2 195 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Uppregling för skivor?
Har en liten fråga, jag har en tillbyggnad med stående 45*145 reglar cc 600mm samt kortlat cc 600mm.
För att bryta köldbryggan ( och dra el/vatten) vill jag ha 45*45 reglar invändigt som skivorna ska fästas i, problemet är att fästa 45*45 kortlingarna mellan de stående 45*45 reglarna.
Är det OK att fästa kortlingarna med vinkeljärn ( fyra st 90*90mm totalt på en kortling) i de stående reglarna?
Sedan ska det på 15mm konstruktions plywood samt Masterboard 10mm.
Räcker det med cc 600mm på 45*45 reglarna om det ska kaklas?
Eller kan man lösa det på annat sätt?
Tacksam för hjälp ... /Patrik
För att bryta köldbryggan ( och dra el/vatten) vill jag ha 45*45 reglar invändigt som skivorna ska fästas i, problemet är att fästa 45*45 kortlingarna mellan de stående 45*45 reglarna.
Är det OK att fästa kortlingarna med vinkeljärn ( fyra st 90*90mm totalt på en kortling) i de stående reglarna?
Sedan ska det på 15mm konstruktions plywood samt Masterboard 10mm.
Räcker det med cc 600mm på 45*45 reglarna om det ska kaklas?
Eller kan man lösa det på annat sätt?
Tacksam för hjälp ... /Patrik
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Grundregeln är c/c 30 bakom en kaklad vägg.
Men ska du kortla så kan du köra på c/c 60, kortla då 2 st mellan varje regel och i lite olika höjder.
Hur du fäster dessa, ja enkelt med vinklar, men inte behöver du 4 st till varje.
Jag hade skruvat från sidan på stående regel med 2 st trallskruv (grym skruv till detta!), och använt en vinkel på de ställen där jag ej kom åt.
Men ska du kortla så kan du köra på c/c 60, kortla då 2 st mellan varje regel och i lite olika höjder.
Hur du fäster dessa, ja enkelt med vinklar, men inte behöver du 4 st till varje.
Jag hade skruvat från sidan på stående regel med 2 st trallskruv (grym skruv till detta!), och använt en vinkel på de ställen där jag ej kom åt.
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
I mitt hus satte de som byggde det 45x45 horisontellt och skruvade gipsskivorna i dem.
Hur de skarvade ihop gipsskivorna vet jag inte. Däremot syns det på sina ställen att skruvarna sitter horisontellt. (Dels när jag hade tagit ner tapeten för att tapetsera och dels syns det små svarta fläckar på skruvarna på väggen jag inte har målat om.
Hur de skarvade ihop gipsskivorna vet jag inte. Däremot syns det på sina ställen att skruvarna sitter horisontellt. (Dels när jag hade tagit ner tapeten för att tapetsera och dels syns det små svarta fläckar på skruvarna på väggen jag inte har målat om.
Fick ett annat förslag som låter vettigare. Om man reglar 45*45mm på cc 300mm istället så behövs det inga kortlingar om man använder 15mm byggplywood som helskruvas?
Sedan Masterboard 10mm som andra lag. Där fick jag tipset att plywooden var så tjock att det gick bra att skruva fast Masterboarden i skivan endast och inte i reglarna, stämmer det?
Hälsningar Patrik
Sedan Masterboard 10mm som andra lag. Där fick jag tipset att plywooden var så tjock att det gick bra att skruva fast Masterboarden i skivan endast och inte i reglarna, stämmer det?
Hälsningar Patrik
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Japp, det e okej.
Men glöm inte att kortla där du vet att det senare ska hängas upp tunga grejjer!
Men glöm inte att kortla där du vet att det senare ska hängas upp tunga grejjer!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden