8 724 läst ·
37 svar
9k läst
37 svar
Uppdatera panncentral från 1944 till 2015 - behöver råd och tips
Vill bara säga att de där pannorna är smycken
Skulle vara riktigt synd om de hamnar på tippen. Kanske kan vedpannan ge acceptabel prestanda med acctank och turbulatorer. Jag eldade många år i en urgammal kökspanna och man eldade ofta men faktiskt med hyffsad verkningsgrad. Ser att ni eldar briketter. Pellets kanske kan vara ett alternativ eller komplement. Jag har eldat pellets öst in i kamin. Brinner bra och länge. Eller en kpl anläggning med skruv o brännare.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det ser ut som om det finns en lucka av något slag på oljepannan?
Skulle det gå att koppla en förugn till den?
Det och acktank tror jag är den bästa början. Jag skulle även låta varmvattnet gå genom acktanken innan det går genom varmvattensberedaren.
Skulle det gå att koppla en förugn till den?
Det och acktank tror jag är den bästa början. Jag skulle även låta varmvattnet gå genom acktanken innan det går genom varmvattensberedaren.
Jag tycker att ni kan köra på med denna anläggning första vintern, eller kanske med en acc-tank och dragbegränsare som tillägg, även om ni får elda lite extra.
Bo in er i huset först och kolla om det är nåt annat som är mer akut, sen kan ni fixa värmeanläggningen nästa sommar istället.
Bo in er i huset först och kolla om det är nåt annat som är mer akut, sen kan ni fixa värmeanläggningen nästa sommar istället.
Om du inte har massor av fri vet skulle jag satsa på pellets, gjorde det själv efter 2 månader med ved. Pelletts på vintern och el bredare av VV på sommaren. Smidigt, köpte en beg NIBE villa för 4000 nu, jag byter ut men 33 år gamla kombi panna, brännare köpte jag för 2 år sen, 15000 för en beg, med nytt förråd och skruv, installerat och klart. Så mindre än 20 papp än så länge, nu kommer det väl till lite för inkopplingen. Jag har massor med ved men tänker att det blir bra för en framtida braskamin. Så ser min plan ut.
Bra tankar! Denna panna får nog bli kvar med kompletterande tankar, så får vi se om detta kan lagra och hålla värmen kring ett dygn i alla fall.
Det finns inte så mycket utrymmer för turbulator mellan de 4 vattenribborna i toppen. men kanske går att montera något inuti. Nu när jag spanat närmare på pannan så ser hela fronten med luckor ner till botten avmonteringsbara, så jag kan nog i stort sett bygga en egen insats och göra om pannan i sommar.
:wow:
Det är talg som isolerar rören, pannan är inte särskilt isolerad utan sitter endast skyddsplåtar runt om på den. Sot-locket på pannan är inte heller isolerad mer än den 5 mm metallskiva och gjutjärnslock som finns under.
De asbets som fanns var i taket i gamla garaget, nu mer nytt utan asbets
Verkar som man har kostat på huset en del när det byggdes ändå
Vore kul att bygga om den till en lite mer effektiv panna (om de skulle behövas).
Lite bilder för den glade:
Oljepannans? skylt som ramlat av, någon som kan tyda för en blind:
Vedpannans skylt tyda även här?:
Borde kunna sätta ett motdragsspjäll på denna sotlucka, det rökte in när jag öppnade denna fullt. Vilket borde innebära vad ni nämnt här innan i tråden.
Tyvärr har denna shunta rostat fast men vad gör det, den står okej just nu känns det som. Får bli ett senare problem.
