Ericc
cederbusch skrev:
Men att trä rör på sig i takt med luftfuktigheten är vi väl överens om? Och det händer väl oavsett om huset är 100 eller 1 år. Och det är ju det som är det intressanta i sammanhanget.

Så att prata om att HUSET rör sig kanske blir fel. Vi kan ju istället prata om rörelser I huset.
Är huset hundra år eller äldre så är det med stor säkerhet ett timmerhus vilket har mycket större potential att röra sig än ett regelverk ifrån -77. Det sistnämnda rör sig i stort sett ingenting, inte nämnvärt i alla fall.
Jag tror också att riktigt uförda tätskikt i kombination med riktig golv/väggkontruktion håller för det det skall göra
 
www.sakervatten.se skriver de att det årligen inträffar ca 100.000 vattenskador. Av dessa står 1/3 för läckande tätskikt, dvs 33.000 årligen.

"Läckage genom tätskiktet i golv och vägg och läckande rör är vanligast. Därefter är det vanlig med läckage mellan golvets tätskikt och golvbrunnen".

Menar panelen att det årligen är 33.000 badrumsbyggare som slarvar med att bygga badrummet riktigt? Eller kan vi acceptera att rörelser i huset faktiskt orsakar skador oavsett hur välbyggt det är? Och då pratar jag inte sättningar i huset utan vanliga rörelser i trämaterial.
 
Ericc
cederbusch skrev:
På www.sakervatten.se skriver de att det årligen inträffar ca 100.000 vattenskador. Av dessa står 1/3 för läckande tätskikt, dvs 33.000 årligen.

"Läckage genom tätskiktet i golv och vägg och läckande rör är vanligast. Därefter är det vanlig med läckage mellan golvets tätskikt och golvbrunnen".

Menar panelen att det årligen är 33.000 badrumsbyggare som slarvar med att bygga badrummet riktigt? Eller kan vi acceptera att rörelser i huset faktiskt orsakar skador oavsett hur välbyggt det är? Och då pratar jag inte sättningar i huset utan vanliga rörelser i trämaterial.
Ta fram underlag på det du påstår så är väl saken klar??
 
Näää, det orkar jag inte. :rolleyes:

Jag ville bara lyfta lite fakta eftersom det verkar finnas några som benhårt hävdar att tätskikten håller (om allt är korrekt utfört) oavsett vad statistiken säger. Och min motreaktion blir ju då naturligtvis att det ju verkar finnas väldigt många slarvpellar där ute som inte gör som man ska.

Kanske är det därför vi har mycket vattenskador i Sverige: vi har så många slarviga byggare?! :D
 
Vore ju roligt att bo i ett hus som ständigt rör sig, spruckna gips och inte en hel tapet vart man än vänder sig. Skulle då få mig att fundera på stöttor till hörnen på huset eller riva skiten och bygga nytt.

Visst mitt hus RÖR sig men det är väldigt lite och säkert en mariginal 1000 på att tätskiktet ska gå sönder pga detta.

Man kan ju se det såhär också hur många boenden finns det i Sverige? 4000 000? Om vattenskadorna då uppgår till 100 000 så är det fortfarande bara 2,5% chans att det drabbar en/år. och 1/3 av det är 8,3 promilles chans för att tätskiktet brister :rolleyes:

Skulle oroa mig mer för att krocka i trafiken påväg till kakelaffären faktist.
 
De oddsen måste man ju gilla!

Jag är bara orolig inför mig egna bygge eftersom jag inte är helt övertygad om tätskikt under kakels förträfflighet. Men samtidigt är jag inte helt glad i plastmattan heller. Har ju övervägt duschkabin också men....
 
Problemet är om det fuskas och has bråttom då kan vad som helst hända oavsett tätskikt.

Är inte virket torrt kan det ju ändra form ganska mycket och att då bygga på vått virke ja det säger sig självt.

Mitt badrum fick stå ungefär ½år innan kaklet sattes och trots att huset är av trä så har inte en enda fog spruckit inte en inte ens en millimeter. Men då fick det som sagt ta tid, golvvärmen slogs inte på förrän efter en månad, tätskiktet fick torka flera dagar, fixxet två dagar innan fogning osv osv.
 
Ericc
cederbusch har löst energifrågan!!

Man kanske kan få den rörelseenergin att värma huset ju:D
 
Cederbusch har rätt i sin tankegång tycker jag. Bara genom att läsa i detta forum så framgår det att problemen och frågetecknen angående läckage, när det gäller badrum, handlar i de flesta fall där kakel och klinker är inblandade.
 
Kurtivan skrev:
Cederbusch har rätt i sin tankegång tycker jag. Bara genom att läsa i detta forum så framgår det att problemen och frågetecknen angående läckage, när det gäller badrum, handlar i de flesta fall där kakel och klinker är inblandade.
...och att hus rör på sig. ;)
 
Du får gärna länka till de fall där det är pga att huset rört sig för såna har inte jag sett ännu.

Att det läker har 99/100 med klåpare att göra.

Matta är bra på det sättet att man kan inspektera den dagligen om man så önskar det är svårt att göra samma med det som sitter bakom klinkret :rolleyes:
 
Ericc
Kurtivan skrev:
Cederbusch har rätt i sin tankegång tycker jag. Bara genom att läsa i detta forum så framgår det att problemen och frågetecknen angående läckage, när det gäller badrum, handlar i de flesta fall där kakel och klinker är inblandade.
Kan bero på att kakel och klinkers är det populärasta ytskiktet i dagens badrum:D
 
Ericc
v-g skrev:
Du får gärna länka till de fall där det är pga att huset rört sig för såna har inte jag sett ännu.

Att det läker har 99/100 med klåpare att göra.

Matta är bra på det sättet att man kan inspektera den dagligen om man så önskar det är svårt att göra samma med det som sitter bakom klinkret :rolleyes:
Det vill jag också se, jag har aldrig varit med om att ett badrums fuktskada har orsakats av huskroppsrörelse. Och då talar jag om ett badrums livslängd vilket är c.a 15-20 år
 
Ericc:Jag menade läst om här på forumet alltså ;) Fast iofs har jag inte sett det i verkligheten heller. :S
 
Ericc
v-g skrev:
Ericc:Jag menade läst om här på forumet alltså ;) Fast iofs har jag inte sett det i verkligheten heller. :S
Men jag höll ju bara med dig V-G d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.