2 049 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Uppbyggnad vägg - Tunn och lätt
Ska bygga ett väldigt enkelt hus för att sova i vår-höst. Semestern på sommaren och helg då och då vår och höst. Inget badrum och bara enklaste möjliga kök. Solceller och uppvärmningen blir en liten liten kamin.
Håller på att välja isolering och skulle behöva lite hjälp. Vad behövs(Och vilken) när det kommer till ångbroms och vindpapp?
Såhär hade jag tänkt, utifrån och in:
-Panel. Ej klart vilken.
-Ingen luftspalt.
-Någon typ av vindpapp, vad?
-95mm reglar. Icell eller hunton. Alltså cellulosa eller träfiber.
-Någon typ av duk/ångbroms, vad?
-12mm panel.
Vad tror ni, kommer det ruttna sönder direkt? Förslag på de fetmarkerade raderna?
Håller på att välja isolering och skulle behöva lite hjälp. Vad behövs(Och vilken) när det kommer till ångbroms och vindpapp?
Såhär hade jag tänkt, utifrån och in:
-Panel. Ej klart vilken.
-Ingen luftspalt.
-Någon typ av vindpapp, vad?
-95mm reglar. Icell eller hunton. Alltså cellulosa eller träfiber.
-Någon typ av duk/ångbroms, vad?
-12mm panel.
Vad tror ni, kommer det ruttna sönder direkt? Förslag på de fetmarkerade raderna?
Luftspalt ska du ha, risken finns annars att det ruttnar, spara inte de pengarna. Kör någon typ av ”windstopper” duk. Sen får jag nog säga att huset bör förses med värme året runt. Det är inte bra för ett hus att frysa. Räcker med 12 grader.
Tack för svar, har tight på bredden så vill helst inte ha något extra som bygger något. Har sett flera som sagt att det funkar utan luftspalt med så här tunna väggar och organisk isolering.J Johan456 skrev:
Har du förslag på duk? Kan man köra samma på både insidan och utsidan?
Typ denna: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...broms/vindskydd-build-och-win/p-851039-851042
Värme blir omöjligt då det står utan tillgång till el.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Luftspalten har inget att göra med vilken typ av isolering man använder eller hur tjock väggen är. Luftspalten är en del av väggens väderskydd.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Jag skulle nog påstå att luftspalten är en billig försäkring för att öka livslängden avsevärt. Även om det är en enkel byggnad så kostar den pengar att bygga så att skippa luftspalten är bara dumt.A ArneTW skrev:
Att jämföra med ett hundra år gammalt hus med en helt annorlunda konstruktion och användning är som att jämföra äpplen o päron.
Om man läser Ts planerade användning så ser jag ingen "modern" användning.
När jag bygger gör jag det med luftspalt men att det inte skulle fungera utan är ju fel.
Det dräller av träbyggnader utan luftspalt och de flesta klarar sig bra. Luftspalt är bara en av faktorerna som påverkar om du får problem men det finns ingen automatik...
Jag skulle använt asfaboard utvändigt och random ångbroms invändigt.
/ATW
/ATW
När jag bygger gör jag det med luftspalt men att det inte skulle fungera utan är ju fel.
Det dräller av träbyggnader utan luftspalt och de flesta klarar sig bra. Luftspalt är bara en av faktorerna som påverkar om du får problem men det finns ingen automatik...
Jag skulle använt asfaboard utvändigt och random ångbroms invändigt.
/ATW
/ATW
Klicka här för att svara