Hej, evigt tjat om val av material i badrum känns det som men jag har rådfrågat två olika snickare och läst olika anvisningar från tex GVK, BKR osv men blir ändå lite förvirrad.
En snickare säger att golvspån + flytspackel med armering räcker gott och en tycker att jag ska ha golvgips också för att det är på övervåning med träbjälklag. Den ena tycker att jag ska sätta våtrumssgips på (väggar och golv) och den andra säger att kartonggips duger gott då jag ska ha folietätskikt.

Såhär planerar jag att bygga upp mitt badrum;
Väggar; Reglar med cc450 (45x95), 15mm K-ply som uppfyller P30 och kortlingar bakom handfatets infästning och även duschväggarna. Därefter våtrumsgips på väggarna runt om och sedan bostik tätskiktsfolie.

Golv; Reglar med CC600 (45x220), Golvspån 22mm, våtrumsgips, golvvärme, flytspackel och sedan bostik tätskiktsfolie.

Tak; Ångspärr och Målat gips. (Ev. Våtrumsgips? kanske onödigt.)

Sen kakel + klinker på detta. Är detta ett materialrecept för ett badrum som håller 30år? Badrummet är

Inte beställt något än, bara satt upp regelverk och rörsystem så kom gärna med synpunkter.
 
Vägg kortlingar kan du hoppa över om du använder 15 plywood men det gör ju inget om dom sitter där

Golv jag skulle hoppa över golvgipset

Våtrumsgips / kartonggips på väggar... Ska man vara 100 petig så ska man välja en skiva som leverantören skriver att är lämplig för våtrum men många använder vanlig gips
 
nino nino skrev:
Vägg kortlingar kan du hoppa över om du använder 15 plywood men det gör ju inget om dom sitter där

Golv jag skulle hoppa över golvgipset

Våtrumsgips / kartonggips på väggar... Ska man vara 100 petig så ska man välja en skiva som leverantören skriver att är lämplig för våtrum men många använder vanlig gips
Kortlingar blir det bakom handfat (dubbelt) och skåp tänker jag och vid duschväggens infästning (1000mm svängdörr), kommer däremot skruva handdukstorken i plyfan med gott samvete.

Okej, varför skulle du hoppa golvgipset?

Tack för svar.
 
Redigerat:
Känns som om det blir onödig... du måste ju limma med tex ardex s48, bara skruva blir inte bra.
Lägg armering och spackla minst 13mm vid brunnen då kommer du ha 40-50mm där det är som mest och det räcker gott.

Vill du ha extra stadga så krysskolva golv reglarna eller lägg i extra så det blir cc300mm
 
nino nino skrev:
Känns som om det blir onödig... du måste ju limma med tex ardex s48, bara skruva blir inte bra.
Lägg armering och spackla minst 13mm vid brunnen då kommer du ha 40-50mm där det är som mest och det räcker gott.

Vill du ha extra stadga så krysskolva golv reglarna eller lägg i extra så det blir cc300mm
Låter vettigt. Kommer inte gipsa golvet om det ser ut nu utan lägger i reglar för att uppnå cc 300mm och sedan 22mm golvspån + ett lager spackel med armering.

Kan man lägga elektrisk golvvärmekabel direkt på golvspån? Ska givetvis kolla med tillverka innan jag beställer men rent generellt?
 
Ja är det korta svaret
Tror det är max 10w/m värmen får vara på då och 100w /m2 med betoning på tror
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.