Q
Mäklarhusets elbesiktning är iallafall ett skämt , de missade en massa allvarliga fel som de borde hittat.
Är själv elektriker men jobbar aldrig i hushåll, hade inte en tanke på någon kunde göra så mycket fel med elen och den var kontrollerad så jag kontrollerade inte den.

Men i efterhand har jag hittat så mycket fel och farliga sådana med.

Värsta var att jorden/chassit på element i barnens rum var anslutet till en fas, gul fasledare till gröngul. Att det inte hänt en olycka är troligen för att det inte fanns någon annan jord i rummet .
Fick mig en stöt i köket då jag höll i apparat och diskbänk, visade sig att jorden inte var inkopplad i uttaget för den var för kort.
Uttag i badrum saknade jord, var 2 blå ledare .
Ett uttag ojordat uttag hade 2 gröngula ledare och var hopskarvade med svart och blå i rör med Eltejp.
Utomhusbelysningen är dragen med vanligt 2x0,75mm2 lampsladdar .
Har hittat ännu fler fel men inte så allvarliga.

Nu pågår en omtrådning av hela huset för jag vill inte stöta på fler fel gällande elen.

Så min rekommendation till er som skall köpa hus, ta in en elektriker och inte den vanliga besiktningsman och gör en elbesiktning.

Den typ av fel du hittat skall normalt inte hittas med en vanlig överlåtelsebesiktning. Det brukar stå i uppdragavtelet att el och VVS bara okulärbesiktigas. Sedan har jag sett bes. protokoll där bes. mannen ändå kört en uttagstestare i ett par uttag, stickprov.

Men när det är SÅ illa, så tror jag det är ovanligt att man inte ser andra tydligare tecken på hempuleri.

Q
H hempularen skrev:
Den typ av fel du hittat skall normalt inte hittas med en vanlig överlåtelsebesiktning. Det brukar stå i uppdragavtelet att el och VVS bara okulärbesiktigas. Sedan har jag sett bes. protokoll där bes. mannen ändå kört en uttagstestare i ett par uttag, stickprov.

Men när det är SÅ illa, så tror jag det är ovanligt att man inte ser andra tydligare tecken på hempuleri.
Vist vissa fel är svåra att upptäcka , men med en uttagstestare hade felen på de jordade uttagen hittats. Då skulle han sagt att det behövs en djupare utredning av elen.

Sen har jag inte orkat försöka bråka om dolda fel då jag borde sett vissa fel själv och kostnaden blir blir inte så jätte stor då jag ändå ville byta alla brytare, uttag och centralen.

harry73
Du har i alla fall tur att du är elektriker och jan själv.

Själv har jag ett svagt minne av en tråd på byggahus där det nämndes en dom, där köparen fick rätt att man som köpare kan förvänta sig en korrekt elinstallation och att man därmed inte har lika stor undersökningsplikt som vi brukar tro på byggahus.
Kanske någon annan kommer ihåg med?

Jo men det tror jag handlade om en relativt färsk anläggning som ytligt såg bra ut. Även som lekman kan man oftast se om en anläggning ser ut att vara grovt hempulad, eller dåligt underhållen.

Som exempel, jag såg en mäklarbild på ett hus, där man kan se en skugga efter en radiator på väggen under ett fönster. Första tanken "varför har de tagit bort elementet, installerat luft VP?". Men så tittar man lite närmare och får zooma in bilden på eluttaget som sitter bredvid. Där är en hel uttagsbrunn kolsvart. Om det nu har brunnit i uttaget så kanske man borde överväga att göra lite mer än bara dra ut kontakten för elementet... Det var för övrigt ett sådant där runt trevägsuttag, de är väl nästan antika idag.

O
Som vanligt måste jag invända mot följande formulering:
"Vidare visar statistik att det förekommer olagliga elinstallationer i 3 av 10 hushåll. Det är därför viktigt att man även väger in elanläggningen när man undersöker bostaden."

Den undersökning som ligger bakom den där handlade över huvudet taget inte om elinstallationernas skick. Det handlade om huruvida folk bryter mot lagen och utför elinstallationer utan auktorisation. Det är två olika saker. Självklart är det inte så att bara för att någon bryter mot lagen om auktorisation så gör de automatiskt en felaktiga och farliga installationer som bryter mot god elsäkerhetsmässig praxis. Särskilt med tanke på att majoriteten av landets yrkesverksamma elektriker saknar auktorisation, och alltså på sin fritid gör precis lika olagliga installationer som alla andra. Den som på fullt allvar tror att elektriker inte gör sina egna installationer trots att det är olagligt behöver nog tänka om. I vilket fall så ingår de rent statistiskt i de där 3 av 10.

• Gilla
Eld och 15 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.