22 956 läst ·
19 svar
23k läst
19 svar
Unken lukt i fritidshus...
Lukten i kläderna du käner är troligtvis mögel, det sätter sig inte i kläderna annars.
ett instängt rum skall inte kännas i kläderna, mögelsporer flyttar på sig.
Ta dit en expert på ventilation som kan göra det ordentligt så är problemet kankse eett minne blott.
ett instängt rum skall inte kännas i kläderna, mögelsporer flyttar på sig.
Ta dit en expert på ventilation som kan göra det ordentligt så är problemet kankse eett minne blott.
Håller med bl.a "Andy" se över grundventilationen innan du investerar /bygger anti- fuktare. Är du helt säker på att du inte har fukt i bjälklagret? Gamla uttorkade fuktskador luktar inte. Instängd fukt som rotat sig luktar...
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Hejsan.
Mina 2 cent i debatten då: Jag har ett 1 1/2-plans fritidshus på totalt 80 kvadrat som jag kallställer varje vinter. Jag luftar huset med 3 timerstyrda vanliga bordsfläktar, som jag kör två timmar morgon och kväll. Innan jag började med denna lösning hade jag "källarlukt" och en råhet i kåken när jag öppnade för våren. Nu existerar inte dessa problem längre. Solarventin eller annan lösning verkar vara kanon just ur energisparfunktion, och för viss upptorkning av luften, men kanske att du Chrille ska testa med en billig fläkt och timer först?
Mina 2 cent i debatten då: Jag har ett 1 1/2-plans fritidshus på totalt 80 kvadrat som jag kallställer varje vinter. Jag luftar huset med 3 timerstyrda vanliga bordsfläktar, som jag kör två timmar morgon och kväll. Innan jag började med denna lösning hade jag "källarlukt" och en råhet i kåken när jag öppnade för våren. Nu existerar inte dessa problem längre. Solarventin eller annan lösning verkar vara kanon just ur energisparfunktion, och för viss upptorkning av luften, men kanske att du Chrille ska testa med en billig fläkt och timer först?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden