11 592 läst ·
68 svar
12k läst
68 svar
Uppfyller elmätare utan HAN-port den nya lagen?
Är installationen så enkel som den verkar? Bryta plombering och trycka i?T twallsten skrev:
Tänker testa driva lastbalanseraren med powerbank, vad tror ni?
//Björn
nu är det 2025. har du orkat rota i vad de ställt till för sig?T twallsten skrev:
Här ute har Ellevio bytt alla mätare som inte hade HAN-port oavsett hur nya de var.
Jag drev en Homewizard P1 ett par månader genom att växla mellan olika powerbanks men jag tröttnade på det och lät en elektriker sätta dit ett uttag i skåpet.B bjoesk skrev:
Ett annat sätt att angripa saken kan ju vara att förlänga kabeln för HAN-signalerna om man på det viset får utrustningen till en plats där det finns ström, wifi-täckning, nätverksuttag eller vad det är som saknas. Hade dålig WiFi täckning när min Homewizard P1 satt i fasadskåpet så via en 3m lång kabel och ett skarvstycke hamnade den inne i garaget där täckningen var betydligt bättre.
Tack för tipset, tänker att det är lättare när jag kan göra det ingreppet själv. Har rj12 ur hanporten, behövs speciell kanel när användning utomhus?A alfista skrev:Ett annat sätt att angripa saken kan ju vara att förlänga kabeln för HAN-signalerna om man på det viset får utrustningen till en plats där det finns ström, wifi-täckning, nätverksuttag eller vad det är som saknas. Hade dålig WiFi täckning när min Homewizard P1 satt i fasadskåpet så via en 3m lång kabel och ett skarvstycke hamnade den inne i garaget där täckningen var betydligt bättre.
Visst är UV-beständig kabel bäst, i synnerhet om den sitter i söderläge med direkt solljus på, men jag misstänker att även en kabel för inomhusbruk håller ett bra tag om man låter den vara ifred, och ger den upp efter fem, tio år så är kostar en ny inga stora pengar. Gav 79 spänn för en kontakterad på Kjell&Co.
Klicka här för att svara