A AndersMN skrev:
Borde vara gratis ringa lantmäteriet och fråga om bästa o billigaste sätt!
Det är det 😁

Dodgen66 Dodgen66 skrev:
Allt lantmäteriet tar i är krångligt och svindyrt. Jag fick betala 45.000:- för att dela en tomt på 1400 kvm på mitten med ett rakt streck på kartan. Det var en halv dags utsättning i det.
Nu skall man kanske inte försvara LMs avgiftsnivåer. Men jag som amatör kan tänka mig att en delning av en fastighet kan vara rätt mycket mer än att dra ett streck på kartan.

Det måste kontrolleras om det finns några gamla servitut inblandade på fastigheten, och det behöver inte alltid synas i databasen, det kan kräva en del "arkivsökning". Lantmätaren måste avgöra att de två fastigheter som det blir, är "ändamålsenliga", ex. att det inte finns ett fornminne som omöjliggör bygge och troligen ett antal andra liknande kontroller som måste göras.

• Gilla
SnyggPer och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu skall man kanske inte försvara LMs avgiftsnivåer. Men jag som amatör kan tänka mig att en delning av en fastighet kan vara rätt mycket mer än att dra ett streck på kartan.

Det måste kontrolleras om det finns några gamla servitut inblandade på fastigheten, och det behöver inte alltid synas i databasen, det kan kräva en del "arkivsökning". Lantmätaren måste avgöra att de två fastigheter som det blir, är "ändamålsenliga", ex. att det inte finns ett fornminne som omöjliggör bygge och troligen ett antal andra liknande kontroller som måste göras.
Stämmer bra:) jag tror jag brukade lägga ca 20 h på ett riktigt enkelt ärende när jag gjorde förrättningarna.
Det som drar kostnader är ju timtaxan, den har höjts ett antal gånger sedan jag jobbade. Och den taxan beslutas av riksdagen, kan vara bra att ha i åtanke!
Sen kan man göra mycket för att effektivisera handläggning, absolut. Men då kanske det krävs vissa lagändringar och lättnader i hur prövningen ska göras vid fastighetsbildning.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Stämmer bra:) jag tror jag brukade lägga ca 20 h på ett riktigt enkelt ärende när jag gjorde förrättningarna.
Det som drar kostnader är ju timtaxan, den har höjts ett antal gånger sedan jag jobbade. Och den taxan beslutas av riksdagen, kan vara bra att ha i åtanke!
Sen kan man göra mycket för att effektivisera handläggning, absolut. Men då kanske det krävs vissa lagändringar och lättnader i hur prövningen ska göras vid fastighetsbildning.
Om man inte slår ihop, utan bara gör ny fastighet av skiftet, då borde rimligtvis nästan inga kontroller behöva göras? Skiftet är redan jordbruksmark (eller skogsbruksmark), och samma användning är ju planerad?

Man måste väl kolla om just det skiftet har några servitut eller andra dokument (fornlämning osv) kopplade till sig, men den kollen borde rimligtvis inte ta mer än en timme? Om det finns servitut blir det förstås mer jobb då dessa måste skrivas om för alla berörda fastigheter.

Nuvarande ägare kan förstås kolla upp sina servitut själv via Lantmäteriets hemsida, så då får köparen kanske en känsla för om det blir extra jobb.

En relaterad fråga: Vid åtgärder som berör flera fastigheter (t.ex gränsbestämning) brukar Lantmäteriet debitera samtliga berörda fastigheter, inte bara köparens. Om servitut behöver ändras, görs liknande debitering där? Dvs kan andra grannar (som berörs av servituten) få en oväntad kostnad?

Som jag skrev tidigare så borde det gå att arrendera marken istället. Enklare och billigare...

Vi köpte en bit mark av ett stort skogsbolag och det blev svindyrt för att Lantmäteriet var tvungna att manuellt gå igenom alla servitut på all mark som skogsbolaget ägde, även fast det låg många mil från oss... sa dom. Allt fanns bara på papper i nåt arkiv.

• Wow
RoTe
  • Laddar…
Jag gjorde en avstyckning av 5 fastigheter, med ett gäng servitut som sedan skulle ingå i 2 befintliga och 1 ny fastighet. Avsåg totalt ca 100 ha. Överenskommelser från både 1800-tal och 1900-tal ingick i underlaget. Fanns även fornminnen. Rätt komplicerat i min mening.

Vi tog hjälp av en mäklare att dels upprätta alla avtal och nya servitut men även se till att alla papper var i ordning. Vi delade kostnaden på 3 ägare men totalen hos Lantmäteriet gick på 180 tkr och mäklare 60 tkr.

Helt ok nivå i min mening. Processen gick snabbt när de väl satte igång även om väntan dit var lång.

Kanske kan ge dig en hint och ev. Tips att anlita mäklare.

E erikjakan skrev:
Det är det 😁
Precis. Väldigt många trådar här verkar utgp från att myndigheter är ogina och elaka. I de allra flesta fall är de (min erfarenhet) förvånansvärt trevliga och hjälpsamma.

Claes Sörmland
TS är inte orolig över medarbetarnas potentiella ogina elakhet på Lantmäteriet utan av risken för en hög kostnad som inte går att förutse. Och risken att ansökan avskrivs utan åtgärd.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
B Bällstabygget skrev:
Inga problem. Ju mer man vet och kan innan man söker desto bättre förutsättningar ger man sig själv.
Lantmäteriet prövar om varje fastighet som ingår i en åtgärd blir lämpad för sitt ändamål- det finns då olika regler som styr vad som är lämpligt för tex skogsfastigheter och jordbruk. För bostadsfastigheter finns andra regler som styr att de tex inte får vara för stora utan anledning.
Fårbete eller enklare djurhållning och mindre odling är klassiskt bra argument till att få igenom en fastighetsreglering av din sort. Man vill då bilda en sk. ”överstor bostadsfastighet” Frågan är vad din fastighet har för ändamål idag, var det ett fritidshus? Minns inte från infon i tråden. Kan hända att man isåfall måste revidera den användningen om man ska ha fårbete kopplat till den.
Kostnaden är alltid svår. Nu framgår det inte vilken kommun din fastighet ligger i, för det är viss skillnad i kostnad beroende på om det är det statliga Lantmäteriet eller en kommunal lanmäterimyndighet. De statliga är oftast dyrare. Är det en förrättning där ni inkommit med korrekta underlag (köpebrev mm) och en bra skriven ansökan och att det inte behövs mätning så tycker jag absolut att du bör hamna snarare runt 50.000. Kan också vara värt att kolla upp om det finns andra grejer typ fornlämningar, naturskyddsområden eller sådana intressen som gäller på marken, det kan fördyra processen.
Tack för mycket bra svar! (Och tack för alla andra kommentarer också!)

Om den markbit vi vill köpa av grannen slås samman med den bit vi har så blir den totala tomtstorleken ca 9000 kvm, eller strax under (2000 + 7000).

Ja, precis, vi har ett fritidshus på en tomt om cirka 2000 kvm. Vi kommer då ha en liten sommarstuga och två små uthus i ena änden av tomten, och en stor björkhage på resten av tomten, för ett par får, några fruktträd med mera.

Det ligger i Gagnefs kommun i Dalarna.

Han som säljer vill nog helst bli av med marken, då han börjar bli till åren och kanske vill ha lite pengar för annat. Så att arrendera det av honom är nog inte ett alternativ. Om inte vi köper det av honom kommer han sannolikt vilja sälja hela skogsfastigheten till någon annan framöver.

Jag ska be ägaren se över servitut och se var vi hamnar efter det.

Tack för all hjälp!

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, rätt stor risk att LM inte kommer att se detta som en ändamålsenlig fritidshustomt.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
maggoten
Jag misstänker att ni kommer få betalt runt 50 000kr. Det känns som en standard summa.

Jag tror Lantmäteriet kommer godkänna avstyckningen, det kommer säkert annars försöka hjälpa er med det. Lättaste sättet tycker jag är att ringa lanmäteriet eller boka ett möte med den som håller i ditt ärende.

Redigerat:
ClasseClas
H hempularen skrev:
Som sagt, rätt stor risk att LM inte kommer att se detta som en ändamålsenlig fritidshustomt.
Jag har varit med om en liknande sak fast där skulle det styckas av 2-3 ha från en skogsfastighet för fritidsändamål. Det gick inte utan fritidsfastigheten landade på ca 1500 m2.

Vi ska inte ha några självförsörjande småhemman i Sverige utan det ska vara stora rationella skogsfastigheter. Det enda sättet att få till en mindre fastighet på 5-10 ha är att köpa en befintlig fastighet, inte att försöka bilda en ny med avstyckning eller sammanslagningar.

A arb skrev:
Tack för mycket bra svar! (Och tack för alla andra kommentarer också!)

Om den markbit vi vill köpa av grannen slås samman med den bit vi har så blir den totala tomtstorleken ca 9000 kvm, eller strax under (2000 + 7000).

Ja, precis, vi har ett fritidshus på en tomt om cirka 2000 kvm. Vi kommer då ha en liten sommarstuga och två små uthus i ena änden av tomten, och en stor björkhage på resten av tomten, för ett par får, några fruktträd med mera.

Det ligger i Gagnefs kommun i Dalarna.

Han som säljer vill nog helst bli av med marken, då han börjar bli till åren och kanske vill ha lite pengar för annat. Så att arrendera det av honom är nog inte ett alternativ. Om inte vi köper det av honom kommer han sannolikt vilja sälja hela skogsfastigheten till någon annan framöver.

Jag ska be ägaren se över servitut och se var vi hamnar efter det.

Tack för all hjälp!
A arb skrev:
Hej!

Jag och min sambo äger sedan ett år tillbaka en liten tomt (2000 kvm ca) med en enkel stuga. Vi har köpt fastigheten av en granne. Denna granne vill nu sälja en del av den angränsande marken (som han också äger) till oss.

Granen har föreslagit ett pris, som är helt rimligt, och jag och min sambo kommer stå för eventuella kostnader för lantmäteriförättningen. Min fundering är: hur stora kommer de kostnaderna att bli? Jag har förstått att det kan skilja mycket, och att det är svårt att veta i förväg, men jag skulle gärna vilja kunna göra en grov uppskattning.

Förutsättningarna är såhär:
Den bit mark som vi vill köpa av grannen omfattar ca 7000 kvm igenvuxen betesmark. Denna markbit är ett av tre skiften i en skogsfastighet om ca 50 000 kvm. Inget av de tre skiftena gränsar mot varandra. Vi vill alltså stycka av och köpa ett fristående skifte från en skogsfastighet. Vi har inget behov av att införliva denna nya fastighet med den tomt vi redan har, för oss spelar det ingen roll om det är en eller två fastigheter.

I teorin borde det alltså vara enkelt: inga linjer ska dras om, ingen borde ens behöva komma och mäta. Det handlar ju "bara" om en rent administrativ förändring.

Så ---- Vad kommer det kosta oss? Kommer Lantmäteriet godkänna avstyckningen? Hur går vi tillväga? Finns det något vi kan göra för att minska kostnaderna?

Tacksam för all input!
Arb
Vad skulle det kosta om ni köpte hela skogsfastigheten istället?

Säljaren verkar vara positivt inställd till dig/er så ni kanske får ett väldigt förmånligt pris?

Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.