Glad i hågen hade jag tagit in offerter på en efterlängtad fönsterrenovering och i samtliga anbud så har alla naturligtvis påpekat att arbetskostnaden blir halverad i och med ROT-avdraget. Men sen fick jag höra att avdraget inte gäller i det fall de plockar ner fönstrena och gör jobbet i deras egna verkstad. Och efter att ha läst på lite om avdraget samt pratat med skattemyndigheten så inser jag att det är vad som gäller.

Det känns ju inte så kul att ha en fönsterfirma stå här i mitt garage och hålla på och greja med fönster och värma bort kitt och gammal färg som jag inte vet vad för kemikalier det finns i. Arbetsmiljön kommer ju inte att vara något vidare men min treåring däremot kommer att tycka det är lajbans och sätta fina fingeravtryck på nymålade karmar... Tänk om jag haft en bostadsrätt! Skulle de ha stått i mitt vardagsrum då eller?

Det här är ju bara ett exempel på hur dumt man tänkt. Som andra påpekat i ROT-tråden så finns det fler: stensättare, trädgårdsanläggare, ommålning av köksluckor etc.

Så vad är det för idiotiskt beslut? Gör som jag och gå in på http://www.skatteverket.se/kontakta...lagomalberom.4.612143fd10702ea567b800088.html
och skriv vad du tycker. Om tillräckligt många engagerar sig så kanske reglerna ändras!

Kan hålla med om att det låter väldigt dumt. Men fönsterfirman beskriver väl inte på sin faktura om dom stått på plats 1 eller 2 när dom utförde själva arbetet. Således är det väl inte så svårt att få igenom avdraget?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.