Hej,
Renoverar badrummet och jag tycker att det tar lång tid, typ dubbelt/trippelt mot vad jag skattar det till, och undrar därför om det är så att jag har fått en hantverkare som är extremt noggrann eller extremt långsam.
Förutsättningarna är följande:
60x60 klinkers
Totalt ~35m2, väggar 3x4 meter, höjd 2,5 + golvyta
Släta väggar med matta (ingen spackling krävs)
Håltagning för dusch, tvättställ, toa, fläkt + lite el/govvärme o.d., säg 20 ställen totalt
En dörr
Ett fönster ~7x10
Såklart skärning i hörn och vid tak/golv
Golvbrunn med kuvertskärning 90*90
Nivåsystem och dubbellimning av plattorna
Vad bedömmer ni att tiden för att sätta plattorna och foga ta bedömmer byggahus?
Tack!
Renoverar badrummet och jag tycker att det tar lång tid, typ dubbelt/trippelt mot vad jag skattar det till, och undrar därför om det är så att jag har fått en hantverkare som är extremt noggrann eller extremt långsam.
Förutsättningarna är följande:
60x60 klinkers
Totalt ~35m2, väggar 3x4 meter, höjd 2,5 + golvyta
Släta väggar med matta (ingen spackling krävs)
Håltagning för dusch, tvättställ, toa, fläkt + lite el/govvärme o.d., säg 20 ställen totalt
En dörr
Ett fönster ~7x10
Såklart skärning i hörn och vid tak/golv
Golvbrunn med kuvertskärning 90*90
Nivåsystem och dubbellimning av plattorna
Vad bedömmer ni att tiden för att sätta plattorna och foga ta bedömmer byggahus?
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det är ju ett relativt stort badrum, låter det som. Med normal plattstorlek gissar jag att det tar typ en vecka. Det brukar väl sägas att stora plattor tar 2 - 3 ggr så lång tid. men jag är osäker på om man då räknar in tiden det tar att göra ytan extra plan. Du skriver att väggarna är tillräckligt plana (tycker plattsättaren de tockså?), det krävs extra plant underlag för stora plattor.
Det är det plana då det är plattsättaren som gjort underarbetet tidigare, nya gipsskivor dvs. 👍H hempularen skrev:Det är ju ett relativt stort badrum, låter det som. Med normal plattstorlek gissar jag att det tar typ en vecka. Det brukar väl sägas att stora plattor tar 2 - 3 ggr så lång tid. men jag är osäker på om man då räknar in tiden det tar att göra ytan extra plan. Du skriver att väggarna är tillräckligt plana (tycker plattsättaren de tockså?), det krävs extra plant underlag för stora plattor.
Är det bara plattsättningen du undrar över? Är det även 60×60 kakel på väggarna, eller är det matta som det står i TS.J JJ1000 skrev:
Om det är kakel på väggarna, så får räkna med 2 dagar/vägg, och golv. Sen tillkommer 1-2dagar till fogning. Så 10-12dagar ungefär.
Som @Rejäl skriver, så skulle nog inte heller jag våga säga mindre än 3v, då det är fast pris. Dock skulle jag tro att du kan komma billigare undan med löpande räkning. Hantverkaren kanske går med på 3v som takpris. Det går ju att fråga.J JJ1000 skrev:
Sen är frågan vad det är för kakel. Är det ett enkelt kakel som går att skära med vanlig kakelkap, så borde det faktiskt vara gjort lite fortare. Är det däremot marmor eller liknande som måste sågas, så är det svårt att göra det så mycket fortare än 3v.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Uppfattar jag rätt att det bara är plattor på två väggar? De gråa ytorna är inte plattor?
Jag uppfattar det rätt, ca 20m2 totalt (golv + vägg). TS ungefär det dubbla.Lexington skrev:
Ska ändå säga att din hantverkare har jobbat jäkligt snabbt. Är det verkligen bara 8 timmarsdagar? Sen var detta löpande räkning. Undrar vad han hade begärt om det var fast pris?
Sant får kolla detta.A AG A skrev:Som @Rejäl skriver, så skulle nog inte heller jag våga säga mindre än 3v, då det är fast pris. Dock skulle jag tro att du kan komma billigare undan med löpande räkning. Hantverkaren kanske går med på 3v som takpris. Det går ju att fråga.
Sen är frågan vad det är för kakel. Är det ett enkelt kakel som går att skära med vanlig kakelkap, så borde det faktiskt vara gjort lite fortare. Är det däremot marmor eller liknande som måste sågas, så är det svårt att göra det så mycket fortare än 3v.
Det är klinkers och det behöver skäras med maskin så inget som man knäcker.