Hej!
Jag tänkte sätta upp några hyllor (BRODER från IKEA) i garaget men är osäker på hur dessa ska fästas på bästa sätt utan att dom ramlar ner.
Hyllorna kommer sitta fast på vertikala ”metallstolpar” med 6 skruvar i varje stolpe. Dessa kommer sen i sin tur att hänga på en horisontell metalskena med ca 5 skruvar för varje hyllsektion. Se bild (dom horisontella skenorna syns ej).
Väggen som hyllorna ska sitta på är en gipsvägg som sitter mot 2 cm tjocka vertikala plankor/reglar (ca 50 cm mellan varje planka). Dessa sitter i sin tur mot en vägg av lecablock. Se bild.
Tänker jag fel om jag kör enbart längre lättbetongsskruvar där reglarna sitter? Övriga hål dvs där det enbart är gips och lecablock har jag dock ingen aning om vad man bör använda. Vilka skruvar/plugg bör jag använda för detta?
Tack på förhand!
Jag tänkte sätta upp några hyllor (BRODER från IKEA) i garaget men är osäker på hur dessa ska fästas på bästa sätt utan att dom ramlar ner.
Hyllorna kommer sitta fast på vertikala ”metallstolpar” med 6 skruvar i varje stolpe. Dessa kommer sen i sin tur att hänga på en horisontell metalskena med ca 5 skruvar för varje hyllsektion. Se bild (dom horisontella skenorna syns ej).
Väggen som hyllorna ska sitta på är en gipsvägg som sitter mot 2 cm tjocka vertikala plankor/reglar (ca 50 cm mellan varje planka). Dessa sitter i sin tur mot en vägg av lecablock. Se bild.
Tänker jag fel om jag kör enbart längre lättbetongsskruvar där reglarna sitter? Övriga hål dvs där det enbart är gips och lecablock har jag dock ingen aning om vad man bör använda. Vilka skruvar/plugg bör jag använda för detta?
Tack på förhand!
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 189 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 189 inlägg
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
232 kr inkl moms
Läs mer
Tack för svar! Menar du att man behöver komplettera lättbetongskruvarna med ankarmassa? För när jag läser på om skruvarna så tolkar jag det som att ingen förborrning eller plugg krävs och att ju längre skruv desto bättre fästegenskaper. Är totalt 72 skruvar till hyllorna så kommer bli en hel del ankarmassa i så fall tänker jag.
Lättbetongskruv biter bra i leca, se bara till att det inte ”drar tomt” så behövs ingen ankarmassa. Min erfarenhet är att välja en skruv med ganska låg stigning och vassa gängor om du förstår vad jag menar
många vassa stora gängor = bra
få små gängor = dåligt
många vassa stora gängor = bra
få små gängor = dåligt
Produkter som diskuteras: "Lättbetongskruv"
Lättbetongskruv
Lättbetongskruvar är speciellt utformade för att användas i porösa material som lättbetong, lättklinker och tegel. Dessa skruvar har oftast en unik gängdesign som är optimerad för att ge en stark och säker infästning i dessa mjukare och
Läs mer
Super! Okej jag förstår vad du menar. Kan köra med mejsel sista biten för att vara säker på att jag inte överdrar. Hur långt in i lecablocket bör skruven gå för bästa bärförmågan?M Msarps skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden