B Beape skrev:
Ingen har klagat ännu, men jag vill veta vad som gäller innan jag investerar i en husvagn eller investerar i en uppställningsplats för en husvagn. Varför skulle jag inte vilja veta vad som gäller i förväg?

Flera av dessa exempel är intressanta för mig. Jag har en släkting som vill besöka Sverige och ställa sitt ekipage i närheten av mitt hus. Det kommer att vara städat och inte se ut som ett *****-läger. Ingen lär klaga bland de närboende. Min fråga som ännu ingen besvarat är - finns det någon gräns för hur länge någon får campa på någon annans tomt?

Frågan kring husvagn för byggarbetare är också intressant eftersom jag ska bygga om mitt hus och hantverkarna behöver boende under byggtiden. De kan möjligen bo inne i det hus de renoverar men det riskerar att vara kallt och allmänt dammigt under byggtiden. Där kan en vinterbonad husvagn vara ett alternativ. Därför ställer jag denna fråga.

Frågan kring campingplats är intressant av skäl som inte berör mig personligen utan rör en närliggande egendom, med jordbruk, skog och ekonomibyggnader där det kan vara intressant att anlägga en campingplats. Där luskade jag själv fram svaret genom att tala med en camping. På frågan hur länge man kan stå på en campingplats är svaret - under flera år, eftersom just denna camping hade exempel på detta.
Jag ringde till Jönköpings kommun för att få reda på hur länge jag fick ha en husvagn ståendes (som man bodde i) och fick 6 veckor som svar. Det verkade godtyckligt men ändå gällande. Min tanke var då att flytta husvagnen någon meter var 6e vecka, haha. men allt detta blev inte av. Hade en granne klagat efter 8 veckor hade kommunen nog inte köpt det.
Du kan ju göra så att du skaffar 2 husvagnar där du bor växelvis 6 veckor då den ibebodda husvagnen går under förvaring och inte kräver bygglov.

• Gilla
Beape
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jonatown skrev:
Jag ringde till Jönköpings kommun för att få reda på hur länge jag fick ha en husvagn ståendes (som man bodde i) och fick 6 veckor som svar. Det verkade godtyckligt men ändå gällande. Min tanke var då att flytta husvagnen någon meter var 6e vecka, haha. men allt detta blev inte av. Hade en granne klagat efter 8 veckor hade kommunen nog inte köpt det.
Du kan ju göra så att du skaffar 2 husvagnar där du bor växelvis 6 veckor då den ibebodda husvagnen går under förvaring och inte kräver bygglov.
Du fick svaret sex veckor eftersom det är en normal semesterperiod. Och rättsfall har visat att man får campa i uppställd husvagn under en semesterperiod utan att söka bygglov för det. Men detta är en väldigt strikt tolkning av PBL.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
och är det utomlands reggad så blir det inga böter alls om dom ens kollar
Det är likadant med utlandsregistrerade personbilar som bryter mot trafikreglerna i Sverige, polisen lägger ingen tid på att stoppa dessa om de inte svinar ordentligt för det är för mycket strul att kräva in böterna.

J jonatown skrev:
Bra att få höra hur en kommun resonerar.

Som Claes Sörmland skriver är dessa 6 veckor valda utifrån att förvärvsarbetande ofta har 6 veckors semester. Man ska kunna tillbringa hela sin semester i sin husvagn parkerad hos en bekant i Jönköping utan att kommunen misstycker.

Bortom de 6 veckorna gäller Boverkets regler för säsongsmässig uppställning, men då ska man ju inte bo i vagnen är det tänkt.

Bortsett campingplatser, där man kan bo i år, är väl möjliga situationer där kommuner accepterar boende bortom 6 veckor byggprojekt, där syftet med boendet är direkt kopplat till genomförandet av ett tidsbegränsat uppdrag.

Ytterst är det ju så att det är först då någon anmärker på uppställningen som reglerna tolkas och tillämpas (det finns ingen anmälningsplikt på att det står en husvagn på ens mark).

maxmsm skrev:
Det är likadant med utlandsregistrerade personbilar som bryter mot trafikreglerna i Sverige, polisen lägger ingen tid på att stoppa dessa om de inte svinar ordentligt för det är för mycket strul att kräva in böterna.
Konstigt att min vän som är polis just berättade att de fokar på utländskreggade bilar av massor av snledningar…..

Att söka tillfälligt bygglov för uppställning av husvagn i samband med bygge borde inte vara allt för svårt att få.. .

P
Appendix Appendix skrev:
Konstigt att min vän som är polis just berättade att de fokar på utländskreggade bilar av massor av snledningar…..
Då har polisen i roslagen andra sätt att få in böterna än polisen i Skåne för här kan man ge böter men utlänningarna brukar skita i att betala utan att det medför konsekvenser.

engs
maxmsm skrev:
Då har polisen i roslagen andra sätt att få in böterna än polisen i Skåne för här kan man ge böter men utlänningarna brukar skita i att betala utan att det medför konsekvenser.
Är de inom EU ska det gå smidigt. Vet danskarna hade samma problem med svenskreggade bilar i Köpenhamn innan EU gjorde det enklare kräva in böter från andra inom EU. Dvs parkeringsböter etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.