T twallsten skrev:
Nej, jag gav upp och köpte en han-modul billigt på blocket. Lagen börjar ju inte gälla förrän 2025 så får se vad de gör då. Fick ganska trevliga svar först men sen när det väl kändes som de insåg att de ev kommer få ett problem så blev det tyst.
Är installationen så enkel som den verkar? Bryta plombering och trycka i?

Tänker testa driva lastbalanseraren med powerbank, vad tror ni?

//Björn

T twallsten skrev:
Nej, jag gav upp och köpte en han-modul billigt på blocket. Lagen börjar ju inte gälla förrän 2025 så får se vad de gör då. Fick ganska trevliga svar först men sen när det väl kändes som de insåg att de ev kommer få ett problem så blev det tyst.
nu är det 2025. har du orkat rota i vad de ställt till för sig?

Här ute har Ellevio bytt alla mätare som inte hade HAN-port oavsett hur nya de var.

B bjoesk skrev:

//Björn
Ang installationen så ja, plug and play

• Gilla
bjoesk
  • Laddar…
T twallsten skrev:
Ang installationen så ja, plug and play
Bryta strömmen eller bara att plugga i?

pdov
B bjoesk skrev:

//Björn
Jag drev en Homewizard P1 ett par månader genom att växla mellan olika powerbanks men jag tröttnade på det och lät en elektriker sätta dit ett uttag i skåpet.

• Gilla
bjoesk
  • Laddar…
Ett annat sätt att angripa saken kan ju vara att förlänga kabeln för HAN-signalerna om man på det viset får utrustningen till en plats där det finns ström, wifi-täckning, nätverksuttag eller vad det är som saknas. Hade dålig WiFi täckning när min Homewizard P1 satt i fasadskåpet så via en 3m lång kabel och ett skarvstycke hamnade den inne i garaget där täckningen var betydligt bättre.

• Gilla
bjoesk
  • Laddar…
A alfista skrev:
Ett annat sätt att angripa saken kan ju vara att förlänga kabeln för HAN-signalerna om man på det viset får utrustningen till en plats där det finns ström, wifi-täckning, nätverksuttag eller vad det är som saknas. Hade dålig WiFi täckning när min Homewizard P1 satt i fasadskåpet så via en 3m lång kabel och ett skarvstycke hamnade den inne i garaget där täckningen var betydligt bättre.
Tack för tipset, tänker att det är lättare när jag kan göra det ingreppet själv. Har rj12 ur hanporten, behövs speciell kanel när användning utomhus?

Helst ska det vara en kabel som är godkänd för utomhus, kabeln bör klara solens UV-strålar.

Det är bara fyra trådar som behövs för själva dataöverföringen.

• Gilla
bjoesk
  • Laddar…
Visst är UV-beständig kabel bäst, i synnerhet om den sitter i söderläge med direkt solljus på, men jag misstänker att även en kabel för inomhusbruk håller ett bra tag om man låter den vara ifred, och ger den upp efter fem, tio år så är kostar en ny inga stora pengar. Gav 79 spänn för en kontakterad på Kjell&Co.

• Gilla
bjoesk
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.