2 088 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Uppbyggnad av badrum, material att välja
Hej, evigt tjat om val av material i badrum känns det som men jag har rådfrågat två olika snickare och läst olika anvisningar från tex GVK, BKR osv men blir ändå lite förvirrad.
En snickare säger att golvspån + flytspackel med armering räcker gott och en tycker att jag ska ha golvgips också för att det är på övervåning med träbjälklag. Den ena tycker att jag ska sätta våtrumssgips på (väggar och golv) och den andra säger att kartonggips duger gott då jag ska ha folietätskikt.
Såhär planerar jag att bygga upp mitt badrum;
Väggar; Reglar med cc450 (45x95), 15mm K-ply som uppfyller P30 och kortlingar bakom handfatets infästning och även duschväggarna. Därefter våtrumsgips på väggarna runt om och sedan bostik tätskiktsfolie.
Golv; Reglar med CC600 (45x220), Golvspån 22mm, våtrumsgips, golvvärme, flytspackel och sedan bostik tätskiktsfolie.
Tak; Ångspärr och Målat gips. (Ev. Våtrumsgips? kanske onödigt.)
Sen kakel + klinker på detta. Är detta ett materialrecept för ett badrum som håller 30år? Badrummet är
Inte beställt något än, bara satt upp regelverk och rörsystem så kom gärna med synpunkter.
En snickare säger att golvspån + flytspackel med armering räcker gott och en tycker att jag ska ha golvgips också för att det är på övervåning med träbjälklag. Den ena tycker att jag ska sätta våtrumssgips på (väggar och golv) och den andra säger att kartonggips duger gott då jag ska ha folietätskikt.
Såhär planerar jag att bygga upp mitt badrum;
Väggar; Reglar med cc450 (45x95), 15mm K-ply som uppfyller P30 och kortlingar bakom handfatets infästning och även duschväggarna. Därefter våtrumsgips på väggarna runt om och sedan bostik tätskiktsfolie.
Golv; Reglar med CC600 (45x220), Golvspån 22mm, våtrumsgips, golvvärme, flytspackel och sedan bostik tätskiktsfolie.
Tak; Ångspärr och Målat gips. (Ev. Våtrumsgips? kanske onödigt.)
Sen kakel + klinker på detta. Är detta ett materialrecept för ett badrum som håller 30år? Badrummet är
Inte beställt något än, bara satt upp regelverk och rörsystem så kom gärna med synpunkter.
Vägg kortlingar kan du hoppa över om du använder 15 plywood men det gör ju inget om dom sitter där
Golv jag skulle hoppa över golvgipset
Våtrumsgips / kartonggips på väggar... Ska man vara 100 petig så ska man välja en skiva som leverantören skriver att är lämplig för våtrum men många använder vanlig gips
Golv jag skulle hoppa över golvgipset
Våtrumsgips / kartonggips på väggar... Ska man vara 100 petig så ska man välja en skiva som leverantören skriver att är lämplig för våtrum men många använder vanlig gips
Kortlingar blir det bakom handfat (dubbelt) och skåp tänker jag och vid duschväggens infästning (1000mm svängdörr), kommer däremot skruva handdukstorken i plyfan med gott samvete.nino skrev:
Vägg kortlingar kan du hoppa över om du använder 15 plywood men det gör ju inget om dom sitter där
Golv jag skulle hoppa över golvgipset
Våtrumsgips / kartonggips på väggar... Ska man vara 100 petig så ska man välja en skiva som leverantören skriver att är lämplig för våtrum men många använder vanlig gips
Okej, varför skulle du hoppa golvgipset?
Tack för svar.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 133 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 133 inlägg
När det gäller väggen så finns ju väggkonstruktionen från Säkert vatten, säkrare än så lär man ju inte behöva bygga i alla fall: https://www.sakervatten.se/branschregler/bygg-badrummet-ratt/vatrumsinnervagg
Känns som om det blir onödig... du måste ju limma med tex ardex s48, bara skruva blir inte bra.
Lägg armering och spackla minst 13mm vid brunnen då kommer du ha 40-50mm där det är som mest och det räcker gott.
Vill du ha extra stadga så krysskolva golv reglarna eller lägg i extra så det blir cc300mm
Lägg armering och spackla minst 13mm vid brunnen då kommer du ha 40-50mm där det är som mest och det räcker gott.
Vill du ha extra stadga så krysskolva golv reglarna eller lägg i extra så det blir cc300mm
Låter vettigt. Kommer inte gipsa golvet om det ser ut nu utan lägger i reglar för att uppnå cc 300mm och sedan 22mm golvspån + ett lager spackel med armering.nino skrev:
Känns som om det blir onödig... du måste ju limma med tex ardex s48, bara skruva blir inte bra.
Lägg armering och spackla minst 13mm vid brunnen då kommer du ha 40-50mm där det är som mest och det räcker gott.
Vill du ha extra stadga så krysskolva golv reglarna eller lägg i extra så det blir cc300mm
Kan man lägga elektrisk golvvärmekabel direkt på golvspån? Ska givetvis kolla med tillverka innan jag beställer men rent generellt?
Klicka här för att svara