12 899 läst ·
37 svar
13k läst
37 svar
Uppställning av och boende i husvagn - tolkningar och frågor
Jag har gått igenom ett antal tidigare trådar i ämnet och försökt sammanställa scenarier för uppställning av och boende i husvagn, inklusive mina tolkningar och frågor:
1) Tillfällig övernattning
--------------------------------------
Om jag får besök av en familj med husvagn bör de rimligen få parkera sitt ekipage på min tomt under ett par veckor, med tillgång till vatten, el m m, på samma sätt som om de skulle ha ställt sig på en campingplats.
2) Camping (uppställning on season)
-----------------------------------------------------------
Sverige är fullt av campingplatser, belägna naturskönt. Innehavarna lär ha tillstånd att få bedriva sin camping just där, trots strandskydd o dyl. Camparna kommer att bo i sina vagnar, ibland i flera månader. Kan man låta en bekant komma och bo på ens tomt säsongsmässigt / finns det regler för hur länge man får campa på en specifik plats?
3) Förvaring (uppställning off season)
------------------------------------------------------------
Här finns det ett förtydligande hos Boverket kring säsongsmässig uppställning av husvagn/husbil. Man får ställa upp husvagnen säsongsmässigt (typiskt vintern) men får inte bo i husvagnen under uppställningen. Se:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
4) Byggprojekt
-----------------------
För att kunna göra det möjligt för byggjobbare att bygga till ett hus som ligger avsides bör man rimligen kunna ställa upp en husvagn eller byggbarack intill huset under byggtiden (säg upp till ett par år). Detta gäller oberoende av om husvagnen skulle hamna innanför ett strandsskyddsområde (så länge tillbyggnaden har ett godkänt bygglov).
5) Permanentat boende
Här tänker jag mig en husvagn som står på samma plats under obegränsad tid, för att man ska bo i vagnen på just den platsen. Läser jag mig till Boverkets regler kräver detta bygglov (inkl. strandskyddsdispens o dyl).
Bygglovsplikt / tillstånd
-------------------------------------
Nedan är min tolkning av vad som gäller för varje enskilt fall - korrigera/komplettera gärna
1) Tillfällig övernattning - ej bygglov/ej tillstånd
2) Camping (uppställning on season) - ej bygglov/tillstånd?
3) Förvaring (uppställning off season) - ej bygglov/ej tillstånd
4) Byggprojekt - ej bygglov/ej tillstånd
5) Permanentat boende i husvagn - bygglov
Håller ni med om tolkningarna? Har jag missat något väsentligt scenario? Vilka regler gäller för camping?
Om jag får besök av en familj med husvagn bör de rimligen få parkera sitt ekipage på min tomt under ett par veckor, med tillgång till vatten, el m m, på samma sätt som om de skulle ha ställt sig på en campingplats.
Sverige är fullt av campingplatser, belägna naturskönt. Innehavarna lär ha tillstånd att få bedriva sin camping just där, trots strandskydd o dyl. Camparna kommer att bo i sina vagnar, ibland i flera månader. Kan man låta en bekant komma och bo på ens tomt säsongsmässigt / finns det regler för hur länge man får campa på en specifik plats?
Här finns det ett förtydligande hos Boverket kring säsongsmässig uppställning av husvagn/husbil. Man får ställa upp husvagnen säsongsmässigt (typiskt vintern) men får inte bo i husvagnen under uppställningen. Se:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...glovbefriade-atgarder/bat-husvagn-och-husbil/
4) Byggprojekt
-----------------------
För att kunna göra det möjligt för byggjobbare att bygga till ett hus som ligger avsides bör man rimligen kunna ställa upp en husvagn eller byggbarack intill huset under byggtiden (säg upp till ett par år). Detta gäller oberoende av om husvagnen skulle hamna innanför ett strandsskyddsområde (så länge tillbyggnaden har ett godkänt bygglov).
5) Permanentat boende
Här tänker jag mig en husvagn som står på samma plats under obegränsad tid, för att man ska bo i vagnen på just den platsen. Läser jag mig till Boverkets regler kräver detta bygglov (inkl. strandskyddsdispens o dyl).
Nedan är min tolkning av vad som gäller för varje enskilt fall - korrigera/komplettera gärna
Håller ni med om tolkningarna? Har jag missat något väsentligt scenario? Vilka regler gäller för camping?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Punkt 1, 2 och 3 För att få ha en husvagn uppställ måste det finnas ett bebott bostadshus på tomten.B Beape skrev:Jag har gått igenom ett antal tidigare trådar i ämnet och försökt sammanställa scenarier för uppställning av och boende i husvagn, inklusive mina tolkningar och frågor:
[länk]
4) Byggprojekt
-----------------------
5) Permanentat boende
Punkt 4, ring kommunen och fråga hur de ställer sig till det och hur lång tid som de godkänner.
En grinig kommun fodrar t.o.m bygglov när hantverkare ställer dit en verktygs/material container under en begränsad tid. Kontrollera med Boverket vad som gäller så att du har argument om du ringer kommunen, i en del kommuner är kompetensen mycket låg, speciellt på mindre orter.
Redigerat:
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Tack för svar.
Är det någon som har koll på vad som gäller för camping.
Hur länge får man campa på en campingplats?
Hur länge får någon campa på en bekants tomt (skulle det t ex vara möjligt att ställa upp en husvagn varje sommar för bekanta som kommer på besök varje sommar)?
Är det någon som har koll på vad som gäller för camping.
Hur länge får man campa på en campingplats?
Hur länge får någon campa på en bekants tomt (skulle det t ex vara möjligt att ställa upp en husvagn varje sommar för bekanta som kommer på besök varje sommar)?
Det beror på... Hur långt är ett snöre?B Beape skrev:
Du kommer oavsett att få kritik och diverse problem när det visar sig att du hyr ut nedgångna husvagnar till uttländska byggjobbare och hemlösa för att tjäna en hacka.
/ATW
Det kan nog bli problem i det scenario du beskriver. Se dock följande fall:A ArneTW skrev:
En utflyttad släkting vill besöka Sverige varje sommar och kommer med sin husbil för att träffa familjen, och då företrädesvis bo på någon släktings tomt under sommaren och inte på allmän camping. Jag kan inte se att detta är ett problem men jag är inte campare och vet inte vad som gäller och vad som är avgörande för bedömningen från berörda myndigheter.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 570 inlägg
Tack för det. Där står en hel del om förutsättningar för campingplatser.J J Vos skrev:
Jag ringde en åretrunt-camping och hörde mig för hur det fungerade med hur länge man kan stå på en camping. De har flera åretrunthyresgäster som stått under flera år. Uppenbart är det OK att stå länge på en campingplats.
Det finns inga sådana skriftliga godkännandet. Det skulle vara olagligt för kommunen att ge sådana eftersom det saknar lagstöd. Det enda som finns är rådgivning från kommunen enligt förvaltningslagen och beslut om man söker bygglov för en viss åtgärd.H HEM2121 skrev:
TS får kläcka ur sig exakt vad han vill göra istället för hypotetiska exempel.
Om alla sköter det snyggt lär ingen inklusive kommunen bry sig... Blir det ett jävla ******-läger lär det bli diskussioner oavsett släktskap.
/ATW
Om alla sköter det snyggt lär ingen inklusive kommunen bry sig... Blir det ett jävla ******-läger lär det bli diskussioner oavsett släktskap.
/ATW