Vi har ett lite udda fall där vi säljer två hus i år som uppfyller kraven för permanentbostad.
Det ena har vi bott i drygt 3 år de senaste 5 åren och det andra har vi nu snart bott i de senaste 2 åren.
I år köper vi ett nytt gemensamt hus.

Det första huset äger jag och det andra äger jag gemensamt med min fru och båda husen har vi gjort lite vinst på. Är det någon som vet om vi kan begära uppskov för båda försäljningarna?

Lite påhittade siffror för att lättare förklara vad det rör sig om

Hus 1 äger jag (enskild egendom)
Försäljningspris: 2 000 000:-
Vinst: 400 000:-
Reavinstskatt: 88 000:-

Hus 2 äger vi gemensamt 50/50
Försäljningspris: 1 000 000:-
Vinst: 200 000:-
Reavinstskatt: 44 000:-

Nytt hus, gemensamt 50/50
Försäljningspris: 2 000 000:-

I och med att skatten/avgiften på uppskovet är bortplockad från i år blir det ett gratis lån så länge vi har kvar ersättningsbostaden så det är därför vi är intresserade av det.
Jag borde kunna göra avdrag för halva reavinsten för hus 1 i och med att jag satsar hälften i det nya huset, och sedan borde min fru kunna göra avdrag för reavinsten på hela sin halva av hus 2?

BirgitS
Eftersom det är ett ovanligt fall så rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket. De är trevliga att ha att göra med och du frågar anonymt.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom det är ett ovanligt fall så rekommenderar jag att du kontaktar Skatteverket. De är trevliga att ha att göra med och du frågar anonymt.
Tack, det var en bra idé!
Jag skickade samma fråga som jag ställde här och de svarade att vi kunde göra precis som vi hade tänkt:

Hej,

Med tanke på att du vill ansöka om uppskov är det bara det ena husets vinst du kan ange och koppla till din ersättningsbostad. Om du bott i minst tre av de senaste fem åren före försäljning kan du ange hus nr 1 som ursprungsbostad, och välja att ta med den vinsten.
För hus nr 2 redovisar du bara försäljningen och beskattar vinsten.
Din fru kan ange sin halva av hus nr 2 som ursprungsbostad och koppla sin vinst till ersättningsbostaden.
Hur mycket du kan ta med dig av vinsten beror på hur mycket din del av ersättningsbostaden kostar jämfört med den bostad du sålt. I vår e-tjänst "Beräkna bostadsförsäljning" kan du beräkna hur mycket uppskov du kan få, se mer under denna sökväg; https://www.skatteverket.se/privat/...tochskatt.4.233f91f71260075abe8800033595.html

• Gilla
saltis99 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.