19 787 läst ·
66 svar
20k läst
66 svar
Uppskov på rejäl reavinst, gammal förälder säljer hus
Den avlidne kan ju ha givit bort alla tillgångar innan dödsfallet och då är tillgångarna 0 eller nära, så ingen skatt.ARJU skrev:
Det är ett tekniskt och onyanserat perspektiv.
Vill den ärvande behålla egendomen så tvingas de lösa skatteskulden ur egen ficka.
Dödsboet kommer behöva lösa skatteskulden antingen via en försäljning av egendomen eller via likvida medel.
Att den ärvande rent tekniskt inte ärver en skuld är klen tröst när familjens stuga säljs till högstbjudande för att man just där och då inte kan hosta upp ett par miljoner till en skatteskuld som fallit i glömska. (Som exempel)
H Harald Boye skrev:Min pappa samt fru säljer snart sin villa, är till åren (huset åxo) så downsizar till bostadsrätt.
Villan säljs för 14 mkr, köpt för 3,5 mkr. (Bostadsrätt köps för 7 mkr, ev ej viktigt i sammanhanget)
Vinst ex courtage/kostnader såsom styling inför försäljning 10,5 mkr.
Nu till frågan- hur mycket måste skattas direkt och hur stor del kan man få uppskov på?
läst mig till maximalt uppskov på 3 mkr, är han således nödgad att betala reavinstskatt på samtlig vinst ex 3 mkr= 10,5-3mkr, dvs 7,5 mkr x 22%=1,65 mkr i total skatt som ska in?
Gå in på skatteverkets sida och fyll i fälten - där får du den bästa hjälpen.
Jag tror ( inte vet ) att när man byter boendeform så måste hela skatten in direkt.
Gård / villa / bostadsrätt / hyresrätt är 4 olika boendeformer.
vi diskuterade det när vi var på banken i samband med vårat husköp . Den tjejen vi hade som handläggare hade gått från villa till gård & skulle få betala just pga byte av boendeform.
men somsagt , SKV ska nog kunna svara korrekt på det hela.
Gård / villa / bostadsrätt / hyresrätt är 4 olika boendeformer.
vi diskuterade det när vi var på banken i samband med vårat husköp . Den tjejen vi hade som handläggare hade gått från villa till gård & skulle få betala just pga byte av boendeform.
men somsagt , SKV ska nog kunna svara korrekt på det hela.
P Pallewea skrev:
Nu är det så här i Sverige att det inte tas ut gåvoskatt, varken av givare eller mottagare.M MrsForest skrev:
Det finns inte heller några formkrav på hur en gåva kan ges eller dokumenteras, förutom gällande fast egendom (fastigheter) och värdepapper, vanligen aktier.
Så staten har ingen chans att återvinna en gåva given t.ex. som guldtackor, konst eller något liknande.
Om fastighetsförsäljningen sker i januari, ska affären deklareras året därpå, sen blir det restskatt om du inte betalat in skatten eller begärt uppskov.
Har då personen gjort av med pengarna från vinsten och därtill avlidit, blir det inget till staten.
Detta förutsätter naturligtvis att du har en fastighet att sälja och att du vet att du ska dö inom en snar framtid.
Allt är enkelt, ända tills man kommer in på det finstilta.P Peter787 skrev:Nu är det så här i Sverige att det inte tas ut gåvoskatt, varken av givare eller mottagare.
Det finns inte heller några formkrav på hur en gåva kan ges eller dokumenteras, förutom gällande fast egendom (fastigheter) och värdepapper, vanligen aktier.
Så staten har ingen chans att återvinna en gåva given t.ex. som guldtackor, konst eller något liknande.
Om fastighetsförsäljningen sker i januari, ska affären deklareras året därpå, sen blir det restskatt om du inte betalat in skatten eller begärt uppskov.
Har då personen gjort av med pengarna från vinsten och därtill avlidit, blir det inget till staten.
