6 682 läst · 11 svar
7k läst
11 svar
Upphängning TV modell större
Jag har en större tv som väger ca. 50 kg ska monteras på väggen. Det är en gipsvägg med träreglar.
Min tanke är att sätta någon typ av skena bakom tvn som skruvas fast i reglarna, och väggfästet skruvas fast i skenan. Jag är dock osäker på material då jag vill ha det så tunt som möjligt men samtidigt tillräckligt hållbart.
Några tips?
Min tanke är att sätta någon typ av skena bakom tvn som skruvas fast i reglarna, och väggfästet skruvas fast i skenan. Jag är dock osäker på material då jag vill ha det så tunt som möjligt men samtidigt tillräckligt hållbart.
Några tips?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 215 inlägg
Är det inget svängbart fäste så räcker det nog utmärkt med ett par-fyra Molly...
50 kilo bör vara stor TV, alltså plats för ett brett fäste, så det borde inte vara omöjligt att hitta två reglar... Gör du det är du hemma!
50 kilo bör vara stor TV, alltså plats för ett brett fäste, så det borde inte vara omöjligt att hitta två reglar... Gör du det är du hemma!
Ja den är på 85 tumDan_Johansson skrev:
Producentens eget fäste som jag helst vill använda är två separata fästen i varsin del av tvn, där jag bara kan träffa en regel för den ena delen.
Tredjepartsfästen är snarare ett långa fästen. Tyvärr sitter det två reglar relativt tätt på ena sidan av tvn och nästa regel sitter utanför tvns ram.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 215 inlägg
Har du en bild på fästet?
Skaffa en plywoodskiva t ex 12 mm och såga den så bred du behöver och ca 50 cm hög. Sätt vagnsbultar från baksidan och skruva fast fästena med mutter. Fäst skivan i reglarna med 3 franska skruvar i vardera regeln. Kommer lätt tåla 50 kg.R Riverground skrev:Ja den är på 85 tum
Producentens eget fäste som jag helst vill använda är två separata fästen i varsin del av tvn, där jag bara kan träffa en regel för den ena delen.
Tredjepartsfästen är snarare ett långa fästen. Tyvärr sitter det två reglar relativt tätt på ena sidan av tvn och nästa regel sitter utanför tvns ram.
Produkter som diskuteras: "vagnsbultar"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Allvetare
· Västra götaland
· 9 215 inlägg
Amen.D Dr Jumping Jack skrev:
Förutom franskskruvar, de är ju en styggelse...
Här är en bild.Dan_Johansson skrev:
Ja kanske en plywood som sitter i två reglar och sedan med molly i gipsväggen. Fästena sedan i plywood.
https://www.samsung.com/uk/tv-accessories/no-gap-wall-mount-wmn-r30e-wmn-r30ea-xc/
Har du inte stående reglar? Då borde du lätt kunna få fyra infästningar i träregeln som i en rektangel. Använder du lite grövre skruv typ 6mm 75mm långa så släpper den aldrig. Sen kan du fösta TVn i skivan. Men jag hade kört på 15mm plywood.
Jag har två reglar med kanske 40cm ifrån varandra på högrasidan, sedan är det 120 cm till nästa som då är utanför tvn.J Johan456 skrev:
Så det jag kan göra är att sätta en plywoodskiva där ena sidan och mitten sitter fast i reglar och vänstra sidan fästs med molly.
Det borde ändå bli en starkare infästning
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Byta termostatvred på radiator: funkar andra modeller med samma gänga?
Värme allmänt -
Val av ny luftvärmepump - golvmodell!!
Värmepumpar -
Hur fungerar modellbeteckningen/namnet på Electrolux vitvaror?
Vitvaror -
Gammal tvättställsblandare vad för modell?
Vatten & Avlopp -
Råd om Luftvärmepump Modell och Placering
Värmepumpar