G Galten skrev:
Något relaterad fråga:

Jag har precis skaffat Bahnhof 1 Gbit/s fiber och köpte till deras rekommenderade router. Jag har ganska stabilt runt 300 Mbit/s nu på 5 Mhz bandet. Aldrig högre än det. Har dock inte testat hastigheten med sladd men väl med datorn kloss intill routern.

Det är snabbt nog för mina behov, men det är klart att jag får ju inte direkt det jag betalar för.
Beror ju också på vad mottagande enhet kan klarar av

Ska alltid testas med nätverkskabel. Radio är något helt annat och kan även påverkas av störningar mellan frekvenser och utrustning.

• Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Att du får 300Mbit över en radiolänk ska du vara nöjd med men det säger absolut ingenting om din internetuppkoppling. Eller jo, det säger att du minst har 300Mbit internetuppkoppling mot testservern, men alldeles troligen betydligt mer.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
G Galten skrev:
Något relaterad fråga:

Jag har precis skaffat Bahnhof 1 Gbit/s fiber och köpte till deras rekommenderade router. Jag har ganska stabilt runt 300 Mbit/s nu på 5 Mhz bandet. Aldrig högre än det. Har dock inte testat hastigheten med sladd men väl med datorn kloss intill routern.

Det är snabbt nog för mina behov, men det är klart att jag får ju inte direkt det jag betalar för.
När jag hade Bahnhof 1000/1000 så mätte jag konskvent runt 850Mbit, ibland 950 och aldrig under 700. Så för mig levererade dom absolut, men det beror ju mycket på vilket stadsnät/lokalnät du har.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
V vectrex skrev:
När jag hade Bahnhof 1000/1000 så mätte jag konskvent runt 850Mbit, ibland 950 och aldrig under 700. Så för mig levererade dom absolut, men det beror ju mycket på vilket stadsnät/lokalnät du har.
Det är Scanovas nät hos mej. Får nog kontakta Bahnhof!

Jag möter mellan 850-950 upp/ner med Bahnhof 1000/1000. Trådlöst kring 500 nära routern. Du kan inte klaga hos Bahnhof innan du mätt med kabel. Sen är abonnemanget upptill 1000 Mbit. Det är i praktiken 100-1000.

• Gilla
Galten
  • Laddar…
Jag testar med kabel och återkommer! Jag mäter samma hastighet med datorn som med en IPhone 8 via trådlöst iaf

G Galten skrev:
Det är Scanovas nät hos mej. Får nog kontakta Bahnhof!
Precis, du kan inte klaga baserat på en trådlös uppkoppling. Mina mätningar var självklart med kabel.

Jag har blivit förvånad över hur hög hastighet man kan komma upp i med BredBandsKollen i mobilen, medan en (gammal) kraftfull dator med kabel inte kommer upp i samma hastighet.

Men det beror väl på hur mycket nedlusat systemet är med bakgrundsprocesser och vad man kör för webbläsare.

blackarrow blackarrow skrev:
Jag har blivit förvånad över hur hög hastighet man kan komma upp i med BredBandsKollen i mobilen, medan en (gammal) kraftfull dator med kabel inte kommer upp i samma hastighet.
Om du misstänker en flaskhals i ditt hemmanät kan du prova använda https://iperf.fr/ Du behöver dock 2 datorer där en får agera server och den andra klient. Läs instruktionerna för att utföra testet och tolka informationen rätt.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nu har jag mätt med sladd och får mycket lägre hastighet än med trådlöst... Runt 80 MBit/s
Med trådlöst får jag 300 som vanligt.

Det var ju mystiskt

G Galten skrev:
Nu har jag mätt med sladd och får mycket lägre hastighet än med trådlöst... Runt 80 MBit/s
Med trådlöst får jag 300 som vanligt.

Det var ju mystiskt
Kan bero på att du har en kat5 kabel och inte en kat5e eller kat6 kabel då en kat5 kabel bara klarar upp till 100Mbit/s när övriga klarar högre hastigheter

K Keche skrev:
Kan bero på att du har en kat5 kabel och inte en kat5e eller kat6 kabel då en kat5 kabel bara klarar upp till 100Mbit/s när övriga klarar högre hastigheter
Det var korrekt! Står Cat5 på den. Någon gammal kabel från forntiden..

F
Man får nog gräva djupt i kabelskrotlådan för att få tag i en närmast antik kat5-kabel. De brukade väl oftast ändå vara fyrparskablar och ganska sannolikt kunna ansluta med 1gbit även om de inte helt säkert gör det.
Mer sannolikt nån annan flaskhals. Kopplade du datorn direkt till fiberconvertern?
Slog du av wifi när du mätte?

Edit: du hade alltså fått tag i en kat5, inte illa!

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Hur gammal är datorn? Har den ett gigabitnätverkskort?
Även om cat5 bara garanterar 100mbit/s borde du få högre om du har en kort kabel.
När du mäter ska du koppla in datorn så nära fibern du kan, helst i fiberkonvertern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.