2 715 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Uppdaterad kalkyl om importerat byggande
Byggarn sa 50% på 10-13000:-/m2 om man bygger utländskt, enligt arkitekt ska det vara 50% på byggarna och 25% på material, fast han kunde hitta 2 polacker för 70:-/timme sa han...
Materialkostnad är 50%, folket kostar 50% sa han som tillade att man ska räkna med 25% överkostnad på sin kalkyl, då slutar det ändå på 9000 inkl. import.
Och lösvirke kostar samma som byggsatser?
Innepool på 10x5 meter hade kostat 1,5 miljon sa han.
Om vi bantar bort innepool så man går ner från 400m2 till 350 totalyta, skulle det sluta runt 4 miljoner omräknat på 10.000:-/m2, då måste tomten nästan vara gratis men kostar ev. 2,5 så man slutar mellan 6-7, det är svårt att få tillbaks igen inom överskådlig tid.
Har jag räknat rätt eller rätt ???
Materialkostnad är 50%, folket kostar 50% sa han som tillade att man ska räkna med 25% överkostnad på sin kalkyl, då slutar det ändå på 9000 inkl. import.
Om vi bantar bort innepool så man går ner från 400m2 till 350 totalyta, skulle det sluta runt 4 miljoner omräknat på 10.000:-/m2, då måste tomten nästan vara gratis men kostar ev. 2,5 så man slutar mellan 6-7, det är svårt att få tillbaks igen inom överskådlig tid.
Har jag räknat rätt eller rätt ???
Jättesvårt att säga utifrån dina lite knapphändiga uppgifter. Vet inte om jag förstod allt. Säg till i så fall.Annaman skrev:Byggarn sa 50% på 10-13000:-/m2 om man bygger utländskt, enligt arkitekt ska det vara 50% på byggarna och 25% på material, fast han kunde hitta 2 polacker för 70:-/timme sa han...
Har jag räknat rätt eller rätt ???![]()
Fast om vi tittar på dina 350 kvm först:
Badrum och kök brukar vara de dyraste rummen. Om man utgår från att du inte har fler badrum än en 200 kvm villa. Jag påstår att man som privatperson kan bygga en villa på c:a 200 kvm för c:a 6-7.000 SEK/kvm inklusive grund med hög standard om man bygger lösvirke och leder bygget själv. Ju fler kvadratmeter desto mindre kostnad/kvm. Speciellt om antalet kvm badrum/kök är konstant. Mao kan du komma ner i dina tidigare efterfrågade 5.000 SEK/kvm om du bygger så pass stort. Det som talar emot det är att detta är ditt första bygge. Då gör man oftast fler dyrare misstag.
Dock tror jag att antalet timmar blir fler om du bygger med polacker jämfört med svenskar.
mvh
David
Ett bad och en extra toa bör väl räcka. Misstagen kanske man kan stöta på här om folk vågar skriva ner dom. Vi har inte bråttom men möjliigen ont om tid ibland och ska bo i huset intill bygget 8)David skrev:Jättesvårt att säga utifrån dina lite knapphändiga uppgifter. Vet inte om jag förstod allt. Säg till i så fall.
Fast om vi tittar på dina 350 kvm först:
Badrum och kök brukar vara de dyraste rummen. Om man utgår från att du inte har fler badrum än en 200 kvm villa. Jag påstår att man som privatperson kan bygga en villa på c:a 200 kvm för c:a 6-7.000 SEK/kvm inklusive grund med hög standard om man bygger lösvirke och leder bygget själv. Ju fler kvadratmeter desto mindre kostnad/kvm. Speciellt om antalet kvm badrum/kök är konstant. Mao kan du komma ner i dina tidigare efterfrågade 5.000 SEK/kvm om du bygger så pass stort. Det som talar emot det är att detta är ditt första bygge. Då gör man oftast fler dyrare misstag.
Dock tror jag att antalet timmar blir fler om du bygger med polacker jämfört med svenskar.
mvh
David
Såg på Pedrahus, Lättbetong verkar lätt men mkt dyrare?
Klicka här för att svara