Hej,
Vi håller som bäst på att planera en attefallare och har konstaterat att vårt befintiga hus behöver uppfylla minst EI30 för den placering vi vill ha. Befintliga huset är 100+ bast och består av (utifrån och in) Kalkputs ca 30mm, Gammal spontad träfasad 25mm, spontade plank 70mm, luftspalt ("isolering") 10mm (med sågspån på sin ställen men mest luft), spontat 25mm, gips 12mm.
Har sökt, letat, ringt, frågat men hittar bara ett exempel på Dafos hemsida att 50mm spontade plank i sig är EI30.
Nästa steg bli att anlita en brandkonsult men man är ju bra sugen på att veta redan nu (semestrar så svårt att hitta någon). Tack på förhand

Rickard.
Jag kan inte heller räkna på det och således kan jag inte "bevisa" något men det är helt orealistiskt att väggen inte skulle uppnå ei30 med tanke på vad som jag vet gör det.

Du kan testa googla "additionsmetoden brand" om du vill ge det ett försök.

• Gilla
ElFeo2
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Jag kan inte heller räkna på det och således kan jag inte "bevisa" något men det är helt orealistiskt att väggen inte skulle uppnå ei30 med tanke på vad som jag vet gör det.

Du kan testa googla "additionsmetoden brand" om du vill ge det ett försök.
Det finns mycket kurser och böcker om hur man räknar men hittar väldigt torftigt med information online. Sen måste man fortfarande veta varje material och hittar inte det heller. Spontant håller jag med dig att det ” borde” uppfylla…

När jag byggde garaget nära huset ställdes inga krav på det befintliga huset. Garaget däremot skulle uppfylla ei30.
Så räcker det inte med att Attefallaren byggs med ei30?

M Mellanbarn skrev:
När jag byggde garaget nära huset ställdes inga krav på det befintliga huset. Garaget däremot skulle uppfylla ei30.
Så räcker det inte med att Attefallaren byggs med ei30?
Tyvärr inte, attefallare är småhus så klassas annorlunda och det är kombinationen av närhet både hit och dit som höjer kraven (eller EI60 på attefallaren men då blir det krångel med fönster etc). Det är min fru som är experten på att det behövs så har inte detaljerna dock (arkitekt, något CAD-program som tar fram kraven). Tyvärr så meddelar hon "jag var tvungen att räkna på sånt här i skolan men ingen aning om hur", kan inte klandra henne för det :)

Ser man på. Då är det bara att vara glad att det är ert egna hus som ligger nära, hade ställt till det om ni fått lov av grannen att bygga nära dens hus. 😀

M Mellanbarn skrev:
Ser man på. Då är det bara att vara glad att det är ert egna hus som ligger nära, hade ställt till det om ni fått lov av grannen att bygga nära dens hus. 😀
Det är tyvärr också fallet. Men åt det hållet har vi inte behov av fönster så då löser det sig genom högre klassning på attefallaren åt det hållet. Förjävla krångligt det här i varje fall…

Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har kastat upp en PDF från Paroc, där additionsmetoden finns i slutet av dokumentet.
I detta inlägg:
[länk]
Tack, kanske kan jag få till det med den men frågan är om massiv spontad trävägg räknas som träbaserad skiva, har ju liksom inga moderna material i mitt hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.