Byggahus.se

Uppror mot elskatterna

  1. jonmo
    Verktygstokig · Nivå 16
    Fullständigt groteskt förslag att man skulle registrera alla fordons samtliga förflyttningar.
     
    • Laddar…
  2. X
    Medlem Nivå 10
    Jag håller med dig. Därför jag inte begriper varför det inte snackas mer om det.
     
    • Laddar…
  3. Tomtom79
    Medlem · Nivå 9
    De flesta tar det väl inte ens på allvar får man hoppas.
     
    • Laddar…
  4. J
    Medlem · Nivå 15
    I dagens läge så framkommer att alla bilar ska vara EL-bilar och bensin och diesel ska bort samt bli förbjudna att sälja, man osökt ha sin fundering på detta. Här stänger dom ett kraftverk och sen ska andra göras lika med. Nu var det inte länge som det talades om EL-brist när kylan kom i norr och danskarna fick haveri på något, avtal finns nog om att leverera till dom när så behövs. Dom stamledningar som finns klarar inte att överföra från norr till söder, och då stängs något i söder, Sen men inte minst det med diesel/bensin och allt ska gå med EL, ska våra militära fordon gå på EL dom med, vill se en tanks med några släp bakom med batterier. Allt det som pratas av miljömupparna är ett önsketänkande och blir nog svårt att genomföra, Klart vi ska vara rädda om naturen men i det stora hela är vi bara som en atom i storlek mot dito. Jorden har alltid förändrat sin temp. Det går att spekulera stort och smått , men när dinosarierna dog ut på grund av värmeperiod enligt exsperterna, en del säger ett meteornedslag,kan så vara, men det vet vi inget säkert om, samt vem eldade då med olja eller körde bil
     
  5. R
    Medlem Nivå 3
    Den här studien föreslår ju inte något utan sammanställer vad 45 experter tror om framtiden. De tror att kilometerskatt kommer att införas. De flesta verkar också tro på en geografisk difrentiering, altså att man betalar mindre i landsbygd och mer i städerna.

    Jag är ingen expert på datasäkerhet men jag tror att man med ganska hög säkerhet kan bygga en mjukvara som räknar ut skatten i fordonet, och sedan bara rapporterar in den utan att specificera vart man kört. Isf skulle man kunna hantera integritetsfrågan på så sätt.

    Går det att göra tycker jag att det är en intressant lösning att kunna ha låg eller ingen skatt på landsbygd och högre i stan.
     
  6. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Gå med i Bensinupproret 2.0 på fb.
    Pratas mkt om pålagor på bilismen där.
    Intressant detta med GPS-trackning, jag förutsätter att man på något vis tänker sig att avregistrera varje körd km när den är uppmätt och bara lägga till den till månadens körda total av km, sparas det någonstans var man varit och kört blir det väl brott mot grundlagen (fri rörlighet, integritet etc).
    Och då tänker jag på Transportstyrelsens amatörmässiga IT-hantering...
     
  7. X
    Medlem Nivå 10
    Jag känner mig inte helt bekväm med att någon för register över vart min bil befinner sig kontinuerligt.
    Hade varit intressant att se specen på den skatten sen, ska de rapportera vart man kört så man kan stämma av att det verkligen stämmer?
    Vem bekostar installationen av detta på den befintliga flottan, eller kommer detta bara gälla nya bilar?
    Frågorna är många. Synd att man aldrig får höra om de tekniska lösningarna på problemen de diskuterar.
     
    • Laddar…
  8. X
    Medlem Nivå 10
    Här står lite mer information: https://teslaclubsweden.se/kilometerskatt-for-elbilar/
    Läs speciellt det sista (Som är uppdaterat) i artikeln, samma Institut som utfört studien har också slagit fast att om vi byter ut fossildrivna bilar mot elbilar så sparar staten 42Mdkr, dvs de går 20 Mdkr plus på det utan att införa kilometerskatt.

    Så vad är syftet med kilometerskatten?
     
  9. K
    Tillbyggare Nivå 10
    Att få in pengar.
    De vanliga antagandena gällande kostnader för bilismen:
    "Beräkningarna har gjorts för kvävedioxid och för partiklar i storleken 2,5 respektive 10 mikrometer eller mindre (PM2,5 och PM10). PM2,5 kommer främst från källor på stort avstånd, exempelvis energiproduktion nere i Europa. Den största källan till lokalt genererade partiklar bedöms vara vägslitage till följd av användning av dubbdäck. De höga halterna av kvävedioxid orsakas till stor del av den lokala trafikens utsläpp, där en ökad andel dieselfordon utgör ett problem.

    Väldigt små partiklar bestående av sot och kolväten anses ha störst påverkan på människors hälsa. De följer med inandningsluften och kan ta sig genom lungväggarna och via blodet ut till känsliga organ i kroppen. Halten av kvävedioxid är ofta ett bra mått även på halten av dessa partiklar. Hälsoeffekter relaterade till luftföroreningar beräknas kosta samhället omkring 42 miljarder kronor varje år. Ungefär 6,5 av dessa 42 miljarder utgörs av produktivitetsförluster i samhället; dagar då personer är begränsade i sina normala aktiviteter vilket orsakar ett arbetsbortfall"


    Man kan lika gärna säga att det räcker att ta bort dieselbilar.
    En källa till partiklar som man nogsamt glömmer i alla dessa rapporter fö, är ifrån kollektivtrafik som dieselbussar, deras dammande däck samt tunnelbanor där det är stor förekomst av järnpartiklar i omlopp, samt en massa asbestfibrer från gamla synders bromsbelägg och isoleringar.
    Det är svårt att behålla hälsan i städerna...
     
  10. R
    Medlem Nivå 3
    Jag tänker mig att du har en enhet i bilen som loggar var du kör och när, sedan räknar den ut skatten som du ska betala. Skulle det bli knussel kring vad den har räknat ut, finns loggen kvar på enheten så att man kan granska den, men ingen myndighet har tillgång till datan om inte du som ägare vill granska den. En fråga är hur länge ska loggen sparas, och hur hanteras en försäljning av bilen.

    Hur det betalas? Staten kommer ju att äga enheten så staten bör ju betala den. Det var väl så det fungerade på den tiden vi hade kilometer räknare i (diesel?) bilar (minns att det satt i pappas dieselbilar på 80 talet).