Har vid tiden för inlägget eldat på i 7 timmar (4 timmar vid bilden) och har fått upp temp på pannan och element till 70 grader, huset ca 20 grader från... 10 nu när vi vart bortresta över helgen. man skulle kunna höfta på att vvb å hus blivit värmt med 3 luftgrader i timmen på full effekt och 200l tanken vvb med ca 10 grader i timmen. :xhttps://bhstatic.se/smilies/w00t.gif
Spännande att se vad denna slukar i vinter, kanske både en och annan skog? :wow:
Jag har testat nu, rostern är helt slut så luften går inte riktigt igenom den som önskat, får bli en ny i veckan.frlise skrev:Sen finns det ju en del saker man kan göra för öka verkningsgraden på en överförbränningspanna:
1. Tänd i toppen, när du fått upp värme stryp primärluften men inte helt, full öppning på sekundärluften
2. Installera motdragslucka
3. Bygg turbulatorer som du sätter i rökgasgångarna
4. Sota inte ur pannan i brännutrymmet om den är vattenmantlad(detta ökar oftast verkningsgraden då mer rökgaser antänds pga högre temperatur)
5. Sota ur rökgångarna ofta
Tror du kan få mycket bättre verkningsgrad än idag med dessa tips.
Lycka till!
Det finns inte så mycket utrymmer för turbulator mellan de 4 vattenribborna i toppen. men kanske går att montera något inuti. Nu när jag spanat närmare på pannan så ser hela fronten med luckor ner till botten avmonteringsbara, så jag kan nog i stort sett bygga en egen insats och göra om pannan i sommar.
:wow:
Oroa dig inte, asbets var det första jag kontrollerade i huset innan.. (vi har precis fått barn sedan 1 månad tillbaka).frlise skrev:
Det är talg som isolerar rören, pannan är inte särskilt isolerad utan sitter endast skyddsplåtar runt om på den. Sot-locket på pannan är inte heller isolerad mer än den 5 mm metallskiva och gjutjärnslock som finns under.
De asbets som fanns var i taket i gamla garaget, nu mer nytt utan asbets
Verkar som man har kostat på huset en del när det byggdes ändå
Har funderat på det också men de ska nog gå, är precis 2m i takhöjd i källaren, men har väldigt gott om utrymme på bredden.kulle skrev:
Ja nu när jag fått lite reflektioner om pannan så kanske de inte är så dumt att behålla den. Och vad jag upptäckt så verkar det vara en modulpanna så att man kan skruva loss fronten och flytta på saker och tingBjober skrev:Vill bara säga att de där pannorna är smyckenSkulle vara riktigt synd om de hamnar på tippen. Kanske kan vedpannan ge acceptabel prestanda med acctank och turbulatorer. Jag eldade många år i en urgammal kökspanna och man eldade ofta men faktiskt med hyffsad verkningsgrad. Ser att ni eldar briketter. Pellets kanske kan vara ett alternativ eller komplement. Jag har eldat pellets öst in i kamin. Brinner bra och länge. Eller en kpl anläggning med skruv o brännare.
Tanken har slagit mig, har snabbt kollat på blocket och google, på nätet hittar man väl ganska allmänt negativt om förugn men jag vet inte. Vad har ni för erfarenheter?Hyltran från Veglemyren skrev:
Det lär bli så, frågan är om jag ens får tid till att sätta in en acc-tank nu men viljan är stark! Just nu så går det åt en del ved att småelda hela tiden, men med en tank kanske jag sparar några timmar på det.Vasara skrev:
Lite bilder för den glade:
Oljepannans? skylt som ramlat av, någon som kan tyda för en blind:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedpannans skylt tyda även här?:
Logga in
Skapa konto
Borde kunna sätta ett motdragsspjäll på denna sotlucka, det rökte in när jag öppnade denna fullt. Vilket borde innebära vad ni nämnt här innan i tråden.
Logga in
Skapa konto
Tyvärr har denna shunta rostat fast men vad gör det, den står okej just nu känns det som. Får bli ett senare problem.
Logga in
Skapa konto
Har vid tiden för inlägget eldat på i 7 timmar (4 timmar vid bilden) och har fått upp temp på pannan och element till 70 grader, huset ca 20 grader från... 10 nu när vi vart bortresta över helgen. man skulle kunna höfta på att vvb å hus blivit värmt med 3 luftgrader i timmen på full effekt och 200l tanken vvb med ca 10 grader i timmen. :xhttps://bhstatic.se/smilies/w00t.gif
Logga in
Skapa konto
Spännande att se vad denna slukar i vinter, kanske både en och annan skog? :wow:
Logga in
Skapa konto
Vad har du för rökgastempertur efter pannan, in till skorstenen?
