När jag grillar har det ofta blivit björkved som fått brinna till det blir glöder. Ibland grillkol(noname) och när jag skullat köra länge har jag kompletterat med webers kokosbiketter.
Efter att läst denna tråd så var jag tvungen att testa quebracho. Därför åkte jag och handlade lite sådan(slant dock med några andra sorter också av misstag och nu står det 35Kg grillkol av olika sorter hemma hos mig).
I vilket fall så stämmer det som sagts här om temperaturen.
Det var lite av känslan som när jag hyrde på Kreta med utekök och ved ingick. Det första jag tänkte var att det där är en tredjedel av vad vi kommer att göra av med och att jag skulle bli tvungen att säga till eller skaffa mer själv.
All ved var från olivträd och det var över när vi åkte hem och då hade vi ändå lagt på extra för att ha som brasa på sena kvällar.
Måste dock även nämna en nackdel med quebracho : Den är lite trög att reglera temperaturen på.
Första gången jag använde det(3 dagar sedan) så började jag med hög temp för att sedan köra långsamt ett par timmar. Efter det när tempen skulle upp igen tog det betydligt längre tid än vad jag är van vid.
För långa grilltider kommer jag förmodligen inte använda denna kol(även om jag skall experimentera lite till), men för hög temp utan lågor får den högsta betyg.

Kul att öppna upp för fler erfarenheter och viljan att prova mer än "det man brukar" köra på. :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.