Hej!
Jag tänkte sätta upp några hyllor (BRODER från IKEA) i garaget men är osäker på hur dessa ska fästas på bästa sätt utan att dom ramlar ner.

Hyllorna kommer sitta fast på vertikala ”metallstolpar” med 6 skruvar i varje stolpe. Dessa kommer sen i sin tur att hänga på en horisontell metalskena med ca 5 skruvar för varje hyllsektion. Se bild (dom horisontella skenorna syns ej).

Väggen som hyllorna ska sitta på är en gipsvägg som sitter mot 2 cm tjocka vertikala plankor/reglar (ca 50 cm mellan varje planka). Dessa sitter i sin tur mot en vägg av lecablock. Se bild.

Tänker jag fel om jag kör enbart längre lättbetongsskruvar där reglarna sitter? Övriga hål dvs där det enbart är gips och lecablock har jag dock ingen aning om vad man bör använda. Vilka skruvar/plugg bör jag använda för detta?

Tack på förhand!

• Garagevägg med vertikala metallstolpar för IKEA BRODER hyllsystem, omonterade hyllplan syns inte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg som visar lager av gips, träreglar och lecablock i en sektion.
    Skapa konto
  • Måttband visar avståndet mellan en gipsvägg och en lecablockvägg, med synliga vertikala träreglar.
    Skapa konto
Tack för svar! Menar du att man behöver komplettera lättbetongskruvarna med ankarmassa? För när jag läser på om skruvarna så tolkar jag det som att ingen förborrning eller plugg krävs och att ju längre skruv desto bättre fästegenskaper. Är totalt 72 skruvar till hyllorna så kommer bli en hel del ankarmassa i så fall tänker jag.

Tomture61
Du kan tex köra plugg med ankarmassa eller enbart skruv avsedd för leca .

Om du letar efter tillverkare av lecablock så har dom info om infästning .

• Gilla
JPG1
  • Laddar…
Lättbetongskruv biter bra i leca, se bara till att det inte ”drar tomt” så behövs ingen ankarmassa. Min erfarenhet är att välja en skruv med ganska låg stigning och vassa gängor om du förstår vad jag menar

många vassa stora gängor = bra
få små gängor = dåligt

• Gilla
JPG1
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Du kan tex köra plugg med ankarmassa eller enbart skruv avsedd för leca .

Om du letar efter tillverkare av lecablock så har dom info om infästning .
Tack för förtydligandet!

M Msarps skrev:
Lättbetongskruv biter bra i leca, se bara till att det inte ”drar tomt” så behövs ingen ankarmassa. Min erfarenhet är att välja en skruv med ganska låg stigning och vassa gängor om du förstår vad jag menar

många vassa stora gängor = bra
få små gängor = dåligt
Super! Okej jag förstår vad du menar. Kan köra med mejsel sista biten för att vara säker på att jag inte överdrar. Hur långt in i lecablocket bör skruven gå för bästa bärförmågan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.