1 940 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Unken lukt på toaletten när dörren varit stängd
Jag bor i ett äldre hus med "självdrag". Eftersom det varit så lite drag i självdraget har jag sett till att vi alltid lämnat dörren till toaletten på nedervåningen lite öppen för att få ut i alla fall lite luft genom frånluften där som går rakt upp genom huset och mynnar ut på taket.
Nu har vi en valp i huset och behöver därför hålla toalettdörren stängd så att hon inte letar sig in dit och hittar på nåt bus
När vi har dörren stängd mestadels av tiden så lägger sig en rätt unken luft inne på toaletten som en märker när en öppnar dörren då. Jag antar att dörren är för tät? Hur fungerar det här vanligtvis, nån slags luftspalt i innerdörren? En ventil till nånstans?
Luften måste ju komma in nånstans för att kunna komma ut tänker jag. Jag är ju också bekymrad över hur det här påverkar husets övriga dåligt fungerande ventilation.
Jag har funderat på att bättra på ventilationen genom att sätta en fläkt på frånluften från toaletten som får gå hela tiden då, som jag förstår så är det ett ganska vanligt tilltag för att få drag i gamla hus? Men det fungerar väl inte om luften ändå inte kommer in från övriga huset? Eller kommer det funka bara det blir lite bättre drag?
Nu har vi en valp i huset och behöver därför hålla toalettdörren stängd så att hon inte letar sig in dit och hittar på nåt bus
När vi har dörren stängd mestadels av tiden så lägger sig en rätt unken luft inne på toaletten som en märker när en öppnar dörren då. Jag antar att dörren är för tät? Hur fungerar det här vanligtvis, nån slags luftspalt i innerdörren? En ventil till nånstans?
Luften måste ju komma in nånstans för att kunna komma ut tänker jag. Jag är ju också bekymrad över hur det här påverkar husets övriga dåligt fungerande ventilation.
Jag har funderat på att bättra på ventilationen genom att sätta en fläkt på frånluften från toaletten som får gå hela tiden då, som jag förstår så är det ett ganska vanligt tilltag för att få drag i gamla hus? Men det fungerar väl inte om luften ändå inte kommer in från övriga huset? Eller kommer det funka bara det blir lite bättre drag?
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Förbättrar säkert med fläkten. Sedan är det bara att fortsätta att ev. komplettera med tillluftsventiler i framför allt sovrummen om det saknas. När vi gjorde fönsterbyte i vårt hur från 60 så blev det ventiler i fönstrens överkant.
Välj en fläkt som alltid går på lågvarv, men där du via strömbrytare kan få den att öka hastighet och även med fuktsensor.
Välj en fläkt som alltid går på lågvarv, men där du via strömbrytare kan få den att öka hastighet och även med fuktsensor.
I husvagnar löser man det genom att se till att dörren är otät nertill, men tätt på sidorna och uppe. Hemma hos dotra hade dom problem med kontens i badrummet. Vi sågade helt enkelt av dörren en centimeter nertill och problemet försvann.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Har problem med unken smak och lukt på dricksvattnet i kranen
Vatten & Avlopp -
Gammal unken lukt
Färg, Måla & Tapetsera -
Ångspärr unken lukt - dagens motsvarighet
Isolering -
Unken lukt i garage
Byggnadsvård -
Unken lukt när tvättmaskinen är igång, men maskinen luktar inte.
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur