Hej!

Fick just en faktura från en entreprenör jag anlitat för dränering. Nu såg jag dock att uppgift om att företaget innehar F-skatt inte finns med på fakturan, allt annat som ska finnas finns dock, som rätt org-nr och namn och rätt uppdelning av arbete och material för ROT-avdrag. Enligt vårt avtal som vi skrivit med entreprenören så framgår det att företaget har F-skatt och av allabolag.se är också företaget registrerat för F-skatt.

Vad ska jag göra? Ska jag begära en ny faktura? Eller räcker det att det är reglerat i vårt avtal att de har F-skatt (samt att jag kollat och skärmdumpat allabolag.se)?

bara betala... precis som du skriver så har de ju F-skatt när du kollar allabolag.se

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
Tack! Nån mer som har synpunkter?

Jag håller med, det är bara betala och spara avtalet, då kan ni alltid påpeka att ni alltid trott de har haft F-skatt (vilket de verkar ha).

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
O
Är du väldigt orolig så kolla med skatteverket....
Men jag ser inga problem med att betala...

• Gilla
frihopper
  • Laddar…
fast det är väl ett formkrav att fskatt ska finnas med på fakturan att bolagsuppgifterna är samma som bolaget är registrerat med plus att uppgifter om vem fakturan är ställd till ska vara korrekta etc.
om dom kraven inte är uppfyllda här på jobbet så skickas fakturan tillbaks med ett påpekande att vi inte får ta in den i våra system om den inte är korrekt

Det är rekommenderat att det ska stå med, men jag tror inte att det är något krav. Som jag fattar det så står det på fakturan för att du som kund ska få större förtroende för dem och känna dig lugn. Bra att du kollar och om jag hade varit du så hade jag bett om en ny faktura där de står klart och tydligt att de har f-skatt. Man kan aldrig vara nog försiktig. Här finns en lista på andra saker som ska stå med på fakturan.

Nu låter det ju iofs. som att det är OK. Men hypotetiskt sett så har firman blivit av med sin F-skatt nyligen.

Det som kan hända (dock lite av att måla f...n på väggen), är att om firman saknar F-skatt, så anses du skattemässigt vara arbetsgivare, och är då skyldig att göra skatteavdrag.

Om du betalar ut 100 000 som "lön", då anser skatteverket att du har betalat ut 100 000 i nettolön efter skatteavdrag. Och de kan kräva in skatten från dig. För en engångslön på drygt 100 000 skall du dra av typ 25%. Så skatteverket anser att du betalat en lön på 133 000 (25% avdrag på 133 000 ger 100 000).

På dessa 133 000 får du dessutom betala arbetsgivaravgifter på ca 30%, ytterligare ca 40 000.

Ärligt talat så tror jag inte det spelar nån roll vad det står på fakturan. Man måste som kund kolla själv vad som gäller vid köptillfället. Blir företaget av med fskattsedeln så tror jag knappast att det är juridiskt hållbart även om det står så på fakturan. Det har nog ingen betydelse för skv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.