Hej
Jag hyrde ut min lägenhet med följände val av upsägningstid:

"Fr.o.m. 2021-08-01 T.o.m. 2022-07-31. Avtalet sägs upp med 3 månaders uppsägningstid till hyrestidens utgång. Vid utebliven uppsägning förlängs kontraktet med 1 månad(er) för varje gång. "

Just nu vill jag sälja lägenheten (då kan jag köpa en villa i stan där jag bor). Måste jag vänta till 2022-07-31 för att få tillbacka lägenheten, eller kan jag som hyresvärd säga upp hyresavtalet med 3 månaders uppsäggningstid (och få lägenheten i slutet av 2022-02-28)?

Som jag tolkar det så kan du inte säga upp hyresgästen i förtid om du har ett tidsbestänt hyresavtal. Däremot kan hyresgästen säga upp det med 3 månaders uppsägningstid.

Regler om "beittningsbrytande" tror jag mer handlar om att hyresgästen inte har rätt till förlägning av hyresavtalet (besittningsrätt) i vissa fall. Ex. vid andrahandsuthyrning av privatbostad. Men j det betyder inte att man kan bryta ett ingånget avtal.

Bästa svaret

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/bostadsratt/hyra-ut-egen-bostad/

Kan jag säga upp ett tidsbestämt avtal till en tidigare tidpunkt än när hyrestiden går ut?
Både hyresvärden och hyresgästen kan bryta avtalet i förtid.
Hyresvärden kan säga upp hyresavtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter tre månader från uppsägningen.
Hyresgästen kan säga upp avtalet till det månadsskifte som inträffar tidigast efter en månad från uppsägningen.
Rätten att säga upp gäller i alla situationer. Det krävs alltså inga speciella skäl.

• Gilla
MikeEcho och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som jag tolkar det så kan du inte säga upp hyresgästen i förtid om du har ett tidsbestänt hyresavtal. Däremot kan hyresgästen säga upp det med 3 månaders uppsägningstid.

Regler om "beittningsbrytande" tror jag mer handlar om att hyresgästen inte har rätt till förlägning av hyresavtalet (besittningsrätt) i vissa fall. Ex. vid andrahandsuthyrning av privatbostad. Men j det betyder inte att man kan bryta ett ingånget avtal.
Men detta är andrahandsuthyrning so. ägaren till lägenheten nu vill (om jag förstod det rätt) sälja...

• Gilla
MikeEcho
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.