Unken lukt i whirlpool diskmaskin

242 läst  2 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej. Kollar här om någon har kan tänkas vet vad mitt problem är.
    Köpte ny diskmaskin första veckan i augusti. Problemet är att det luktar blöt hund om disken, ibland om mycket disk ibland om lite mindre.
    Har kört rengöringsprogram, har kört finish rengöringsmedel, testat två olika yes tabletter och två olika finish. ICA och finish sköljglans. Har testat att rengöra den med lite citronsyra, vilket även whirlpools support sa till reparatören när han var här.
    Har rengjort precis allt i maskinen. Viss beläggning fanns bakom skenorna till korgarna och det är inte heller tönkt att dessa sku kunna demonteras av kund.
    Rensar filter varje disk. spelar ingen roll alls hur disken ser ut när man lägger in den, trodde först att det var rester av tex havregröt som ibland kan följa med in. Har senaste tiden skrapat och borstat av all disk men det blir ingen skillnad.
    Felanmälde för kanske en månad då det blir sämre och först trodde jag att vi gjorde något fel. har testat olika diskprogram.
    Har allt handdiskat ett varv utan att det blir någon skillnad. Viss gånger kör vi samma disk 4-5 gånger för att det ska sluta lukta.
    Reparatör var hit nån dag efter felanmälan och kollade lite i maskinen, kollade inställningar och att jag hade kopplat in den rätt. Reparatör var här förra veckan och fortsatte leta fel, han skruvade isär typ allt och kontrollerade och hittar inget fel, och tyckte att maskinen såg väldigt ren ut invändigt. Han hittade heller inga matrester eller liknande. Men likförbannat så luktar det blöt hund om disken.
    Kommunalt vatten. 3 barn så det diskas en hel del.
    Vad ska jag hitta på, whirlpool hävdar ju såklart att maskinen fungerar när det blir rent i den och att inget i maskinen kan ge dålig lukt.

Min förra cylinda från 2006 kunde nån enstaka gång få ett glas eller talrik som luktade lite konstigt men inte direkt blöt hund, värt att tillägga var att den var dispensern trasig på så disktabletterna slängde jag bara in i maskinen, efter några år så och utan spolglans så blev det lite små beläggningar tex under vinglas men allt sådant försvann när jag lagade dispensern och började använda spolglans.

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 15
    Indesit gör ju dessa maskiner på några olika fabriker i Polen, det kanske hänt något i produktionen.

3. P
    Medlem Nivå 1
    Har fått svar från whirlpool att det inte är något fel på maskinen utan beror på diskmedlet så jag utfärdar en varning för whirlpool diskmaskiner som inte diskar rent och inte fungerar med disktabletter.

Den fungerar inte med pulverdiskmedel heller för den delen, testade att skura rent precis överallt i maskinen och körde sedan en rengöringskapsel och sedan några sköljningar på det men urdiskning av filtren däremellan men lukten kom tillbaka direkt. La en hel kväll på att handdiska allt med scothsbritesvamp också innan jag rengjorde diskmaskinen

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: