har inneboende som ”hyr” sovrum och litet kök i vår villa. Har inget kontrakt eller avtalat annat än hyran.
Nu vill jag bli av med dom, hur lång tid måste jag ge dom? Dom har bott i 8-9 månader och betalar hyran men huset ska säljas osv.

Rickard.
3 månader brukar väl räknas som standard så det kanske är rimligt här.

Ja fast jag hittade 2 olika svar på olika sidor som båda hänvisar till jordabalk kapitel 12
En sida skrev att det är 3månader medan den andra sa att man kan sparka ut dom direkt

Ska alltid skriva kontrakt, samt detta med besittningsrätten

Hyra regleras i jordabalkens 12 kapitel. Enligt 1 § gäller kapitlet bara "avtal" om hyra. Om ni inte har slutit något hyresavtal eller liknande har han ingen rätt till uppsägningstid. Då är det ingen skillnad på att ha en "främling" inneboende och en kompis som sover över några veckor och hjälper till lite med hyran. Du bör dock låta honom stanna för den tid som han betalat hyra eller lämna tillbaka eventuell förskottsbetalad hyra.

Rickard.
Rent ärligt så tror jag inte någon kan hindra dig för att göra det direkt förutom samvetet då kanske.

Inneboende bor en del i Spanien och bor i villan när dom är i Sverige, vilket dom inte planerar att vara försen kanske april/maj.
Kanske får Ge dom månaden ut då
Räcker ett sms/telefonsamtal?

Hemmakatten
Du bör väl ändå ge hyresgästerna en uppsägningstid så att de hinner hem i spril/maj för att hinna flytta sina saker.

Ja men planerar just nu att ha sålt huset då

wildeside
Du kanske ska informera hyresgästerna så snart som möjligt så dom får en chans att planera sin flytt!
Ta en diskussion med hyresgästerna så kanske det löser sig på ett bra sätt,
istället för att spåna om uppsägningstider.

• Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.