19 129 läst ·
154 svar
19k läst
154 svar
Uppgradering av fibern till 1000/1000mbit
Beror ju också på vad mottagande enhet kan klarar avG Galten skrev:Något relaterad fråga:
Jag har precis skaffat Bahnhof 1 Gbit/s fiber och köpte till deras rekommenderade router. Jag har ganska stabilt runt 300 Mbit/s nu på 5 Mhz bandet. Aldrig högre än det. Har dock inte testat hastigheten med sladd men väl med datorn kloss intill routern.
Det är snabbt nog för mina behov, men det är klart att jag får ju inte direkt det jag betalar för.
Att du får 300Mbit över en radiolänk ska du vara nöjd med men det säger absolut ingenting om din internetuppkoppling. Eller jo, det säger att du minst har 300Mbit internetuppkoppling mot testservern, men alldeles troligen betydligt mer.
När jag hade Bahnhof 1000/1000 så mätte jag konskvent runt 850Mbit, ibland 950 och aldrig under 700. Så för mig levererade dom absolut, men det beror ju mycket på vilket stadsnät/lokalnät du har.G Galten skrev:Något relaterad fråga:
Jag har precis skaffat Bahnhof 1 Gbit/s fiber och köpte till deras rekommenderade router. Jag har ganska stabilt runt 300 Mbit/s nu på 5 Mhz bandet. Aldrig högre än det. Har dock inte testat hastigheten med sladd men väl med datorn kloss intill routern.
Det är snabbt nog för mina behov, men det är klart att jag får ju inte direkt det jag betalar för.
Jag har blivit förvånad över hur hög hastighet man kan komma upp i med BredBandsKollen i mobilen, medan en (gammal) kraftfull dator med kabel inte kommer upp i samma hastighet.
Men det beror väl på hur mycket nedlusat systemet är med bakgrundsprocesser och vad man kör för webbläsare.
Men det beror väl på hur mycket nedlusat systemet är med bakgrundsprocesser och vad man kör för webbläsare.
Om du misstänker en flaskhals i ditt hemmanät kan du prova använda https://iperf.fr/ Du behöver dock 2 datorer där en får agera server och den andra klient. Läs instruktionerna för att utföra testet och tolka informationen rätt.blackarrow skrev:
Kan bero på att du har en kat5 kabel och inte en kat5e eller kat6 kabel då en kat5 kabel bara klarar upp till 100Mbit/s när övriga klarar högre hastigheterG Galten skrev:
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Man får nog gräva djupt i kabelskrotlådan för att få tag i en närmast antik kat5-kabel. De brukade väl oftast ändå vara fyrparskablar och ganska sannolikt kunna ansluta med 1gbit även om de inte helt säkert gör det.
Mer sannolikt nån annan flaskhals. Kopplade du datorn direkt till fiberconvertern?
Slog du av wifi när du mätte?
Edit: du hade alltså fått tag i en kat5, inte illa!
Mer sannolikt nån annan flaskhals. Kopplade du datorn direkt till fiberconvertern?
Slog du av wifi när du mätte?
Edit: du hade alltså fått tag i en kat5, inte illa!
Hur gammal är datorn? Har den ett gigabitnätverkskort?
Även om cat5 bara garanterar 100mbit/s borde du få högre om du har en kort kabel.
När du mäter ska du koppla in datorn så nära fibern du kan, helst i fiberkonvertern.
Även om cat5 bara garanterar 100mbit/s borde du få högre om du har en kort kabel.
När du mäter ska du koppla in datorn så nära fibern du kan, helst i fiberkonvertern.