Jepp en motdragslucka går fint att montera där sotluckan sitter. (Ska ta en kik i garaget om jag hittar en, har för mig att de är dyra att köpa nya)
Jepp en motdragslucka går fint att montera där sotluckan sitter. (Ska ta en kik i garaget om jag hittar en, har för mig att de är dyra att köpa nya)
Redigerat:
Inte en blekaste, förmodligen ganska hög, röret från pannan till skorstenen är stekhett och muren är väl 40-grader. Ovan skorstenen är det gräns till vit rök/genomskinlig. Hm kan va intressant! Kan jag få en längre brinntid på det jag slänger in så är jag glad, för jag tycker de brinner opp ganska fort. Får ösa in mer briketter efter bara 5-6 timmar om jag ska komma upp i 80-grader.magnetens skrev:
Väldigt bra skulle jag säga, när jag stänger av cirkulationspumpen så fylls vvbn nästan snabbare. Förmodligen då det inte tvingas runt upp i elementen via den "sämre" shunten som sitter där idag. Det blir lite knäppt flöde när det är en strypning på ett av rören där nere som jag inte fått ordning på.pelpet skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Om röken är vit eller genomskinlig så eldar du ganska brajaob skrev:
Men jag skulle inte var så himla orolig, därför att en betydande del av den värme som pannan "läcker/spyr/blöder/slösar" upp i skorstenen kommer ändå huset till godo därför att den stannar i skorsten och värmer huset. Har du ingen sotlucka, som är placerad under pannan, som du kan ställa upp för att få lite sämre drag? Får man göra så?
Det är sant att en del värme stannar kvar i skorstenen, de stora förlusterna man avser är dock de sk rökgasförlusterna dvs all den varma röken som lämnar skorstenen vilket är ganska många m3 varm luft.
Ett minskat drag genom pannan minskar ju flödet av varm rökgastempertur ut på toppen av skorstenen, samtidigt blir förbränningen lite lugnare med mindre drag och mer värme hinner att tas upp av pannan och varje vedinlägg kommer att vara längre.
Hittade en tigex 25 motdragslucka på vinden, du har PM bara att tjoa till om du är intresserad!
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/draglucka-tigex-25-60300.html
Ett minskat drag genom pannan minskar ju flödet av varm rökgastempertur ut på toppen av skorstenen, samtidigt blir förbränningen lite lugnare med mindre drag och mer värme hinner att tas upp av pannan och varje vedinlägg kommer att vara längre.
Hittade en tigex 25 motdragslucka på vinden, du har PM bara att tjoa till om du är intresserad!
http://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/draglucka-tigex-25-60300.html
Redigerat:
Då har jag i gårkväll jobbat lite på tipsen och "justerat" in pannan lite till. Öppnade flödet till den andra pannan och fick bort luften i systemet vilket var skönt. De började sjuda redan vid 70 grader innan och jag förstod inte varför.. duhh.
Vidare så testade jag mig fram med en manuell motdrags-pinne... eh.. i sotluckan. och tro det eller ej, det blev rätt bra. Lugna gulblåa lågor slog upp mot vattenmanteln och gick ut i rökgången och smekte vattenrören fint. Höll sig säkert två-tre timmar till på en laddning.
Så nu blir nästa etapp jakt på ackumulatortankar
Tack till magnetens btw som hittade en bra motdragslucka som väntas på posten.
Den vackra tillfälliga lösningen:
Svårt att fota eld.. men för den mysiga stämningens skull:
Vidare så testade jag mig fram med en manuell motdrags-pinne... eh.. i sotluckan. och tro det eller ej, det blev rätt bra. Lugna gulblåa lågor slog upp mot vattenmanteln och gick ut i rökgången och smekte vattenrören fint. Höll sig säkert två-tre timmar till på en laddning.
Så nu blir nästa etapp jakt på ackumulatortankar
Tack till magnetens btw som hittade en bra motdragslucka som väntas på posten.
Den vackra tillfälliga lösningen:
Logga in
Skapa konto
Svårt att fota eld.. men för den mysiga stämningens skull:
Logga in
Skapa konto