1 716 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Uppbyggnad av innerväggar
Har en fråga på innerväggar.
Det är föreskrivet
- gips
- skiva
- regel
- skiva
- gips
Vilken typ och tjocklek av gips respektive skiva bör väljas?
Kvaliteter, förhållande i tjocklek mellan gips och skiva?
Väggens totala tjocklek är 120 mm.
Det är föreskrivet
- gips
- skiva
- regel
- skiva
- gips
Vilken typ och tjocklek av gips respektive skiva bör väljas?
Kvaliteter, förhållande i tjocklek mellan gips och skiva?
Väggens totala tjocklek är 120 mm.
13mm gipsLars-Göran Lindström skrev:
10mm OSB till exempel
70mm regel
10mm OSB
13mm gips
Skulle vara en tänkbar lösning.
Det beror helt på din budget. Har du mer cash satsar du på plywood istället för klassiska OSB som skiva. Gipsskivor folk använder är i 90% av fallen standard 13mm. En del satsar på dubbelgips (istället för skiva + gips) pga. brandskydd men det finns bättre lösningar för det IMHO. På 120mm tjock vägg är det 70-reglar.
Mitt antagande har varit att skivans uppgift är att ge något att "skruva i" om man vill sätta fast något på väggen.
Gipset för att ge ett ytskickt att tapetsera/måla på.
Utifrån det hade jag väntat mig ett förslag där gipset var tunnt och skivan var tjock.
Är det ett feltänk?
Gipset för att ge ett ytskickt att tapetsera/måla på.
Utifrån det hade jag väntat mig ett förslag där gipset var tunnt och skivan var tjock.
Är det ett feltänk?
Det beror ju på vad du ska fästa i väggen? Kör du 11mm OSB bakom kan du hänga upp i stort sett allt som behövs i en vanlig lägenhet/hus. Och gips är som standard 12,5mm. Att skivan ska vara tjockare än gipset av ren princip är feltänkt av dig, olika material har olika bärighet. Men det är klart, vill du verkligen ha skivan tjockare än gipset och göra av med mer pengar kan du alltid sätta två eller ta typ 21mm plywoodLars-Göran Lindström skrev:
Vanligt väggips är 12,5-13mm normalt.Lars-Göran Lindström skrev:
Kolla runt på bygghandelns websidor så ser du.
Ok,,tackK kniv skrev:Det beror ju på vad du ska fästa i väggen? Kör du 11mm OSB bakom kan du hänga upp i stort sett allt som behövs i en vanlig lägenhet/hus. Och gips är som standard 12,5mm. Att skivan ska vara tjockare än gipset av ren princip är feltänkt av dig, olika material har olika bärighet. Men det är klart, vill du verkligen ha skivan tjockare än gipset och göra av med mer pengar kan du alltid sätta två eller ta typ 21mm plywood
När jag googlar gipsskivor ser jag ganska drastiska priskillnader på de "fina" äffärerna gentemot ,, typ byggmax.
Är det skräp det som säljs via lågprishandeln??
De skriver att skivorna uppfyller typ "klass 3" kraven.
Är det skräp det som säljs via lågprishandeln??
De skriver att skivorna uppfyller typ "klass 3" kraven.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Byggmax "sverigeskivor" är bra. Dom höga prisen på dom andra affärerna är tyvärr bara för att rymma fina rabatter framförallt till proffskunder.Lars-Göran Lindström skrev:
Samma skit i stort sett. ”Finaffärer” har ganska stora rabatter för hantverkare, därav högt pris för privatpersoner.Lars-Göran Lindström skrev:
Kan dock inte utröna om de har "falsad" kant,, vilket jag kan tycka verkar vara bra "feature".Rickard. skrev:
( om det inte står, har de väl inte det .. )
Klicka här för att svara