Jag tänkte byta kakel i köket mellan under och överskåp. Har fått rådet att först skruva dit 6mm gipsskiva. Jag behöver 45x7,2 meter, men har hört av någon att jag måste sätta dit gipset på nåt speciellt sätt och inte bara klyva två 2440mm skivor och skruva dit?
Hur står det till med detta?

Du ska limma dit gipset.

Kan kan man men det blir lite bökigare att spackla.

Vad är bökigare?

Jag förstår inte riktigt frågan.. Kanske menar din rådgivare att när du väl rivit det gamla kaklet så kommer du nog få laga gips också.

Eller menar du att du inte ska byta kakel? Utan du vill kakla nytt utanpå det gamla?

Jag ska ta bort gammalt kakel som sitter direkt på spånplatta. För att slippa spackla osv, fick jag rådet att sätta dit 6mm gips istället. Dock var det hur skarvar och sågning av gips jag var förvirrad om.

Okej bättre klarspråk :) Det har ingen betydelse hur du skarvar. Kapa och lappa och laga hur du vill, använd ordentligt med bra lim bara. Små ojämnheter i skarvar och dylikt rättar man ju till med fixet sedan när det kaklas.

Ska jag limma gipsplattan på spånplattan? Inte skruva?

Du kan göra vilket som, fast skruva är mer jobb och behövs ju egentligen inte.
Faktum är att när kaklet åkt ner kanske du tycker att det inte ser så farligt ut, så då kan du ju skippa gipsen, den är ju bara för att få det slätare.

Oki! Tack för hjälpen!

Överskåpen sitter 7,2m upp och bänken är 45m lång???:wow:

Du kan limma med sättlim typ pl600 eller skruva.
Valet är fritt tror dock jag hade valt att skruva då det är lättare att byta kakel+gips nästa gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.