Detta förutsätter naturligtvis att du har en fastighet att sälja och att du vet att du ska dö inom en snar framtid.
Med tanke på att bankerna nu för tiden är ganska uppmärksamma på större transaktioner pga diverse penningtvättshärvor ställer jag mig skeptisk till att det skulle fungera.
Att flytta obeskattade pengar till en annan person speciellt i dessa summor kommer inte sluta som du tror.
Därmed inte sagt att det är omöjlig, jag kan tänka mig minst en metod, men det är inte något jag skulle uppmana någon till på ett forum, inte ens teoretiskt.
Fel. Villa till äkta bostadsrätt (eller ägarlgh) eller tvärtom är inga konstigheter.J Jodenmarck skrev:
Men hur kom hyresrätt in i detta, köp av svartkontrakt eller?
Det är absolut inte konstigt att använda pengar från en fastighetsförsäljning till investeringar under tiden fram till skatten ska vara betald, det har jag själv gjort.ARJU skrev:
Allt är enkelt, ända tills man kommer in på det finstilta.
Med tanke på att bankerna nu för tiden är ganska uppmärksamma på större transaktioner pga diverse penningtvättshärvor ställer jag mig skeptisk till att det skulle fungera.
Att flytta obeskattade pengar till en annan person speciellt i dessa summor kommer inte sluta som du tror.
Därmed inte sagt att det är omöjlig, jag kan tänka mig minst en metod, men det är inte något jag skulle uppmana någon till på ett forum, inte ens teoretiskt.
Banken har inte med skatten att göra, de bryr sig inte om den, pengarna kommer antingen direkt från köparens bank eller via mäklarens transaktionskonto, så någon risk för penningtvätt kan banken aldrig hävda.
Fast nu pratar du om något helt annat äv vad du skrev i ditt tidigare inlägg.P Peter787 skrev:Det är absolut inte konstigt att använda pengar från en fastighetsförsäljning till investeringar under tiden fram till skatten ska vara betald, det har jag själv gjort.
Banken har inte med skatten att göra, de bryr sig inte om den, pengarna kommer antingen direkt från köparens bank eller via mäklarens transaktionskonto, så någon risk för penningtvätt kan banken aldrig hävda.
Att donera oskattade pengar i syfte att undvika skatt är i allra högsta grad penningtvätt och absolut något som din bank har till uppgift att förhindra.
Att begära uppskov och hitta på något annat med pengarna har såklart ingen inklusive banken något emot
Detta är vad jag har hört sen innan.P Peter787 skrev:Nu är det så här i Sverige att det inte tas ut gåvoskatt, varken av givare eller mottagare.
Finns inga pengar kvar till skulder så kan man kolla bakåt hur pengarna försvunnit.
Enligt KL 4 kap 6 § st 1 går en gåva som görs till någon närstående, åter till konkursboet om gåvan fullbordades inom tre år innan konkursutbrottet, om inte det kan visas att gäldenären hade kvar utmätningsbar egendom som motsvarade skulderna. Enligt KL 4 kap 3 § är en närstående person den som är gift med gäldenären, syskon, släkting, svåger eller på annat sätt står gäldenären personligen särskilt nära.
Banken har INGEN aning om hur mycket avdrag jag har som minskar skatten, så lägg ner dina idéer om det absoluta kontrollsamhället, det är inte här (än).ARJU skrev:
Fast nu pratar du om något helt annat äv vad du skrev i ditt tidigare inlägg.
Att donera oskattade pengar i syfte att undvika skatt är i allra högsta grad penningtvätt och absolut något som din bank har till uppgift att förhindra.
Att begära uppskov och hitta på något annat med pengarna har såklart ingen inklusive banken något emot
En gård taxerad som lantbruk är mer ett företag än ett boende. Så det är inte konstigt att det påverkar möjligheten att få uppskov.K Kane skrev:
Hyresrätt har inget formellt värde, så jag begriper inte heller hur det kom in i bilden.