Byggahus.se
Min pappa samt fru säljer snart sin villa, är till åren (huset åxo) så downsizar till bostadsrätt.

Villan säljs för 14 mkr, köpt för 3,5 mkr. (Bostadsrätt köps för 7 mkr, ev ej viktigt i sammanhanget)

Vinst ex courtage/kostnader såsom styling inför försäljning 10,5 mkr.

Nu till frågan- hur mycket måste skattas direkt och hur stor del kan man få uppskov på?

läst mig till maximalt uppskov på 3 mkr, är han således nödgad att betala reavinstskatt på samtlig vinst ex 3 mkr= 10,5-3mkr, dvs 7,5 mkr x 22%=1,65 mkr i total skatt som ska in?
 
  • Gilla
Lancen och 1 till
  • Laddar…
Sen får man göra avdrag för "väsentliga" förbättringar under åren, har man lagt in nya fönster, tak, värme, renoverat, etc. får man dra av det från vinsten.
Man behöver ju dock kunna "bevisa" att man gjort det på något sätt om Skatteverket skulle vilja granska kostnader men en hel del förbättringar har säkert gjort under åren som kan dras av...

3 miljoner är max man kan göra uppskov på så din uträkning är korrekt om ni inte hittar mer att dra av...
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Sen får man göra avdrag för "väsentliga" förbättringar under åren, har man lagt in nya fönster, tak, värme, renoverat, etc. får man dra av det från vinsten.
Man behöver ju dock kunna "bevisa" att man gjort det på något sätt om Skatteverket skulle vilja granska kostnader men en hel del förbättringar har säkert gjort under åren som kan dras av...

3 miljoner är max man kan göra uppskov på så din uträkning är korrekt om ni inte hittar mer att dra av...
Sen får man inte dra av allt som renoverats.
Har man ett treglasfönster och sätter in ett nytt så är det ingen väsentlig förbättring.
Samma med byta tak, har du betongpannor och lägger på nya så är det underhåll osv.
 
  • Gilla
Kudazai och 1 till
  • Laddar…
Reglerna har ändrats sedan jag kunde se mig som någorlunda påläst.

Kan man ens begära uppskov om köpeskillingen för den nya bostaden är lägre än försäljningen från det man flyttar från?
 
  • Gilla
1212 och 1 till
  • Laddar…
Varför inte betala skatten när pengar finns, så slipper efterlevande ärva skulden.
 
  • Gilla
EvertL och 23 till
  • Laddar…
H Harald Boye skrev:
Min pappa samt fru säljer snart sin villa, är till åren (huset åxo) så downsizar till bostadsrätt.

Villan säljs för 14 mkr, köpt för 3,5 mkr. (Bostadsrätt köps för 7 mkr, ev ej viktigt i sammanhanget)

Vinst ex courtage/kostnader såsom styling inför försäljning 10,5 mkr.

Nu till frågan- hur mycket måste skattas direkt och hur stor del kan man få uppskov på?

läst mig till maximalt uppskov på 3 mkr, är han således nödgad att betala reavinstskatt på samtlig vinst ex 3 mkr= 10,5-3mkr, dvs 7,5 mkr x 22%=1,65 mkr i total skatt som ska in?
Men varför är inte bostadsrätten för 7 mkr viktig i sammanhanget? Man får ju, om jag minns rätt, även söka uppskov för den del av vinsten som återinvesteras i ny bostad.
 
  • Gilla
Kudazai och 1 till
  • Laddar…
Tidigare har det inte varit möjligt att få uppskov om man köper billigare boende. Vet inte om ngt ändrats.

uppskov är heller inte speciellt fördelaktigt då du betalar ränta på hela uppskovet, inte skatten den motsvarar.

jag hade uppskov, men efter räntan infördes betalade jag av det med ett bolån.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Tidigare har det inte varit möjligt att få uppskov om man köper billigare boende. Vet inte om ngt ändrats.

uppskov är heller inte speciellt fördelaktigt då du betalar ränta på hela uppskovet, inte skatten den motsvarar.

jag hade uppskov, men efter räntan infördes betalade jag av det med ett bolån.
Räntan eller avgiften togs bort 2021 såvitt jag kan se på skattemyndighetens sida.

Även innan var den 0,5% vilket var lägre eller i paritet med ett sedvanligt bostadslån hos banken, sett utifrån hela uppskovsbeloppet.
 
Redigerat:
  • Gilla
henke018 och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Tidigare har det inte varit möjligt att få uppskov om man köper billigare boende. Vet inte om ngt ändrats.
Jo man får göra uppskov, men bara på priset för det nya boendet. Man kan alltså inte få uppskov på hela beloppet. Men i det här exemplet verkar det väl bra att bara skatta på drygt 3 miljoner istället för på 10 genom att söka uppskov på de 7 som den nya bostadsrätten kostade.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Räntan eller avgiften togs bort 2021 såvitt jag kan se på skattemyndighetens sida.

Även innan var den 0,5% vilket var lägre en ett sedvanligt bostadslån hos banken.
ojdå, det har jag missat. Men det var 0,5% på uppskovet, inte på skatteskulden. Jag hade en miljon som jag betalade ränta på. Men skatteskulden var ju bara 300.000. Så det motsvarade ju ca 1,5%
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 2 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
ojdå, det har jag missat. Men det var 0,5% på uppskovet, inte på skatteskulden. Jag hade en miljon som jag betalade ränta på. Men skatteskulden var ju bara 300.000. Så det motsvarade ju ca 1,5%
Japp, precis!

Jag generaliserar något med att under den tid det var möjligt och belagt med ovan avgift så var 1,5% en ganska konkurrenskraftig (långsiktig) ränta hos banken, idag är det solklart billigare att "låna på skatten", och satt man med motsvarande belopp rörligt med några tiondelar under de hypotetiska 1,5% så är man sannolikt mindre nöjd i dagens klimat.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Varför inte betala skatten när pengar finns, så slipper efterlevande ärva skulden.
man kan inte ärva skulder
 
  • Gilla
Xensma
  • Laddar…
T tergo skrev:
man kan inte ärva skulder
..dödsboet säljer tillgångarna och betalar skulden, om det blir något över ärver man annars blir det noll i arv.
 
  • Gilla
skogaliten och 15 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
man kan inte ärva skulder
Det är ett tekniskt och onyanserat perspektiv.

Vill den ärvande behålla egendomen så tvingas de lösa skatteskulden ur egen ficka.

Dödsboet kommer behöva lösa skatteskulden antingen via en försäljning av egendomen eller via likvida medel.

Att den ärvande rent tekniskt inte ärver en skuld är klen tröst när familjens stuga säljs till högstbjudande för att man just där och då inte kan hosta upp ett par miljoner till en skatteskuld som fallit i glömska. (Som exempel)
 
  • Gilla
skogaliten och 9 till
  • Laddar…
Tack för svar! Ja, givetvis kan jag tycka att man ska skatta för allt direkt, men pappa tillhör generationen som har en hel del kapital bundet i boende, och vid försäljning vill frigöra lite av det. Den dagen han lämnar jordelivet justeras resten från dödsboet, men det ligger längre fram hoppas jag :). Egendomen är inte av intresse i detta fallet, så det löser sig..
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.