Lite smått besviken på Miljöteknik i Ronneby som nu installerar nya elmätare i Blekinge av märket Kamstrup och utan Hanport. De hänvisar till att kunden själv får köpa det. Är det ok?

Enligt vad jag hittat så säger lagen detta typ.

2. Elmätaren ska utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard som möjliggör för kunden att ta del av mätuppgifterna i nära realtid.

Det anser inte jag den gör utan han-port och att det är enkelt att köpa och installera köper jag inte riktigt... Elmätaren ska ju tillhandahållas av nätbolaget. Nån som hört om liknande eller har någon juridisk kunskap?

L least skrev:
Så värst dyr var den väl inte?
[länk]
Sa aldrig att den var jättedyr, men blir mer en princip att kommunen här lägger över en kostnad på skattebetalarna som de inte får. Hade varit helt fine med att man får begära en och då få den gratis så att man inte utrustar mätare i onödan.

Tommty
Hade en diskution med en tidigare granne om detta då de också fick kamstrupmätare utan HAN port.

Det svaret han fick då när han hade kontakt med sitt nätbolag var just att möjligheten finns. Men att du själv behöver köpa tillbehöret.

Men kan tycka det är riktigt snålt då majoriteten(?) av nätbolag köper med möjlighet att koppla in direkt.
Vår kamstrup mätare hade HAN port redan monterad.

Miljöteknik kanske är oroliga över vad resultatet kan bli i huvuddomstolen så de försöker snåla in allt vad de kan?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T twallsten skrev:
Sa aldrig att den var jättedyr, men blir mer en princip att kommunen här lägger över en kostnad på skattebetalarna som de inte får. Hade varit helt fine med att man får begära en och då få den gratis så att man inte utrustar mätare i onödan.
Men snälla, det måste väl vara du som har ett intresse av att få mätresultaten som ska betala den extra utrustningen. Dom allra flesta har inte det önskemålet och då ska dom naturligtvvis inte vara med och betala för din hobby.

• Gilla
  • Älska
ViktorHg och 4 till
  • Laddar…
T twallsten skrev:
Elmätaren ska utrustas med ett kundgränssnitt som stöds av en öppen standard som möjliggör för kunden att ta del av mätuppgifterna i nära realtid.
Fråga nätägaren om dokumentation för det gränssnitt som sitter i den levererade mätaren så du kan tillverka din egen HAN-modul. Om de inte kan leverera detta och dimensioner på modulen är det inte en öppen standard (med modulen man kan köpa till är det en öppen standard).

• Gilla
  • Haha
hempularen och 10 till
  • Laddar…
Tommty
E elmont skrev:
Men snälla, det måste väl vara du som har ett intresse av att få mätresultaten som ska betala den extra utrustningen. Dom allra flesta har inte det önskemålet och då ska dom naturligtvvis inte vara med och betala för din hobby.
Samtidigt som elbolagen går ut med information att kunder ska förstå lära sig mer förbrukning, minska topparna, belasta nätet jämt, tillochmed börjar bestraffa folk med okunskap.

Men att skicka med en mätare för 200kr ex.moms efter upphandlig för att enkelt förse folk med kunskap och intresse går inte.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Nja eftersom lagen säger att det ska finnas så är det ju inte riktigt upp för dem. Jag vill installera en effektvakt så jag slipper höja huvudsäkringen, något som verkligen är i deras intresse.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
N
Konstigt att nätföretagen väljer olika lösningar. På de mätare Vattenfall installerar finns en HAN-port.
Enda som behövs är att Vattenfall Eldistribution aktiverar porten efter önskemål från kunden.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T twallsten skrev:
Nja eftersom lagen säger att det ska finnas så är det ju inte riktigt upp för dem. Jag vill installera en effektvakt så jag slipper höja huvudsäkringen, något som verkligen är i deras intresse.
Och Tommty
Och det är ju inga problem att montera en effektvakt utan att ha en HAN-pot. Det har jag gjort sedan långt före digitala elmätare. Och du har ju en möjlighet att montera en HAN-port om du så önskar, men du vill att någon annan ska betala?
Och nätägaren har knappast nått problem med din huvudsäkring utan det är du som ev har det "problemet".

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
De har väl till 2025 på sig, så just nu är det kanske inte så mycket att göra. Det är bara och ringa dem 2 januari 2025.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
Vi fick en sådan mätare nyligen, utan modul.
Men här kunde man traska in till kommunala elnätsbolaget och hämta ut en modul "vill du ha en RJ12 eller RJ45?"

S sjoelund skrev:
Fråga nätägaren om dokumentation för det gränssnitt som sitter i den levererade mätaren så du kan tillverka din egen HAN-modul. Om de inte kan leverera detta och dimensioner på modulen är det inte en öppen standard (med modulen man kan köpa till är det en öppen standard).
Yepp, redan gjort:). Och de
S sjoelund skrev:
S sjoelund skrev:
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi fick en sådan mätare nyligen, utan modul.
Men här kunde man traska in till kommunala elnätsbolaget och hämta ut en modul "vill du ha en RJ12 eller RJ45?"
Ja det låter som det är så det borde vara typ

Det finns inget krav på vilket gränssnitt det ska vara. Men det ska vara öppet, är det inte en öppen standard utan modulen så måste de nog leverera en sådan utan extra kostnad.

S sjoelund skrev:
Precis. Jag kan inte se att en juridisk prövning skulle acceptera: "Den levereras iofs inte med en öppen standard (utan en proprietär) men du kan köpa till grejjor som gör det" som tillräckligt för "Skall levereras med en öppen standard".

• Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.