linneac linneac skrev:
Jättefint kök! Och du verkar ha rätt inställning till renovering av det.
Kunde vara en idé att tapetsera speglarna? Byta knoppar till glas knoppar kanske? Stående stavkakel skulle vara skitsnyggt där, eller kanske hela typ våtrumsskivor (kommer inte på vad de kallas, men finns liknande för kök) med ett passande och diskret mönster.
Fibo har köksskivor.

Stavkakel lät inte helt dumt. Klart värt att fundera på. Finns också som kitchen board i vitt och ljusgrått.

https://fibo.se/kok/

Köksbänkskiva i marmorlook, ljust hexagonalt kakel på väggen, vit mortel och skål med nötter i kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Modernt kök med ljusgrå stavkakel och vita skåp. På bänkskivan står en metallbehållare med köksredskap.
Skapa konto
Vit köksvägg med stavkakel och krämfärgad köksmaskin på marmorbänk, modern och stilren design.
Skapa konto

• Gilla
linneac
  • Laddar…
TRJBerg
Linoleummattor är mycket känsligare än vanliga plastmattor.
Har linoleum själv.
Det räcker att jag ställer ner en vattenskål på golvet för katterna och nästa dag är det en grå fläck där vattenskålen stått.
Har värre historier än det, men det får räcka.

Byter jag någon gång blir det 100% plastmatta.

• Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Såhär i efterhand så inser jag hur funktionell mammas gamla diskbänk helt i stål var - blev lite nostalgisk när jag såg en original diskbänk igen…

• Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
D Dortmunder DAB skrev:
Såhär i efterhand så inser jag hur funktionell mammas gamla diskbänk helt i stål var - blev lite nostalgisk när jag såg en original diskbänk igen…
Riktiga diskbänkar av rostfritt stål med uppvikt kant i fronten är tidlöst och outslitligt. Polerar man upp den med autosol så blir den jättefin också. Håller livet ut.

• Gilla
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
C Cederbergskan skrev:
[bild]Kakelinspiration!
Snyggt! Jag gillar den öppna hyllan; det vill jag också ha. Var och vad har du köpt den och hur är den monterad? Och vad har du för belysning?🤩

Vi har haft en plastmatta i en lägenhet. Aldrig mer plastmatta. Det finns olika mer eller mindre bra mattor, vår var rekommenderad av mattläggaren. Det räckte att tappa en vanlig bordskniv så blev det ett jack. Jag har suttit i många olika kontorsbyggnader som alla hade linoleummattor. De blev lite slitna efter många år men belastningen var stor och de såg ganska ok ut trots lite slitna i ytan. Linoleummattorna brukade tvättas och bonas med maskin en gång per år och blev då nästan som nya.

Hemma föredrar jag trägolv och helst ek, bok eller ask som är hårda och tåliga samt kan slipas om och lackas eller oljas flera gånger innan allt behöver läggas om. Hack från tappade redskap går att reparera genom att t ex blanda slipdamm från samma material med trälim vilket ger en helt osynlig lagning.

Petrann Petrann skrev:
Snyggt! Jag gillar den öppna hyllan; det vill jag också ha. Var och vad har du köpt den och hur är den monterad? Och vad har du för belysning?🤩
Ehh, jag letade bara en fram en bild på nätet. Så jag kan tyvärr inte svara på dina frågor…Inser att det inte var helt ok. Ber upphovsmannen/kvinnan 1000 gånger om ursäkt!

pelpet pelpet skrev:
Alla tankar är välkomna. Frågor, funderingar, inspirationsbilder osv.
Något av det mest fantastiska kök jag har sett. Det är så snyggt så man blir yr.

Fräscha upp utan att röra strukturer och färgskalor för mycket skulle jag säga.

• Gilla
pelpet
  • Laddar…
Vita vitvaror ser inget vidare ut i den miljön. Rostfritt skulle se bättre ut, men även designen är lika viktig.

Förslag:

Fläkt - Franke 1200B. Har en snygg vinklad front med retrokänsla.

Spis - T.ex Bosch HKR39A250W. Snygg med vanliga vridreglage.

Diskmaskin - Electrolux kanske? Nästan vilken som helst i rostfritt.

• Rostfri spis med digital display och vridreglage, förmodligen Bosch-modellen HKR39A250W, designad för att passa moderna kök.
  • Rostfri köksfläkt med vinklad front och retrokänsla, designad för kök med modern estetik.
  • Gilla
  • Ledsen
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Kaklet är inte snyggt, det stämmer.

Jag skulle föreslå Etnia Blanco 13x13 cm. Blank med en svag "sarg" runtom som gör det till något annat än bara ett vitt kakel. Formatet 13x13 ger också en helt annan känsla. Mer sofistikerad än folkhemmets 15x15.

Måste ses i verkligheten för att man fullt ut ska fatta hur läckert det är.

• Vitt kakel i formatet 13x13 cm med svag "sarg", ger en sofistikerad känsla jämfört med traditionella 15x15 cm kakel.
    Skapa konto
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Jaco Bosco Jaco Bosco skrev:
Kaklet är inte snyggt, det stämmer.

Jag skulle föreslå Etnia Blanco 13x13 cm. Blank med en svag "sarg" runtom som gör det till något annat än bara ett vitt kakel. Formatet 13x13 ger också en helt annan känsla. Mer sofistikerad än folkhemmets 15x15.

Måste ses i verkligheten för att man fullt ut ska fatta hur läckert det är.
Tack för tre bra input.

Du har nog rätt i att rostfritt skulle vara snyggare. Tyvärr är vitvarorna rätt nya men det kanske kan vara värt att fundera över ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.