Har lagt ett nytt golv i sovrummet och skulle då skruva fast en ny tröskel mellan rummet och hallen. Sågade till en tröskel som passade fint och skulle fästa den med samma skruvar som satt där sedan tidigare (spårskruv med försänkta huvuden). Problemet är att huvudena inte försvinner helt i tröskeln utan sticker upp någon halv millimeter vilket känns när man drar handen över.
Tänkte först skruva upp skruvarna och testa med några andra, men en av skruvarna som bara vrider sig utan att röra sig uppåt en millimeter när jag försöker. Är samtidigt rädd att dra sönder gängorna om jag håller på för mycket.

Någon som har några tips vad som kan göras - har funderat kring att försöka fila ner huvudena så långt det går men helst skulle jag nog vilja få upp skruven på något vis (någon som har några bra tips?) och typ borra en liten försänkning så att huvudet försvinner.
Hur hade ni gjort?

Bästa svaret

Sätt avbitartången under huvudet så du får tryck uppåt när du skruvar upp skruven.
Materielet är slut så antingen får du flytta skruven, byta till en större eller fylla hålet med tex tändstickor (o gärna en klick lim) innan du skruvar ner den igen. Försänk tillräckligt i tröskeln först.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Tack! Testade att köra med avbitartången men skruven var lite för djupt nedskruvad så lyckades inte få något grepp under skruven.
Efter en del huvudbry slutade det med att jag lyckades såga av skruven genom att lyfta på tröskeln med en skruvmejsel och sticka in ett metall-sågblad under. Därefter kunde jag dra ut skruven som satt under tröskeln med en tång och sen borra sönder skruvdelen som satt fast i tröskeln. Kanske inte det smidigaste eller snyggaste sättet men det funkade åtminstone. Ska aldrig använda spårskruv igen :P.

Skönt att det ordnade sig.
De här utmaningarna är ju inte bara förbehållna spårskruv, det gäller ju på alla skruvar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.