1 976 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Uppgradering av kök
Vårt nu 5 år gamla kök börjar kännas lite trist. Det är ett traditionellt kök i öppenplanlösning vita släta lyckor ekskiva köksö som man inte sitter vid vitt kakel och ekparkettgolv. Lägenheten är också 5 år gammal.Vi är ett par som bor i lägenheten med utflygna barn så köket slits inte så mkt. Mina funderingar är byta ut ekskivorna mot marmor kanske marmor istället för kaklet Byta micro mot ångugn ny spishäll har råkat slå bort en liten flisa, kanske få plats med en liten vinkyl.
så vad har ni för tips för att få ett kök lite roligare men att det ändå passar ihop med vardagsrummet och matplatsen. Tacksam för alla idéer.
så vad har ni för tips för att få ett kök lite roligare men att det ändå passar ihop med vardagsrummet och matplatsen. Tacksam för alla idéer.
Jag hade aldrig valt marmor i ett kök, hellre granit. Vi har en nästan helsvart granit som heter Nero Assoluto och är jättenöjda!
Kanske kan ni låta resten i köket vara som det är och istället se över belysningen? Fler ljuskällor som man kan tända i omgångar och med dimmer kan ändra känslan i köket rejält. Om ni inte använder köket så mycket så känns resten av bytena som du funderar på lite väl lyxiga.
Kanske kan ni låta resten i köket vara som det är och istället se över belysningen? Fler ljuskällor som man kan tända i omgångar och med dimmer kan ändra känslan i köket rejält. Om ni inte använder köket så mycket så känns resten av bytena som du funderar på lite väl lyxiga.
Tack för tankarna att jag tänkte marmor är bara för att lägenheten är ganska mörk så svart granit kan uppfattas som svarta hål. Visst är det lyxiga onödiga saker men det kan betala sig då lägenheten ligger med sjöutsikt i Stockholm.
Belysningen är något vi tänkt se över under skåpen är det dimbara lysrör i taket riktade spottar och över bänken/ön två lampor som hänger ner . På sikt kanske vi säljer så det är mest en renovering för egen del, det svåra är att få kombinationen med vardagsrummet så det inte blir för kökigt där för man ser hela köket när man sitter i soffan.
Att byta ut bänkskivor till sten i ett 5 år gammalt kök lönar sig aldrig. Är bänkskivorna i massiv ek? Slipa ner och lägg på osmo hårdvaxolja, det ger väldigt fin lyster, men samtidigt en matt yta. Har ni användning för en ångugn så köp det, men jag hade personligen aldrig lagt pengar på det om det finns en fungerande mikro. Är det en flisa i hällen kan man ju överväga att byta den, men efter 5 år känns det ju lite tidigt. Har ni inga andra hål att stoppa pengarna i?
Jo, jag förstår er känsla. Oavsett hade jag inte valt marmor i ett kök. Det är extremt känsligt för sura vätskor och blir matt och tråkigt med tiden. En vaxad bänkskiva i ek är mindre känslig.
Medlem
· Stockholm
· 605 inlägg
Klart ni ska piffa upp! Man måste trivas där man bor. För mer specifika tips vore det dock bra med lite bilder.
Klicka här för att svara