1 247 läst ·
14 svar
1k läst
14 svar
Gammal unken lukt
Hej,
Har köpt ett hus byggt på 40-talet.
Det är gammal tapet på väggarna, trägolv och plastmatta i köket. Självdragsventilatiln. Köket är från 90-talet.
På visning reagerade jag inte på att det luktade något speciellt men nu när vi har fått tillträde så STINKER DET! Det luktar gammal unken lukt precis när man kommer in i huset, i köket och gästtoaletten. Det blir bättre när vi vädrar men klarar inte av lukten och vet inte vad jag ska göra. Har torkat köksskåpen med ättika men lukten försvinner inte. Kan det hjälpa om vi river tapeten alternativt spacklar och målar?
Hur kan det inte ha luktat på visningen men luktar nu?
Har köpt ett hus byggt på 40-talet.
Det är gammal tapet på väggarna, trägolv och plastmatta i köket. Självdragsventilatiln. Köket är från 90-talet.
På visning reagerade jag inte på att det luktade något speciellt men nu när vi har fått tillträde så STINKER DET! Det luktar gammal unken lukt precis när man kommer in i huset, i köket och gästtoaletten. Det blir bättre när vi vädrar men klarar inte av lukten och vet inte vad jag ska göra. Har torkat köksskåpen med ättika men lukten försvinner inte. Kan det hjälpa om vi river tapeten alternativt spacklar och målar?
Hur kan det inte ha luktat på visningen men luktar nu?
Lukten kommer försvinna ju mer ni bor in er, lagar mat, tvättar, bakar, duschar. Allt ni gör som bildar andra dofter kommer snart att ta över. Nu u den akuta fasen så se till att korsvädra några gånger per dag så att luften byts ut.
Ozongenerator och det en riktig dvs ni får lämna huset och vänta en bestämd tid innan ni går in igen.
Följ anvisningarna.
Det kan behövas flera behandlingarn och det kan bli en restlukt som måste vädras ur. Vi gav upp vädringsförsöken inklusive att sätta in mekanisk ventilation och det har blivit mycket bättre.
Följ anvisningarna.
Det kan behövas flera behandlingarn och det kan bli en restlukt som måste vädras ur. Vi gav upp vädringsförsöken inklusive att sätta in mekanisk ventilation och det har blivit mycket bättre.
Ozongenerator kan ta bort ”temporär” lukt, som t ex matos, cigarettrök, avloppslukt pga att avlopp har svämmat över och man inte har fått städat bort ordentligt. Jag lånade ut min till en som behövde bli av med kraftig lukt av kremerad pizza, innan återlämning av hyrd lägenhet.
Men om det som orsakar lukten finns kvar, så kommer lukten komma tillbaka. T ex om det finns mögel, någon död mus, gamla material som av någon anledning luktar.
Om du inte kan reda ut varifrån lukten kommer/vad det är för lukt, kan du kanske testa med ozongenerator i alla rum. Sen försöka hålla dörrar mellan rum stängda, och se om lukten kommer tillbaka - och i vilket rum.
Men om det som orsakar lukten finns kvar, så kommer lukten komma tillbaka. T ex om det finns mögel, någon död mus, gamla material som av någon anledning luktar.
Om du inte kan reda ut varifrån lukten kommer/vad det är för lukt, kan du kanske testa med ozongenerator i alla rum. Sen försöka hålla dörrar mellan rum stängda, och se om lukten kommer tillbaka - och i vilket rum.
vi vädrar varje dag och det hjälper för stunden sen är lukten tillbaka igen.4774 skrev:
Vi ska måla om, hoppas att lukten försvinner då.
Vårt hus luktade en del, men lukten har (som ovan beskrivet) succesivt försvunnit. Det är dock viktigt att ni letar rätt på orsaken till lukterna. I vårt fall var det dels en skitig och muggig källare (som är helt luktfri nu efter att vi rensade ut alla gamla mattor och skit) samt vidriga heltäckningsmattor på ovanvåningen som nu är borta. Det "sipprade" lukt ner från ovanvåningen. Den lilla lukt som ev. är kvar i huset kommer försvinna när vi tar bort tygtapeter och renoverar resterande delar.
Ett trick är att prova att hälla lite desinfektionssprit i golvbrunnar/handfat för bakterier kan lukta rätt mycket och sprit brukar kunna hjälpa.Skadar inte att prova.M Mirre Jansson skrev:
En död mus luktar inte förevigt.L Lillekitte skrev:Ozongenerator kan ta bort ”temporär” lukt, som t ex matos, cigarettrök, avloppslukt pga att avlopp har svämmat över och man inte har fått städat bort ordentligt. Jag lånade ut min till en som behövde bli av med kraftig lukt av kremerad pizza, innan återlämning av hyrd lägenhet.
Försök att lokalisera lukten, annars går det ju inte att veta om det hjälper att måla/tapetsera om.
Kom ihåg att rengöra innertaken ockaå om ni ska sanera ytskikt. Vi använde Beckers målartvätt på sprayflaska som bildar ett skum. Bara att spraya i taket (skyddsglasögon på!), låta verka en stund och torka av med sån där platt mikrofibermopp på skaft. Vi fick köra 2-3 gånger innan skummet slutade bli gult 🤢
Vi använde samma medel på målade väggar och snickerier. Köksluckorna skrubbade jag med Cif cream tills de slutade kännas klibbiga av gammalt flott och damm, också 2-3 gånger.
Kom ihåg att rengöra innertaken ockaå om ni ska sanera ytskikt. Vi använde Beckers målartvätt på sprayflaska som bildar ett skum. Bara att spraya i taket (skyddsglasögon på!), låta verka en stund och torka av med sån där platt mikrofibermopp på skaft. Vi fick köra 2-3 gånger innan skummet slutade bli gult 🤢
Vi använde samma medel på målade väggar och snickerier. Köksluckorna skrubbade jag med Cif cream tills de slutade kännas klibbiga av gammalt flott och damm, också 2-3 gånger.
Produkter som diskuteras: "skyddsglasögon"
Skyddsglasögon
Skyddsglasögon är ett oumbärligt tillbehör för att skydda dina ögon från potentiella skador orsakade av skräp, damm, kemikalier eller intensivt ljus under arbete. Vårt sortiment av skyddsglasögon erbjuder högkvalitativa produkter som
Läs mer
Hur har det gått - har lukten försvunnit, eller finns den kvar? Har ni rett ut vad den beror/berodde på?
Hej!L Lillekitte skrev:
På entréplan har det gått bra, lukten försvann när vi spacklade och målade. Vi passade även på att byta golv när vi ändå höll på
Lukten är tyvärr kvar i ena sovrummet i källaren, den försvann inte när vi målade (med öppen färg) och jag blir snart tokig. Alla som kommer till oss tycker inte att det luktar fukt eller mögel (fuktvärden visar bra). Luktar typ läder, kan inte riktigt beskriva lukten. Funderar på att ta dit någon från Anticimex som får tycka till. Har ni tips?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden