Hej,
Renoverar badrummet och jag tycker att det tar lång tid, typ dubbelt/trippelt mot vad jag skattar det till, och undrar därför om det är så att jag har fått en hantverkare som är extremt noggrann eller extremt långsam.

Förutsättningarna är följande:
60x60 klinkers
Totalt ~35m2, väggar 3x4 meter, höjd 2,5 + golvyta
Släta väggar med matta (ingen spackling krävs)
Håltagning för dusch, tvättställ, toa, fläkt + lite el/govvärme o.d., säg 20 ställen totalt
En dörr
Ett fönster ~7x10
Såklart skärning i hörn och vid tak/golv
Golvbrunn med kuvertskärning 90*90
Nivåsystem och dubbellimning av plattorna

Vad bedömmer ni att tiden för att sätta plattorna och foga ta bedömmer byggahus?

Tack!

Det är ju ett relativt stort badrum, låter det som. Med normal plattstorlek gissar jag att det tar typ en vecka. Det brukar väl sägas att stora plattor tar 2 - 3 ggr så lång tid. men jag är osäker på om man då räknar in tiden det tar att göra ytan extra plan. Du skriver att väggarna är tillräckligt plana (tycker plattsättaren de tockså?), det krävs extra plant underlag för stora plattor.

P
Det blir någ svårt att hitta någon som ger ett pris under 80-100timmar..

H hempularen skrev:
Det är ju ett relativt stort badrum, låter det som. Med normal plattstorlek gissar jag att det tar typ en vecka. Det brukar väl sägas att stora plattor tar 2 - 3 ggr så lång tid. men jag är osäker på om man då räknar in tiden det tar att göra ytan extra plan. Du skriver att väggarna är tillräckligt plana (tycker plattsättaren de tockså?), det krävs extra plant underlag för stora plattor.
Det är det plana då det är plattsättaren som gjort underarbetet tidigare, nya gipsskivor dvs. 👍

P
J JJ1000 skrev:
Det är det plana då det är plattsättaren som gjort underarbetet tidigare, nya gipsskivor dvs. 👍
Varför frågar du om tiden, har du fått en offert ellr vill han göra det löpande?

Rejäl skrev:
Varför frågar du om tiden, har du fått en offert ellr vill han göra det löpande?
Jag försöker skatta rimligheten på offerten, jag har fått nästan 3v på plattsättningen (1 gubbe) och tycker det låter ganska mkt?

J JJ1000 skrev:
Jag försöker skatta rimligheten på offerten, jag har fått nästan 3v på plattsättningen (1 gubbe) och tycker det låter ganska mkt?
Är det bara plattsättningen du undrar över? Är det även 60×60 kakel på väggarna, eller är det matta som det står i TS.
Om det är kakel på väggarna, så får räkna med 2 dagar/vägg, och golv. Sen tillkommer 1-2dagar till fogning. Så 10-12dagar ungefär.

P
J JJ1000 skrev:
Jag skulle inte heller lämnat en billigare offert på fast pris, varför inte ta det på löpande räkning?

• Gilla
AG A
  • Laddar…
J JJ1000 skrev:
Som @Rejäl skriver, så skulle nog inte heller jag våga säga mindre än 3v, då det är fast pris. Dock skulle jag tro att du kan komma billigare undan med löpande räkning. Hantverkaren kanske går med på 3v som takpris. Det går ju att fråga.
Sen är frågan vad det är för kakel. Är det ett enkelt kakel som går att skära med vanlig kakelkap, så borde det faktiskt vara gjort lite fortare. Är det däremot marmor eller liknande som måste sågas, så är det svårt att göra det så mycket fortare än 3v.

Vår plattsättare satte detta på fem arbetsdagar inkl golvlister och fogning, 60x60 plattor, golvyta ca 10 kvm.

Badrum med nyinstallerade 60x60 cm stengolvplattor och väggplattor, golvytan är cirka 10 kvadratmeter, med synliga golvlister och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plattsatt badrumsgolv med 60x60 plattor och väggmonterad WC-ställning; total yta ca 10 kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppfattar jag rätt att det bara är plattor på två väggar? De gråa ytorna är inte plattor?

H hempularen skrev:
Uppfattar jag rätt att det bara är plattor på två väggar? De gråa ytorna är inte plattor?
Är frågan till mig så är det korrekt, det gråa är målat.

Gick igenom mina bilder igen och verkar vara fyra arbetsdagar.
Dag 1 nästan hela golvet
Dag 2 fallet i dusch och det sista på golvet
Dag 3 väggarna och socklarna
Dag 4 fogning

Lexington Lexington skrev:
Vår plattsättare satte detta på fem arbetsdagar inkl golvlister och fogning, 60x60 plattor, golvyta ca 10 kvm.

[bild]
[bild]
Jag uppfattar det rätt, ca 20m2 totalt (golv + vägg). TS ungefär det dubbla.
Ska ändå säga att din hantverkare har jobbat jäkligt snabbt. Är det verkligen bara 8 timmarsdagar? Sen var detta löpande räkning. Undrar vad han hade begärt om det var fast pris?

A AG A skrev:
Som @Rejäl skriver, så skulle nog inte heller jag våga säga mindre än 3v, då det är fast pris. Dock skulle jag tro att du kan komma billigare undan med löpande räkning. Hantverkaren kanske går med på 3v som takpris. Det går ju att fråga.
Sen är frågan vad det är för kakel. Är det ett enkelt kakel som går att skära med vanlig kakelkap, så borde det faktiskt vara gjort lite fortare. Är det däremot marmor eller liknande som måste sågas, så är det svårt att göra det så mycket fortare än 3v.
Sant får kolla detta.
Det är klinkers och det behöver skäras med maskin så inget som man knäcker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.