Hej allesammans!

Rykande färsk vad gäller renovering i hemmet, och ännu nyare på forumet. Inflytt i första köpta bostaden alldeles snart, och har precis börjat renovera köket.

Jag ska fatta mig kort, och bifogar några bilder för att visa hur läget ser ut. Det är alltså gammalt kakel som suttit på väggen i över 20 år, säkert uppåt 30. Den var alltså väldigt omodern. Det var inget jag ville bevara, så gick på så snällt jag kunde med ett stämjärn och hammare för att avlägsna platta för platta, men de satt som berget.

De verkar ha limmats på en och en, och inte med en jämnt utbredd kakelfix. Som ni ser på bilderna har de limmats på gammal tapet, och varierande mängd papper följer med av varje platta, ibland hela vägen in till gipsen.

Nu till frågan, hur förbereder jag detta för nytt kakel? Bör jag byta ut alla gipsskivor? Ska jag sandpappra så gott det går och sedan bredspackla? Finns det någon "tapet" man kan dra på? Är som sagt helt grön på detta och tar tacksamt emot tips!

/Rasmus

• Vägg med borttaget gammalt kakel, rester av lim och tapet, två vägguttag syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med borttaget gammalt kakel visar rester av lim, tapet och delvis exponerat gips.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Fyll största ojämnheterna med gipsbruk

A Acido skrev:
Fyll största ojämnheterna med gipsbruk
Tack för snabbt svar! Men de lösa pappbitarna som sticker ut då? Kommer verkligen kakelfixen få bra fäste mot sådant underlag?

A
Riv bort allt löst, lägg i gipsbruk och släta av

Skär bort och fäll in nytt gips. Snabbast och enklast

A Acido skrev:
Riv bort allt löst, lägg i gipsbruk och släta av
Okej, tack för tipset!

hantverkare1 hantverkare1 skrev:
Skär bort och fäll in nytt gips. Snabbast och enklast
Tanken har slagit mig. För att förtydliga, du menar att jag sågar ut de specifika delarna som är dåliga, och fäster nytt gips på bästa sätt i bakomliggande reglar? Så man inte byter hela gipsskivan?

Du har redan fått de enklaste förslagen.

Gipsbruket är troligtvis bäst i ditt fall, personligen hade jag satt om hela väggen med rot-gips, limmat.

Men som yrkesskada kan jag ge dig ett till förslag, mest för att krångla lite:

- Riv bort löst papper, fukta väggen lite försiktigt, sätt plattorna med Ardex s 48 eller liknande fästmassa/lim, alltså varken gips eller gipsbruk, bara fyll ut när du sätter nya ytskiktet.

Ardex s48 är flexibelt och bra i våtzoner, lite bland det bättre man kan använda sig av vid plattsättning.

Om du sätter liknande plattor i storlek är det inget problem att de kryper in i hörnen under torkprocess, om du sätter de där de suttit innan..... Annars gipsbruk eller gipsa om.

Mvh P-A

P Pagno skrev:
Du har redan fått de enklaste förslagen.

Gipsbruket är troligtvis bäst i ditt fall, personligen hade jag satt om hela väggen med rot-gips, limmat.

Men som yrkesskada kan jag ge dig ett till förslag, mest för att krångla lite:

- Riv bort löst papper, fukta väggen lite försiktigt, sätt plattorna med Ardex s 48 eller liknande fästmassa/lim, alltså varken gips eller gipsbruk, bara fyll ut när du sätter nya ytskiktet.

Ardex s48 är flexibelt och bra i våtzoner, lite bland det bättre man kan använda sig av vid plattsättning.

Om du sätter liknande plattor i storlek är det inget problem att de kryper in i hörnen under torkprocess, om du sätter de där de suttit innan..... Annars gipsbruk eller gipsa om.

Mvh P-A
Okej, tack! Jag tycker rot-gips låter bra, men det är så himla tight med måtten att jag nog inte har utrymme för det. Hade det inte varit för det hade jag köpt det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.