1 418 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Uppsättning av gipsplatta
Jag tänkte byta kakel i köket mellan under och överskåp. Har fått rådet att först skruva dit 6mm gipsskiva. Jag behöver 45x7,2 meter, men har hört av någon att jag måste sätta dit gipset på nåt speciellt sätt och inte bara klyva två 2440mm skivor och skruva dit?
Hur står det till med detta?
Hur står det till med detta?
Jag förstår inte riktigt frågan.. Kanske menar din rådgivare att när du väl rivit det gamla kaklet så kommer du nog få laga gips också.
Eller menar du att du inte ska byta kakel? Utan du vill kakla nytt utanpå det gamla?
Eller menar du att du inte ska byta kakel? Utan du vill kakla nytt utanpå det gamla?
Jag ska ta bort gammalt kakel som sitter direkt på spånplatta. För att slippa spackla osv, fick jag rådet att sätta dit 6mm gips istället. Dock var det hur skarvar och sågning av gips jag var förvirrad om.
Okej bättre klarspråk
Det har ingen betydelse hur du skarvar. Kapa och lappa och laga hur du vill, använd ordentligt med bra lim bara. Små ojämnheter i skarvar och dylikt rättar man ju till med fixet sedan när det kaklas.
Du kan göra vilket som, fast skruva är mer jobb och behövs ju egentligen inte.
Faktum är att när kaklet åkt ner kanske du tycker att det inte ser så farligt ut, så då kan du ju skippa gipsen, den är ju bara för att få det slätare.
Faktum är att när kaklet åkt ner kanske du tycker att det inte ser så farligt ut, så då kan du ju skippa gipsen, den är ju bara för att få det slätare.
Klicka här för att svara