668 läst ·
3 svar
668 läst
3 svar
uppsägning av hyrad plats i hall
Hejsan,
Jag hyr plats (28m2) i en hall till min båt, mc och lita annat.
I 2022 ingick jag et avtal där avtalet går till 241231, med 3 månaders ömsesidig uppsägningstid. Som jag godtagit vid att betala hyra.
Jag sa upp avtalet från 1 Juni, och meddelade uthyraren att jag kommer vara ute av hallen i slutet av Augusti.
Jag trodde att man kunde avbryta hyran efter 3 månaders varning/uppsägning.
Uthyrare säger att hyresavtalet gills till 241231 och att man måste säga upp sig 3 månader innan om inte man tänker fortsätta hyra plats. Och att jag betalar hela vägen.
Har han rätt, eller har jag rätt?
Det finns 3 typar avtal, jag skriver hur han meddelat mig i mejl;
Pris pr m2.
Hyra efter 220301 blir följande utan el.
35:- / Mån avtal t.o.m. 241231, 3 mån ömsesidig uppsägning.
45:-/ mån vid års avtal, 1 mån ömsesidig uppsägning.
55:-/ mån vid Månadshyra, 7 arbetsdagars uppsägning
Företag plus moms
Jag hyr plats (28m2) i en hall till min båt, mc och lita annat.
I 2022 ingick jag et avtal där avtalet går till 241231, med 3 månaders ömsesidig uppsägningstid. Som jag godtagit vid att betala hyra.
Jag sa upp avtalet från 1 Juni, och meddelade uthyraren att jag kommer vara ute av hallen i slutet av Augusti.
Jag trodde att man kunde avbryta hyran efter 3 månaders varning/uppsägning.
Uthyrare säger att hyresavtalet gills till 241231 och att man måste säga upp sig 3 månader innan om inte man tänker fortsätta hyra plats. Och att jag betalar hela vägen.
Har han rätt, eller har jag rätt?
Det finns 3 typar avtal, jag skriver hur han meddelat mig i mejl;
Pris pr m2.
Hyra efter 220301 blir följande utan el.
35:- / Mån avtal t.o.m. 241231, 3 mån ömsesidig uppsägning.
45:-/ mån vid års avtal, 1 mån ömsesidig uppsägning.
55:-/ mån vid Månadshyra, 7 arbetsdagars uppsägning
Företag plus moms
Du har ju ett bättre avtal än vad lagen säger, egentligen skulle du enligt lagen sagt upp lokalen senast 31 mars!B ben7 skrev:
Nu är väl tveksamt om en ställplats är en lokal, men att uppsägning ska ske är klart, och att du är bunden av avtalets utgångstid är också klart.
Hyresavtal kan även ingås för bestämd tid. Sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Har hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd, skall dock avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla.
https://lagen.nu/1970:994#K12P3S2
Skall ett hyresavtal för bestämd tid sägas upp för att upphöra att gälla och är inte längre uppsägningstid avtalad, skall uppsägningen ske senast
- en dag i förväg om hyrestiden är längst två veckor,
- en vecka i förväg om hyrestiden är längre än två veckor men längst tre månader,
- tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader och det är fråga om en bostadslägenhet,
- tre månader i förväg om hyrestiden är längre än tre månader men längst nio månader och det är fråga om en lokal,
- nio månader i förväg om hyrestiden är längre än nio månader och det är fråga om en lokal. Lag (1984:694).
Redigerat:
Klicka här för att svara