Skall gjuta ny källartrapp. Den gamla hade ett hålutrymme under sig. (Träformen var bitvis kvar)

Trodde i min enfald att det var fyllt med grus eller liknande under. Så vad skall man fylla med nu?? Makadam eller cellplast??
Muren runt är dränerad med pordrän.

Tomt hålutrymme under gamla källartrappan, visar murade väggar och jordig botten, del av diskussion om material att fylla med.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källartrappa under renovering, visande marken där trappan ska gjutas. Källarmuren dränerad med pordrän, träformen delvis kvar. Fråga om fyllnadsmaterial.
Skapa konto

Varför vill du fylla igen om den tidigare konstruktionen fungerat bra?

F fribygg skrev:
Varför vill du fylla igen om den tidigare konstruktionen fungerat bra?
Känns inte riktigt som det är rätt väg att gå att ha en underjordisk träform…

Den gamla formen hade sett sina bästa dagar. Blir till att bygga ny form i så fall.

Hög med gamla, söndriga träplankor på grus bredvid en vägg.
Skapa konto

En ny form vart sjuttionde år eller så tänker jag är rimligt..

F fribygg skrev:
En ny form vart sjuttionde år eller så tänker jag är rimligt..
Iof sant. Frågan är dock om det är lättare än att fylla med något 🤔

Frigolit är ju lätt och grus är billigt (men ganska tungt), vilket är viktigast?

F fribygg skrev:
Frigolit är ju lätt och grus är billigt (men ganska tungt), vilket är viktigast?
Bra reflektion. Tänker att prismässigt skiljer det inte jättemycket, men det kanske det gör.

Vad är normen idag? Tänker med fukt etc.

Skumglas kan kanske vara ett bra alternativ?

Redigerat:
M masterjohn skrev:
Bra reflektion. Tänker att prismässigt skiljer det inte jättemycket, men det kanske det gör.
Jag tänker att trä nog är billigast och har visat sej fungera bra över tid. Det är lätt att transportera och berabeta. Kanske har du redan överblivna brädor och regelstumpar som kan räcka?

Grus blir omständigt och ganska dyrt med bara nått ton om man inte redan har det hemma eller kan ha nytta av/förvara ett helt lastbilslass.

Frigolit är lätt och smidigt att transportera, men ganska skräpigt att bearbeta.

Om du har överbliven plåt eller osb bör det fungera bra ihop med trä, jag skulle inte ha några problem med att lämna kvar formen på baksidan av trappan

Magnus E K
F fribygg skrev:
Enkelt val där. Du vill inte bygga in plast i marken utan en bra anledning.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Enkelt val där. Du vill inte bygga in plast i marken utan en bra anledning.
Just i mark eller ingjutet ser jag inga stora problem med frigolit.

Många bra tankar!! Tackar ödmjukast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.