6 550 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Upptäckt fel på utfört arbete efter att jag betalt fakturan
Jag betalade fakturan till byggföretaget som utfört arbete hemma oss mig inom utsatt tid. En vecka senare upptäcker jag fel på en del av arbetet.
- Avslutet på gavelpanelen är inte rak
- Panelen är monterad med skruvar och spik och flera att nerdragna/spikade så långt ner att träet flisats runt skruvar. Dessutom inte satta i en rak vågrät linje
- Det saknas fall på en hängränna
- En hängränna har ett överdimensionerat fall
- Takstolskrokarna är monterade för lågt så avståndet mellan takpannorna och hängrännan är 10 cm
- Det saknas skruvar på ett par ställe på vindskiveplåtarna
- Ett par av vindskiveplåtarna där de avslutas har plåt om cirka 4 cm som står rakt ut
- Vindskiveplåtarna är avklippta utan något litet vik och därför är dom extremt vassa
Var kan jag vända mig om företaget inte bedömer att arbetet är fel utfört enligt gällande byggnormer och tycker att det är estetiskt tilltalande (jag menar det ojämna avslutet på panelen och att skruvar och spiken inte är satta i en rak vågrät linje)?
- Panelen är monterad med skruvar och spik och flera att nerdragna/spikade så långt ner att träet flisats runt skruvar. Dessutom inte satta i en rak vågrät linje
- Takstolskrokarna är monterade för lågt så avståndet mellan takpannorna och hängrännan är 10 cm
- Ett par av vindskiveplåtarna där de avslutas har plåt om cirka 4 cm som står rakt ut
- Vindskiveplåtarna är avklippta utan något litet vik och därför är dom extremt vassa
Var kan jag vända mig om företaget inte bedömer att arbetet är fel utfört enligt gällande byggnormer och tycker att det är estetiskt tilltalande (jag menar det ojämna avslutet på panelen och att skruvar och spiken inte är satta i en rak vågrät linje)?
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Om vi antar att firman inte tar på sig att det är fel, så behöver du en besiktning utförd av en besiktningsman som kan avgöra om det är fel.
Men det är inte säkert att det du beskriver som fel, är fel i en formell bemärkelse.
Men det är inte säkert att det du beskriver som fel, är fel i en formell bemärkelse.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Håller med hempularen; Du får nog ta in en besiktningsman om du vill bestrida det då det låter som att det är en del smärre avvikelser som är lite frågan om man får acceptera eller inte (definitionen av fackmässigt är inte solklar).L Lejonhonan skrev:Jag betalade fakturan till byggföretaget som utfört arbete hemma oss mig inom utsatt tid. En vecka senare upptäcker jag fel på en del av arbetet.
Det kan ju också bero på kostnaden att fixa till det, och att det i vissa fall kan leda till något du tycker är värre: Tex kommer man troligen inte spika om all panel (det är rätt orimligt bara för att några spikar inte sitter rakt) utan man målar över, och om det är intryckt kanske spacklar först. Och om det ser bättre ut än inte helt raka rader...well ...
Moderator
· Stockholm
· 56 236 inlägg
Frå mig att tänka på en tråd här för några år sedan. En medlem hade haft en snickare till att sätta upp en en fin, svindyr inomhuspanel i ädelträ. Avsedd för dold spikning snickaren hade satt två väldigt synliga spik i varje panelplanka. som dessutom varierade i höjd och avstånd till kant slumpartat.
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 018 inlägg
bilder om du vill ha hjälp tack.
Att skruvarna och spiken inte är rakt vågrätt (det ser för jävligt ut) är inte det värsta för det är att skruvarna är alldeles för dragna ner i träet liksom spiken är spikade alldeles för långt ner. En snickare vi känner sa att konsekvenserna kommer bli att väta går in i träet.klaskarlsson skrev:
Håller med hempularen; Du får nog ta in en besiktningsman om du vill bestrida det då det låter som att det är en del smärre avvikelser som är lite frågan om man får acceptera eller inte (definitionen av fackmässigt är inte solklar).
Det kan ju också bero på kostnaden att fixa till det, och att det i vissa fall kan leda till något du tycker är värre: Tex kommer man troligen inte spika om all panel (det är rätt orimligt bara för att några spikar inte sitter rakt) utan man målar över, och om det är intryckt kanske spacklar först. Och om det ser bättre ut än inte helt raka rader...well ...
Man kan sätta i med latexfog som har likvärdig kulör som fasaden, sen måla den när den e torr. Beroende på hur djupt det är kanske man får dra i de 2 gånger.L Lejonhonan skrev:
Då blir du också av me de värsta med att skruvarna/spiken inte är i linje
De funkar och håller hur bra som helst, tråkigt bara att behöva göra de när de e helt nytt
Det löser sig ju när man målar andra gången. Blandat skruv och spik syns inte heller efter målningen, och att de sitter ojämnt syns också mycket mindre.L Lejonhonan skrev:
Vi har också blandat, av den enkla anledningen att snickarna använde spikpistol, maken och jag skruvdragare. Varannan sitter lite högre och varannan lite lägre med avsikt, så att inte spikläkten bakom panelen ska klyvas.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Upptäckt felkonstruktion på 13 år gammalt badrumsgolv
Badrum -
vem betalar en takbesiktning om det är fel utfört
Juridik -
Upptäckte 230V på en metallkrok i badrummet, är detta dolt fel?
Juridik -
Upptäckt fel på ytterdörr både före och efter montering
Juridik -
Betala brf och grannes självrisk vid vattenskada orsakad pga felaktigt utfört badrum
Bostadsrätt