Hej,
Vi har ett badrum där golvyta är 5,5 kvm och vägg ca 20kvm. Vi skall ha 12x12cm klinkers och 30x60 kakel. Inget special utöver en sikljehylla som utökar vägytan något (20 kvm är inkl vägg). Vanlig sättning, inget krux....

Vi har fått offert på 56,000kr för arbetet. Det lät jättedyrt då tätskikt inte är med utan enbart arbete med plattor. Enligt mig borde det ta, överkant? 3 dagar. 8h per dag x 700kr/h : 5600x3: 16800? Plus kanske resor...det bör ju inte landa på mer än 20,000 i alla fall? Eller vad tycker ni? Är 700kr/h lågt tänkt för plattsättare? brukar de arbeta två och två?

Jag försöker bilda mig en uppfattning om en entreprenör som är utsedd av vårt fb.

Redigerat:
Din tidsuppskattning och beräkning stämmer ungefär med vad jag betalade för ett badrum som var ungefär lika stort.

T
Ingen fönsternisch eller nisch i väggen alltså, bara fyra raka väggar och en vägg som går ut i badrummet.

Är plattorna rektifierade alltså rakt skurna kanter eller är där en fasning på dom?

Ingår det flytspackel, fix, fog eller kakel och klinker i priset?

Priset du har fått är alltså endast på arbete och inget material?

Visst det tar längre tid att sätta stora plattor såsom 30x60 än en platta som är 20x20 eftersom det krävs att underlaget är 100 samt att om stora plattor är omständligare att hantera. Men säg att det tar max 4 dagar för sättning och fogning samt slutfinish. Vet inte vad plattfirmorna tar i "fjollträsk" men säg högt runt 500 kr/h vilket ger en kostnad på 16000 kr för arbetet och lite körersättning kanske så max 17000 kr.

tank77 skrev:
1. Ingen fönsternisch eller nisch i väggen alltså, bara fyra raka väggar och en vägg som går ut i badrummet.

2. Är plattorna rektifierade alltså rakt skurna kanter eller är där en fasning på dom?

3. Ingår det flytspackel, fix, fog eller kakel och klinker i priset?

4. Priset du har fått är alltså endast på arbete och inget material?
r.
1. Japp, raka väggar. Inget fönster
2. Vet ej.
3. Nej
4. Ja

Är det lättare att sätta fasade plattor?

T
Byggis1976 skrev:
Är det lättare att sätta fasade plattor?
Självklart, man känner/ser ett fogsprång mycket lättare på en rektifierad platta!

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Låter sanslöst dyrt...

450:- +moms är ingen orimlig timpeng och den ger 562,50 inkl. moms vilket betyder att de ska ha 100 timmar på sig att bara sätta plattorna... hhmmm.....

Ett normalt badrum tar typ 100-120 tim totalt sett med utrivning och tätskiktning... rubbet ! ;)

Ja, eller hur? Entreprenören verkar vilja ha betalt mer än två ggr för badrummet. En gång från fb, och en gång från oss plus lite till. Vi pratade med fb idag och de trodde deras kalkyl innefattade tärskikt, och en massa saker som fanns i vår kalkyl vi skulle betala också. Men som sagt, ett 5 kvm badrum för nästan 50,000kr/kvm utan inredning eller kakel/klinkers.......dyrt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.