar överallt. Listan kan göras lång. Vi har betalt runt 6 miljoner för tomt+hus med alla kostnader. Vi förväntar oss att få valuta för pengarna där man inte slarvar som de gjort.
Vi hade i veckan en genomgång av alla brister jag upptäckt, mycket av det fick jag höra "det får du leva med, det är ett hantverk", "du får ha i åtanke att vi redan haft en slutbesiktning", "Nu är du nere på detaljnivå och det kostar mer att ta hit en hantverkare för att fylla fogen än vad det egentligen är värt..." etc. Jag har hört allt möjligt från dem och är nu måttligt trött.
Jag vill veta vad vi har för rättigheter, vad kan vi anmärka/felanmäla/reklamera och vad bör vi göra?
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Begär en ÖB!H husbygge2 skrev:Jag skulle snabbt råda dig att göra en överbesikting, den första BM du hade var säkerligen korrupt eller på byggares sida. Jag har själv hamnat i liknande soppa, 40 anm på SB, ytterligare 30 reklamerades inom föreskriven tid. Det är svårt att göra nått åt reklamationerna om de inte dokumenteras i samband med SB. Vänta inte och låt inte byggaren köpa tid. Agera direkt och kraftfullt.
På den tiden jag gjorde SB var det inte ovanligt med 220 anmärkningar....
Se till att inte de lämnar något kvar i huset under besiktning. Ligger det kvar saker ska du flytta allt! Jag missade en 10 cm repa i parketten pga av det. Inget man dör av men ack så irriterande. Nu syns repan mycket lite men den retade mig första dagarna 
Tänk också på att när ni letar fel så ska man upptäcka det från, "ett avstånd på 2m"?
Ska även säga att jag var mycket nöjd med allt annat i bygget och vi hade 0 anmärkningar i slutbesiktningen. Så jag kan inte klaga på entreprenaden eller på huset
Tänk också på att när ni letar fel så ska man upptäcka det från, "ett avstånd på 2m"?
Ska även säga att jag var mycket nöjd med allt annat i bygget och vi hade 0 anmärkningar i slutbesiktningen. Så jag kan inte klaga på entreprenaden eller på huset
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Felskrivet. 120 fel.
Redigerat:
Du har fel i detta fallet. Jag vet att det låter definitivt och kanske hårt men eftersom jag så sent som i år har prövat just detta i praktiken gentemot näringsidkaren så är jag helt säker på min sak. Titta på KTjL:S seniorkonsult skrev:
60§ Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet.
Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen.
Det du troligtvis bortser från i KTjl 60§ är "Trots..."
Byggveteran
· Åland
· 2 067 inlägg
Har inte läst Ktjl på länge. Det kan ju vara så. Min kunskap är f d besiktningsman inom byggentreprenader.P P. Hamse skrev:Du har fel i detta fallet. Jag vet att det låter definitivt och kanske hårt men eftersom jag så sent som i år har prövat just detta i praktiken gentemot näringsidkaren så är jag helt säker på min sak. Titta på KTjL:
60§ Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet.
Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som
1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel,
2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller
3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen.
Det du troligtvis bortser från i KTjl 60§ är "Trots..."